JB_
Well-Known Member
Peugeot speedfight 2 met een 70cc piaggio lc blok.
(10-10-2022)
Ik heb de scooter ondertussen 1,5 jaar in bezit. Ik heb de scooter van de 3e eigenaar gekocht en afgezien van de zelf gespoten kappen was de scooter in een hele nette staat. De scooter heeft weinig tot geen roest en was nog helemaal origineel bij aanschaf. Het originele slot wat achterin het frame zit is zelfs nog aanwezig. Het doel van de scooter is dan ook om hem helemaal origineel terug te bouwen naar de 307 WRC editie.
(6-12-2022)
Na een zoektocht van 2 maanden kwam ik tot de conclusie dat ik geen originele nette set voor een Speedfight ga vinden. De enigste nette en complete set die ik kon vinden op dat moment werd maarliefst €700 voor gevraagd en dat vindt ik het niet waard. Ik heb toen het besluit gemaakt om meer richting een custom project te gaan omdat daar beter onderdelen voor te vinden zijn.
(16-1-2023)
1 maand later kwam er een donor Speedfight op mijn pad. De scooter had geen blok meer maar kwam wel met een paar onderdelen die ik nodig heb voor mijn project. Bij de scooter zat o.a. een digitale KOSO teller, Str8 kappenset, Yasuni-r uitlaat, aluminium voetplaten en een aluminium kapje voor in de voorkap. En dit alles heb ik voor slechts €100 kunnen aanschaffen wat in mijn ogen echt een koopje is.
Ik ben gelijk aan het bouwen gegaan en aan het eind van hetzelfde weekend dat ik de donor heb opgehaald had ik alle onderdelen op mijn eigen speedfight overgezet. Helaas zijn alle foto's hiervan verloren gegaan. Uiteindelijk vond ik het originele blok te sloom en heb ik besloten om het blok volledig opnieuw op te bouwen met een volledige 70cc setup.
Onderdelen die gebruikt zijn bij het opbouwen van het blok:
-Athena 70cc cilinder
-Doppler endurance krukas
-Arreche 21mm carburateur
-Malossi membraan
-Malossi koppeling
-Malossi vario
-Malossi v-snaar
-Originele vertanding
-Originele ontsteking
Met dit blok reed de scooter precies naar mijn wens. De scooter ging op z'n topsnelheid 90km en de optrek van de scooter ging ook nog best vlot. Qua power was dit blok alleen niet te vergelijken met andere 70cc blokken van piaggio en minarelli. Daarnaast is het blok eigenlijk ook bijna niet te tunen doordat de inlaat aan de zijkant zit. Echt veel power uit het blokje halen ging dus niet echt lukken.
(11-3-2023)
Na een drukke periode waarin weinig tijd was om te sleutelen aan de scooter kwam ik op marktplaats een stage 6 ombouw subframe tegen om een piaggio blok onder een speedfight te kunnen bouwen. De verkoper had alle benodigde stekkers er ook nog bij waardoor ik de piaggio motor(die ik toen nog niet had) bijna plug en play onder de scooter kon bouwen. Ik ben toen direct gaan zoeken naar de geschikte motor om onder de speedfight te bouwen. Uiteindelijk is het een Piaggio blok die onder een aprilia sr vandaan kwam geworden. Het blokje had nog maar 9000 kilometer gelopen en zag er nog zeer netjes uit. Alle onderdelen om het blok onder de scooter te hangen zoals de wielnaaf, achterrem en een ophoogblokje zaten er ook bij, dus dat is mooi meegenomen.
(18-3-2023)
Na een avondje sleutelen hing het blok eronder. Het monteren van het blok was nog even lastig doordat het blok een stuk verder naar achter staat door het langere subframe en de langere carters. De hoek waarin de achterveer staat is daardoor veel scherper dan origineel waardoor het nokje waar het achterspatbord aan gemonteerd word het ophoogblokje raakte. Hierdoor kon ik de achterveer niet monteren. Uitendelijk heb ik een klein stukje van het nokje afgeslepen en heb ik een smaller ophoogblokje gebruikt waardoor de achterveer wel goed paste. Het nokje heb ik op zo'n manier af weten te slijpen dat hij nog steeds te gebruiken valt mocht ik dat willen.
