Peugeot vivacity Yasuni Z uitlaat afstellen

Tom_

New Member
Hallo,

Ik heb een Yasuni Z uitlaat gekocht voor mijn vivacity. Hoe hoog is de powerband op deze uitlaat en wat voor rollen, druk en trekveer raden jullie aan? Standaard 50cc met standaard carb en sproeier 62.

Ik hoor graag van jullie alvast bedankt!
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Update!

Ik heb vandaag 8,5g rollen er op gezet. Ik merk dat de scooter natuurlijk nu op hogere toeren wil weg trekken. Maar helaas kwam hij nog steeds niet van zijn plek af. Ook gaat hij niet harder dan 15km/h. Nu heb ik een sproeier 70 geprobeerd, en merkte ik dat hij net wat minder stotterend weg trok. Maar nog steeds zal hij met moeite de 15km/h aantikken.

Kan het nu zijn dat hij nog hoger dan sproeier 70 nodig heeft? Heb gehoord dat de standaard sproeier maat 54 was. Dus dat zijn wel gelijk heel veel maten er tussen.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen!
 
Update!

Ik heb vandaag 8,5g rollen er op gezet. Ik merk dat de scooter natuurlijk nu op hogere toeren wil weg trekken. Maar helaas kwam hij nog steeds niet van zijn plek af. Ook gaat hij niet harder dan 15km/h. Nu heb ik een sproeier 70 geprobeerd, en merkte ik dat hij net wat minder stotterend weg trok. Maar nog steeds zal hij met moeite de 15km/h aantikken.

Kan het nu zijn dat hij nog hoger dan sproeier 70 nodig heeft? Heb gehoord dat de standaard sproeier maat 54 was. Dus dat zijn wel gelijk heel veel maten er tussen.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen!
Informatie is wel handig?
trek en drukveren?
 
Bedankt voor de reactie,

Ik ga er van uit dat het de standaard trek en drukveren zijn. Alles is standaard aan het blokje behalve dus de nieuwe uitlaat.

Ook ben ik er achter gekomen dat het schroefdraad in de carb om hem vast te zetten op het spruitstuk er helemaal uitgedraaid is. Hierdoor zal hij dus ook valse lucht pakken. Is het slim om een imitatie carb te kopen? Of kan ik toch beter een tweede hands originele gurtner 12mm kopen.

Ik heb de uitlaat vervangen omdat de originele uitlaat flens gebroken was dus daar pakte hij ook veel valse lucht. Maar hij liep nog wel 60. Toen ik de nieuwe uitlaat er op zetten liep hij dus zoals nu, heel erg stotterend tot de 15.

Ik moet er wel bijzeggen dat ik tijdens het vervangen van de uitlaat ook een polini luchtfilter element heb vervangen voor het oude.

Ik heb een beetje rond gekeken en mensen raden aan om bij een yasuni terugloop en 50cc witte mallosi druk en trekveren te gebruiken. Ik ben ook nog wel benieuwd of ik toch nog een grotere sproeier zou moeten nemen?

Alvast bedankt!
 
Beter een 2dehands originele carb dan een nieuwe imitatie carb,
want die laatste geven allerlei vage afstelproblemen die je zelf moet uit gaan vinden.
Ik zou zelf de originele fabrieks drukveer gebruiken , misschien wel witte Malossi trekveertjes als de originele iets te slap blijken ( wat me sterk lijkt bij deze standaard setup )

En niet onbelangrijk , de prop uit de uitlaat halen .
 
Top, ik ga dan voor een 2dehands carb kijken!

De Prop is er uit. in ieder geval bij de voorbocht. Volgens mij zitten er geen andere begrenzingen verder in de uitlaat.
Zou het toch nog kunnen dat er een grotere sproeier dan 70 in moet? Standaard zit er volgens mij 54 in. dus dat zijn al heel wat maten groter. Ik heb van de vorige eigenaar van deze uitlaat gehoord dat hij een sproeier 62 gebruikte?

In ieder geval ga ik nu kijken of het valse lucht probleem opgelost is met een andere carb.
 
Ik denk dat de sproeier rond de 58 zit en luchtschroef 1.5 slag open , maar dat zou je even zelf af moeten stellen als je die andere carb er op hebt gezet.
Wat ik zelf zou doen als je toch in die buurt bezig bent van het spruitstuk, is carbon membraanplaatjes monteren die zorgen voor een betere gasreactie.
 
Dankjewel! Ik zal zeker die tip onthouden. Maar de vorige eigenaar had net een nieuw membraan erop gezet. Dus ik wil hem eerst even aan de praat krijgen, en dan zal ik daar nog naar kijken.
 
Vandaag de nieuwe carb geprobeerd, helaas geen verschil. Ik heb met sproeier 60 en luchtschroef 1,5 keer uit en het gasnaald clipje helemaal boven aan geprobeerd. Maar hij komt gewoon niet op toeren. Ik kan het achterwiel met mijn hand tegenhouden bij vol gas.

Even een verhaal om het duidelijk te maken waarom de nieuwe uitlaat er op zit. (en waarom ik niet snap waarom hij niet goed loopt)

De scooter had een deel van de luchtfilter in gezogen. toen moest ik dus de carb schoon maken, en alle stukjes luchtfilter en er uit vissen. Ik had het luchtfilter element vervangen voor een polini luchtfilter. Toen liep hij weer 60 zoals eerst. Maar ik kwam er achter dat de uitlaat flens afgebroken was, en dus flink lek was. Dus toen besloot ik er een 2e hands terugloop op te zetten. (Yasuni Z) sinds toen liep de scooter dus voor geen meter meer. Ik heb al lichtere rollen geprobeerd. En sproeiers van 60-70 en vandaag nog 80 geprobeerd. Hij lijkt alleen maar slechter te lopen.

Ik vind het gek dat de brommer voor de uitlaat gewoon goed liep, maar nu niet eens meer vooruit komt. Heeft iemand nog enig idee?
 
Ik ga er even vanuit dat het een 2-takt is. ( ivm terugloop uitlaat)
Als hij voor de uitlaat wissel wel goed liep en na de wissel niet meer moet je het toch in de uitlaat zoeken denk ik.
Is deze niet helemaal dicht gaan zitten met verbrandings resten? (Olie)
Als ik je klachten zo hoor zou dit de oorzaak kunnen zijn.
Maw Je hebt waarschijnlijk een uitlaat gekocht die verstopt zit.(of bijna dicht)
 
Ik ga er even vanuit dat het een 2-takt is. ( ivm terugloop uitlaat)
Als hij voor de uitlaat wissel wel goed liep en na de wissel niet meer moet je het toch in de uitlaat zoeken denk ik.
Is deze niet helemaal dicht gaan zitten met verbrandings resten? (Olie)
Als ik je klachten zo hoor zou dit de oorzaak kunnen zijn.
Maw Je hebt waarschijnlijk een uitlaat gekocht die verstopt zit.(of bijna dicht)
Daar zat ik ook al aan te denken ja. Ik zal is proberen de uitlaat schoon te branden.

Ik heb ook van iemand gehoord dat je deze uitlaat niet kan afstellen op snor vertanding? Ik heb namelijk een brom cilinder met nog snor vertanding.

(Ja ik weet het snor, maar de brommer komt op het moment nog niet eens van z’n plek af. Dus tuning noem ik t niet)

Alvast bedankt!
 
Back
Top