Piaggio ape 85cc start niet (opgelost)

Rubinho

New Member
Goedendag allen,

Momenteel ben ik bezig met een Piaggio ape 50 tl1t uit 1969. Dit is een vrij eenvoudig model, 2 takt 85cc geen elektrische start etc. Het probleem is nu dat wanneer ik een paar keer goed kickstart hij heel even aanslaat maar binnen enkele seconden weer uitvalt (met wat remreiniger gaat het starten makkelijker).
ape6-1969.png

Ik heb al meerdere dingen vervangen of gecontroleerd:
  1. Cilinderset aangeschaft bestaande uit zuiger, cilinderwand, ringen en cilinderkop
  2. nieuwe uitlaat
  3. carburateur is volledig schoongemaakt met een ultrasoonreiniger en vervolgens goed doorgeblazen met perslucht (niks geks gezien met de sproeier enz.)
  4. benzine filter vervangen (benzine loopt goed door naar de carburateur)
Zelf kom ik met mijn kennis niet meer verder, ik zou extra hulp erg waarderen.

Alvast bedankt
 
Advertisement - register to remove this

volgens mij hebben deze blokken geen membraan en is de ontsteking nog met contactpuntjes.

Zou de contact puntjes even schoonmaken, deze willen nog wel eens oxideren.
 
zal dan met inlaat poort en spoelpoort zijn , bediend door de stand van de zuiger , zoals alle oude 2 takten .
Of zoals mijn Trabi met roterende inlaat schijven , mee draaiend met de krukas , maar ben dit nog niet op een brommer tegen gekomen.
 

Attachments

  • blob (1).jpg
    blob (1).jpg
    29 KB · Views: 11
Je kan het gemakkelijk zien , met roterende schijven , zit de carb ook op het carter ( net als met een membraam ) , en niet zoals met spoelpoorten op de cilinder .Rubinho hij start wel makkelijker met remmen reiniger , heb je de krukas keeringen we eens bekeken/ gecheckt op valse lucht ? En het ontstekings tijdstip , opening van de punten , dacht 0,4 mm .( als je punten hebt) En heb je een goede vonk
 
Alle oude scooters hadden poorten inderdaad, vespa tot in de jaren tachtig.

Als ze lang stilstaan willen de puntjes oxideren schuurpapiertje ertussen om ze schoon te maken.

Daarna timing controleren 21graden volgens mij maar zou ik ff googelen. Check ook of de benzine tank wel kan ontluchten en er geen luchtbellen in de slang zitten.

Mocht het niet lukken, op vespaforum.be zitten de echte oude piaggio kenners.
 
Bedankt allemaal voor het meedenken.

De Piaggio heeft inderdaad geen membraan en de benzine toevoer heb ik met een externe tank gedaan van de buitenboord motor. De benzine is gemengd met 2 takt olie en komt goed aan bij de carburateur. De spruitstuk is schoongemaakt en voorzien van een nieuwe pakking bij montage. De bougie heb ik getest door deze tegen het blok aan te houden en daarbij was de vonk zichtbaar tijdens het kickstarten ( de timing heb ik niet gecontroleerd).

Maar op aanraden heb ik een compressie meter aangeschaft en blijkt de druk maar 5.5 bar te zijn. Dit is zover ik weet veelte laag(liefts 8bar). Het rare bij dit soort modellen is dat er geen koppakking gebruikt worden. Daarom twijfel ik of daar eventueel druk verlies ontstaat. Zou eventueel een lekke krukaskeerring hier invloed op kunnen hebben? het controleren van de keerring is lastig wegens de viezigheid, slechte werkplek en versnellingsbak die in de weg zit.

Mocht de Piaggio het doen dan zal ik een video uploaden.

Alvast bedankt voor de hulp.
(foto is met drukmeter i.p.v bougie)
1.png20231117_202820.jpg2.png
 
Zou eventueel een lekke krukaskeerring hier invloed op kunnen hebben?
Lijkt mij niet dat lekkende keerringen invloed hebben op de compressie opbouw van de cilinder.
Denk eerder aan lek langs de zuigerveren doordat deze versleten of beschadigd zijn of dat de cilinder versleten is of een lektussen cilinder en cilinderkop.

Heb je de cilinder al eens eraf gehad en eventueel de speling tussen de zuigerveersluiting gemeten?
Ik zie op de tekening hierboven inderdaad geen koppakking.
Misschien kun je met een zeepoplossing een eventuele lek tussen de cilinder en de cilinderkop detekteren of uitsluiten.
Of ondanks dat er geen pakking tussen hoort toch eens eentje, bij wijze van test, monteren.
 