Na montage van het nieuwe blok zag de scooter er zo uit:
Ik heb gekozen voor een dikke yss achterveer omdat dit in mijn ogen 1 van de mooiste achterveren is. Daarnaast heb ik voor deze veer gekozen omdat hij wat stugger is. Dit is zeker een must have omdat door de scherpere hoek waarin het blok staat het blok dus verder omhoog staat en de carburateur de buddy raakt als de veer te ver in veert. Dit probleem zou verholpen kunnen worden door een 330mm veer i.c.m. ophoogblokje te gebruiken, maar dan staat de scooter zover naar voren dat het geen pretje is om er op te rijden.
Omdat ik unieke onderdelen wil gebruiken voor het project heb ik voor gekozen om een Gilera Stalker carterkap te monteren. Dit vindt ik er een stuk beter uitzien dan de originele carterkap. In Nederland was de carterkap helaas nergens meer te krijgen. Na een tijdje zoeken heb ik de carterkap op de kop kunnen tikken in Duitsland. Het plan is om deze zwart te laten poedercoaten samen met de velgen.
Het plan met de scooter is nu:
-Kappen laten spuiten in Sepang blauw metallic
-Velgen en carterkap laten poedercoaten
-Zwart achterlicht monteren
-Angel eye voorlamp monteren
-Volledig 70cc blok laten bouwen
-Voorvork in nieuwstaat maken
(20-5-2023)
Ondertussen ben ik alweer een tijdje bezig met het verzamelen van onderdelen om mijn blok mee op te bouwen. Het meeste heb ik al verzameld, enkel de krukas, overbrenging en alle lagers en keerringen ontbreken nog. Ik ben ook druk bezig om iemand te zoeken die het blok professioneel voor mij kan opbouwen. Misschien hebben jullie nog een adres waar ik terecht kan? Liefst in omgeving Gelderland.
De onderdelen die op het nieuwe blok komen:
-Polini evo 1 70cc
-Krukas (nog onbekend)
-HPI ontsteking
-Malossi membraan
-Polini 24mm carburateur
-Malossi overrange(moet ik nog aanschaffen)
-Roost uitlaat
Wat ik met de vertanding wil gaan doen ben ik nog aan het uitzoeken, voorlopig wil ik nog even met de originele vertanding blijven rijden.
(30-5-2023)
Alle onderdelen die ik heb verzameld liepen maar te verstoffen, dus heb ik ervoor gekozen om alle onderdelen te monteren om al een beetje een beeld te krijgen van hoe de scooter uiteindelijk gaat worden. De kappen heb ik ook grotendeels geschuurd zodat ze klaar zijn om naar de spuiter te gaan.
(3-8-2023)
Het is al een tijd geleden sinds de laatste update, maar achter de schermen ben ik druk bezig geweest. @bartj heeft de kappen gespoten in Navarro Blue Metallic. Hieronder alvast een kleine sneak peak van het mooie resultaat. Ik heb ook een complete Malossi overrange weten te bemachtigen, dus qua blok onderdelen heb ik nu alles compleet. Ik kreeg helaas van de monteur te horen dat het wat langer gaat duren met het opbouwen van het blok. Hij hoopt het eind deze maand af te hebben, dus daar moet ik nog even op wachten.
Voor nu ben ik nog opzoek naar een Malaguti Phantom F12 DD achtervelg om zo dicht mogelijk bij de originele look van de speedfight in de buurt te komen. Het blijkt dat deze velg erg zeldzaam is, en ik ben er dan ook niet in geslaagd om een velg te vinden. Dus mocht iemand van het forum nog zo'n velg hebben liggen hoor ik het graag! Omdat ik toch nog even op het blok moet wachten ga ik alvast opzoek naar de styling-onderdelen die ik wil monteren op de scooter. Het liefst wil ik alles van stage 6 om een beetje eenheid te houden. Hieronder even een lijstje met wat ik allemaal zoek, als iemand iets heeft liggen hoor ik het graag.
