maup_maasdijk
Well-Known Member
hallo,
ik ben een scooterblok van een zip sp 98 in een brommobiel kar aan het bouwen maar ik kom nogal wat problemen tegen met de elektronica.
wat werkt al wel:
- de elek start
- de ontsteking
het blok loopt dus al wel. het probleem is alleen dat ik niet weet hoe ik de spanningsregelaar aan moet sluiten. deze is nl nog van m'n arola.
Op de spanningsregelaar zitten drie aansluitingen vanuit het blok: twee wisselstroom van de spoel en een derde waar geen tekentje bij staat. Ik neem aan dat dit de veldklem is.
weet iemand hoe ik de vier aansluitingen die uit m'n blok komen moet aansluiten (dan bedoel ik niet de cdi want die zit al)
hier wat meetwaarden:
(Spanning is in wisselspanning en met stationair draaiende motor gemeten,
Weerstand is gemeten toen de motor uitstond)
wat ik er zelf al uit heb is dat geel en blauw "dezelfde" draad zijn (misschien dat dit is om een van de twee te laten kortsluiten om de motor uit te schakelen).
ik hoop dat iemand me iets meer kan vertellen want op amdere fora heb ik nog geen antwoord gekregen, alvast bedankt..
ik ben een scooterblok van een zip sp 98 in een brommobiel kar aan het bouwen maar ik kom nogal wat problemen tegen met de elektronica.
wat werkt al wel:
- de elek start
- de ontsteking
het blok loopt dus al wel. het probleem is alleen dat ik niet weet hoe ik de spanningsregelaar aan moet sluiten. deze is nl nog van m'n arola.
Op de spanningsregelaar zitten drie aansluitingen vanuit het blok: twee wisselstroom van de spoel en een derde waar geen tekentje bij staat. Ik neem aan dat dit de veldklem is.
weet iemand hoe ik de vier aansluitingen die uit m'n blok komen moet aansluiten (dan bedoel ik niet de cdi want die zit al)
hier wat meetwaarden:
Code:
Volt ~ | Ohm
-------------------------------
grijs-groen | 180 | 1,12k
grijs-geel | 29,4| -
grijs-blauw | 21 | -
groen-geel | 120 | -
groen-blauw | 120 | -
geel-blauw | 10 | 0
(Spanning is in wisselspanning en met stationair draaiende motor gemeten,
Weerstand is gemeten toen de motor uitstond)
wat ik er zelf al uit heb is dat geel en blauw "dezelfde" draad zijn (misschien dat dit is om een van de twee te laten kortsluiten om de motor uit te schakelen).
ik hoop dat iemand me iets meer kan vertellen want op amdere fora heb ik nog geen antwoord gekregen, alvast bedankt..