Last edited:
Als de compressie 5 bar is dan helpt dat niet, gevoelsmatig lijkt het me toch dat zelfs met zo’n lage compressie hij wel zou moeten lopen. Even cilinder eraf trekken en inspecteren.
 
Cilinderset aangeschaft bestaande uit zuiger, cilinderwand, ringen en cilinderkop
Was deze set nieuw of een gebruikte set ? probeer anders eens , een beetje olie in het bougiegat te laten lopen , motor paar keer kicken , en dan nog eens meten . Je hebt toch wel gemeten met het gas vol open ?
 
zal dan met inlaat poort en spoelpoort zijn , bediend door de stand van de zuiger , zoals alle oude 2 takten .
Of zoals mijn Trabi met roterende inlaat schijven , mee draaiend met de krukas , maar ben dit nog niet op een brommer tegen gekomen.
Vroeger was er een (tijdje) Yamaha FS1 , die had ook een roterende inlaat, later is er een ander blok ontwikkelt .
Waren bloedsnelle blokken.
 
Vroeger was er een (tijdje) Yamaha FS1 , die had ook een roterende inlaat, later is er een ander blok ontwikkelt .
Waren bloedsnelle blokken.
Ja ongeveer deze gevormde schijven heb ik er ook in zitten , (2 cil) . Worden met 2 veertjes per schijf , die in een boorgat in de krukas zitten , tegen het loopvlak in het carter gedrukt . En middels twee pennen aan de krukas mee genomen. Rode pijlen zijn de schijven , worden gemonteerd met speciaal gereedschap , die tussen schijven zit nu. Op de foto ernaast de vorm , met de drukveren erbij , in de gaatjes in de schijven , komen de pennen die in de krukas wand zitten , bij oude motoren willen die gaten nogal eens ovaal uitslaan , waardoor de timing van de inlaat veranderd.
 

Attachments

  • inlaatschijven.jpg
    inlaatschijven.jpg
    23.7 KB · Views: 6
  • blob (1).jpg
    blob (1).jpg
    15.7 KB · Views: 5
Bedankt allemaal voor het meedenken!

Ik ben aan de slag geweest om de compressie te verbeteren aangezien 5,5 bar erg laag is. De cilinderkop heb ik ingekort door voorzichtig met een schuurpapier er telkens gelijkmatig laagjes vanaf te halen. Tijdens het monteren heb ik ervoor gezorgd dat alles vet en vuil vrij is, plus ik heb nieuwe bouten gebruikt. Dit alles heeft de druk tot iets boven 6 bar gebracht waardoor de brommer nu wel start en niet meteen uitvalt.
 
Vroeger toen ik nog heel jong was ;) , deden we het vlakken van de cilinderkop op een glasplaat met schuurpasta.
Duurde wel even, maar het resultaat was wel super.

Trouwens 6,5 Bar is ook niet zo bijster veel.
Is de voetpakking niet te dik want ik heb wel eens koperen voetpakkingen gezien van wel 5mm en hoort de zuiger wel bij deze cilinder?
 
waterproof schuurvel op een vlakke plaat hout, had ik m'n solex kop mee gevlakt tot het minimum. dan nog een dunnere koppakking, zelf geknipt uit een tube Zaanse Mayonaise.
als je géén koppakking hebt, zou je juist kunnen expirimenteren met vet tussen cilinder en kop. koud dicht het af, als het niet goed vlak is loopt/spuit dat vet er uit als het warm wordt. als het wel goed afdicht, verbrandt het tot kool en blijft het zitten.
aangezien je cilinder en zuiger nog nieuw zijn, dichten ze nog niet optimaal af, moeten misschien nog even inlopen. heb je de boel "druipend met tweetaktolie" gemonteerd? kan ff roken, maar verbetert ook de compressie.
zal dan met inlaat poort en spoelpoort zijn , bediend door de stand van de zuiger , zoals alle oude 2 takten .
Of zoals mijn Trabi met roterende inlaat schijven , mee draaiend met de krukas , maar ben dit nog niet op een brommer tegen gekomen.
noem je "zuigergestuurd", de onderkant van de zuiger sluit de inlaatpoort af.
spoelpoorten heeft elke tweetakt, daardoor gaat het mengsel van carter naar de verbrandingskamer bóven de zuiger, waar het naartoe geperst wordt door de dalende zuiger.
 
Back
Top