Styling onderdelen:
-Stage 6 remhendels(rechts Peugeot, links Piaggio)
-Stage 6 kickstarter (Piaggio)
-Stage 6/SSP ophoogblokje
-Stage 6 Schokbreker(met gastankje)
-Stage 6 luchtfilter
-Stage 6 CNC racing drive
(24-9-2023)
Ik heb mijn blok ondertussen terug. Het blok is goed lopend maar ik loop tegen een paar problemen aan wat de elektra betreft. Doordat mijn HPI geen lichtspoel heeft wordt er geen stroom meer opgewekt om de elektra te laten werken. Ik gebruik dus nu een accu die ik dan elke keer oplaad zodat ik toch alle elektra behoud. Alleen de KOSO teller en het voor- en achterlicht werken niet.
Mijn vraag gaat over de KOSO teller. Normaal gesproken is deze teller zo goed als plug en play. Maar doordat de teller niet is verbonden aan de (ik vermoed) ontsteking werkt de toerenmeter niet. Is er toevallig iemand die weet hoe ik dit probleem kan oplossen. De blauw/gele kabel die wordt gebruikt voor het signaal van de tourenmeter is al getrokken en zou dus alleen nog aangesloten moeten worden op de juiste plek.
Ik hoor graag van jullie!
(6-1-2024)
In de kerstvakantie ben ik bezig geweest om de scooter helemaal in elkaar te zetten. Met dit als eindresultaat.
Het enigste wat nu nog moet gebeuren is alle elektra volledig aansluiten en dan is het project na dik 2 jaar zo goed als afgerond. Tijdens een het eerste testrondje is helaas de achterremophanging afgebroken, dit schijnt een zwak punt van dit type motoren te zijn. Ik heb het blok weggebracht om het professioneel te laten lassen.
Omdat bijna mijn hele remsysteem kapot was heb ik besloten om het remsysteem te upgraden met een stalen remleiding en een RPM racing 2 zuiger remklauw met bijpassende adapter van La Pista Infinita. Zie hier het resultaat:
(10-10-2022)
Ik heb de scooter ondertussen 1,5 jaar in bezit. Ik heb de scooter van de 3e eigenaar gekocht en afgezien van de zelf gespoten kappen was de scooter in een hele nette staat. De scooter heeft weinig tot geen roest en was nog helemaal origineel bij aanschaf. Het originele slot wat achterin het frame zit is zelfs nog aanwezig. Het doel van de scooter is dan ook om hem helemaal origineel terug te bouwen naar de 307 WRC editie.
(6-12-2022)
Na een zoektocht van 2 maanden kwam ik tot de conclusie dat ik geen originele nette set voor een Speedfight ga vinden. De enigste nette en complete set die ik kon vinden op dat moment werd maarliefst €700 voor gevraagd en dat vindt ik het niet waard. Ik heb toen het besluit gemaakt om meer richting een custom project te gaan omdat daar beter onderdelen voor te vinden zijn.
(16-1-2023)
1 maand later kwam er een donor Speedfight op mijn pad. De scooter had geen blok meer maar kwam wel met een paar onderdelen die ik nodig heb voor mijn project. Bij de scooter zat o.a. een digitale KOSO teller, Str8 kappenset, Yasuni-r uitlaat, aluminium voetplaten en een aluminium kapje voor in de voorkap. En dit alles heb ik voor slechts €100 kunnen aanschaffen wat in mijn ogen echt een koopje is.
Ik ben gelijk aan het bouwen gegaan en aan het eind van hetzelfde weekend dat ik de donor heb opgehaald had ik alle onderdelen op mijn eigen speedfight overgezet. Helaas zijn alle foto's hiervan verloren gegaan. Uiteindelijk vond ik het originele blok te sloom en heb ik besloten om het blok volledig opnieuw op te bouwen met een volledige 70cc setup.
Onderdelen die gebruikt zijn bij het opbouwen van het blok:
-Athena 70cc cilinder
-Doppler endurance krukas
-Arreche 21mm carburateur
-Malossi membraan
-Malossi koppeling
-Malossi vario
-Malossi v-snaar
-Originele vertanding
-Originele ontsteking
Met dit blok reed de scooter precies naar mijn wens. De scooter ging op z'n topsnelheid 90km en de optrek van de scooter ging ook nog best vlot. Qua power was dit blok alleen niet te vergelijken met andere 70cc blokken van piaggio en minarelli. Daarnaast is het blok eigenlijk ook bijna niet te tunen doordat de inlaat aan de zijkant zit. Echt veel power uit het blokje halen ging dus niet echt lukken.
(11-3-2023)
Na een drukke periode waarin weinig tijd was om te sleutelen aan de scooter kwam ik op marktplaats een stage 6 ombouw subframe tegen om een piaggio blok onder een speedfight te kunnen bouwen. De verkoper had alle benodigde stekkers er ook nog bij waardoor ik de piaggio motor(die ik toen nog niet had) bijna plug en play onder de scooter kon bouwen. Ik ben toen direct gaan zoeken naar de geschikte motor om onder de speedfight te bouwen. Uiteindelijk is het een Piaggio blok die onder een aprilia sr vandaan kwam geworden. Het blokje had nog maar 9000 kilometer gelopen en zag er nog zeer netjes uit. Alle onderdelen om het blok onder de scooter te hangen zoals de wielnaaf, achterrem en een ophoogblokje zaten er ook bij, dus dat is mooi meegenomen.
(18-3-2023)
Na een avondje sleutelen hing het blok eronder. Het monteren van het blok was nog even lastig doordat het blok een stuk verder naar achter staat door het langere subframe en de langere carters. De hoek waarin de achterveer staat is daardoor veel scherper dan origineel waardoor het nokje waar het achterspatbord aan gemonteerd word het ophoogblokje raakte. Hierdoor kon ik de achterveer niet monteren. Uitendelijk heb ik een klein stukje van het nokje afgeslepen en heb ik een smaller ophoogblokje gebruikt waardoor de achterveer wel goed paste. Het nokje heb ik op zo'n manier af weten te slijpen dat hij nog steeds te gebruiken valt mocht ik dat willen.
Na montage van het nieuwe blok zag de scooter er zo uit:
Ik heb gekozen voor een dikke yss achterveer omdat dit in mijn ogen 1 van de mooiste achterveren is. Daarnaast heb ik voor deze veer gekozen omdat hij wat stugger is. Dit is zeker een must have omdat door de scherpere hoek waarin het blok staat het blok dus verder omhoog staat en de carburateur de buddy raakt als de veer te ver in veert. Dit probleem zou verholpen kunnen worden door een 330mm veer i.c.m. ophoogblokje te gebruiken, maar dan staat de scooter zover naar voren dat het geen pretje is om er op te rijden.
Omdat ik unieke onderdelen wil gebruiken voor het project heb ik voor gekozen om een Gilera Stalker carterkap te monteren. Dit vindt ik er een stuk beter uitzien dan de originele carterkap. In Nederland was de carterkap helaas nergens meer te krijgen. Na een tijdje zoeken heb ik de carterkap op de kop kunnen tikken in Duitsland. Het plan is om deze zwart te laten poedercoaten samen met de velgen.
Het plan met de scooter is nu:
-Kappen laten spuiten in Sepang blauw metallic
-Velgen en carterkap laten poedercoaten
-Zwart achterlicht monteren
-Angel eye voorlamp monteren
-Volledig 70cc blok laten bouwen
-Voorvork in nieuwstaat maken
(20-5-2023)
Ondertussen ben ik alweer een tijdje bezig met het verzamelen van onderdelen om mijn blok mee op te bouwen. Het meeste heb ik al verzameld, enkel de krukas, overbrenging en alle lagers en keerringen ontbreken nog. Ik ben ook druk bezig om iemand te zoeken die het blok professioneel voor mij kan opbouwen. Misschien hebben jullie nog een adres waar ik terecht kan? Liefst in omgeving Gelderland.
De onderdelen die op het nieuwe blok komen:
-Polini evo 1 70cc
-Krukas (nog onbekend)
-HPI ontsteking
-Malossi membraan
-Polini 24mm carburateur
-Malossi overrange(moet ik nog aanschaffen)
-Roost uitlaat
Wat ik met de vertanding wil gaan doen ben ik nog aan het uitzoeken, voorlopig wil ik nog even met de originele vertanding blijven rijden.
(30-5-2023)
Alle onderdelen die ik heb verzameld liepen maar te verstoffen, dus heb ik ervoor gekozen om alle onderdelen te monteren om al een beetje een beeld te krijgen van hoe de scooter uiteindelijk gaat worden. De kappen heb ik ook grotendeels geschuurd zodat ze klaar zijn om naar de spuiter te gaan.
(3-8-2023)
Het is al een tijd geleden sinds de laatste update, maar achter de schermen ben ik druk bezig geweest. @bartj heeft de kappen gespoten in Navarro Blue Metallic. Hieronder alvast een kleine sneak peak van het mooie resultaat. Ik heb ook een complete Malossi overrange weten te bemachtigen, dus qua blok onderdelen heb ik nu alles compleet. Ik kreeg helaas van de monteur te horen dat het wat langer gaat duren met het opbouwen van het blok. Hij hoopt het eind deze maand af te hebben, dus daar moet ik nog even op wachten.
Voor nu ben ik nog opzoek naar een Malaguti Phantom F12 DD achtervelg om zo dicht mogelijk bij de originele look van de speedfight in de buurt te komen. Het blijkt dat deze velg erg zeldzaam is, en ik ben er dan ook niet in geslaagd om een velg te vinden. Dus mocht iemand van het forum nog zo'n velg hebben liggen hoor ik het graag! Omdat ik toch nog even op het blok moet wachten ga ik alvast opzoek naar de styling-onderdelen die ik wil monteren op de scooter. Het liefst wil ik alles van stage 6 om een beetje eenheid te houden. Hieronder even een lijstje met wat ik allemaal zoek, als iemand iets heeft liggen hoor ik het graag.
Styling onderdelen:
-Stage 6 remhendels(rechts Peugeot, links Piaggio)
-Stage 6 kickstarter (Piaggio)
-Stage 6/SSP ophoogblokje
-Stage 6 Schokbreker(met gastankje)
-Stage 6 luchtfilter
-Stage 6 CNC racing drive
(24-9-2023)
Ik heb mijn blok ondertussen terug. Het blok is goed lopend maar ik loop tegen een paar problemen aan wat de elektra betreft. Doordat mijn HPI geen lichtspoel heeft wordt er geen stroom meer opgewekt om de elektra te laten werken. Ik gebruik dus nu een accu die ik dan elke keer oplaad zodat ik toch alle elektra behoud. Alleen de KOSO teller en het voor- en achterlicht werken niet.
Mijn vraag gaat over de KOSO teller. Normaal gesproken is deze teller zo goed als plug en play. Maar doordat de teller niet is verbonden aan de (ik vermoed) ontsteking werkt de toerenmeter niet. Is er toevallig iemand die weet hoe ik dit probleem kan oplossen. De blauw/gele kabel die wordt gebruikt voor het signaal van de tourenmeter is al getrokken en zou dus alleen nog aangesloten moeten worden op de juiste plek.
Ik hoor graag van jullie!
(6-1-2024)
In de kerstvakantie ben ik bezig geweest om de scooter helemaal in elkaar te zetten. Met dit als eindresultaat.
Het enigste wat nu nog moet gebeuren is alle elektra volledig aansluiten en dan is het project na dik 2 jaar zo goed als afgerond. Tijdens een het eerste testrondje is helaas de achterremophanging afgebroken, dit schijnt een zwak punt van dit type motoren te zijn. Ik heb het blok weggebracht om het professioneel te laten lassen.
Omdat bijna mijn hele remsysteem kapot was heb ik besloten om het remsysteem te upgraden met een stalen remleiding en een RPM racing 2 zuiger remklauw met bijpassende adapter van La Pista Infinita. Zie hier het resultaat:
Last edited: