Peugeot Buxy electrisch starten probleem

Wim Smits

New Member
Ik heb gesleuteld aan de Peugeot Buxy Fe052/FE053 scooter en heb inmiddels het meeste werkend.
Nu met nieuwe accu problemen met electrisch starten. Ik hoor de startmotor draaien maar denk dat deze de motorstarterkrans (ik geloof dat dit zo heet?) niet aandrijft. Heb de startmotor los geschroefd en opnieuw geprobeerd. Deze draait mooi rond maar ik zie geen "bendix funktie" waarbij het tandwiel naar buiten komt. Ik zie verder ook geen ander onderdeel die deze funktie zou kunnen vervullen. Kortom: hoe moet dit werken?
 
Advertisement - register to remove this

Je moet het vario deksel eraf halen , hierachter zie je de vario met daarop een starterkrans , waarop een losse bendix loopt , die aangedreven wordt door het tandwiel van je startmotor. deze kun je nakijken of het tandwiel soepel naar buiten draait , en uit z'n eigen weer naar binnen.
Post automatically merged:

Hier een filmpje met het principe , zal bij jou iets anders gemonteerd kunnen zitten , maar weking gelijk.
 
Heb de vario deksel gedemonteerd en de bendix bekeken en gefilmd.
Volgens mij draait de startmotor rechtom, daarom het koppeltandwiel van de bendix linksom en daarom de starterkrans rechtsom: is dit correct gedacht?
Het tandwiel voor de aandrijving aan de starterkrans wordt volgens mij onvoldoende uitgedraaid en bereikt niet de positie van de starterkrans. Waardoor komt dit: onvoldoende snelheid van de startmotor zodat de kracht naar buiten toe onvoldoende is? Iets met de bendix zelf? Wie helpt?
 
Last edited:
Ik vind het fijn dat dit forum mij goed heeft geholpen. Toen ik 16 was sleutelde ik aan brommers, daarna heel veel jaren niet. Nu weer een beetje om onze dochter te helpen, maar veel ervaring heb ik niet. Wel een beetje gezond verstand.

Inmiddels denk ik het probleem gevonden te hebben. Het is de capaciteit van de accu. Ik heb de grasmaaier erlangs gezet en met startkabels de accu's parallel geschakeld. Nu werkt de startmotor/bendix combinatie wel goed. Dus zal ik de accu moeten vervangen. Hoeveel Ampere_uur accu is nodig? Verder loopt de Buxy niet goed, net of deze niet voldoende brandstof krijgt. Iets met de carborateur misschien? Hoe kan ik een en ander testen?
 
Je bedoelt eigenlijk dat de huidige accu niet genoeg vermogen (meer) heeft om de startmotor voldoende snel rond te bewegen waardoor de bendix niet uitschuift en zo geen contact maakt met de halfpoulie?
Hij start dus wel met de grasmaaier?
Op t filmpje lijkt de bendix iig niet (ver) genoeg naar buiten te komen.

Belangrijk zijn de afmetingen van de accu.
4AH heb je eigenlijk al genoeg aan, belangrijker vind ik de startampere waarde.
Zou er eentje nemen met minstens 70A.

Deze wordt veel gebruikt, heeft een koude startstroom van 105A.

Is gelaccu en onderhoudsvrij.
Niet iedereen is fan van het merk, maar zoeken naar iets vergelijkbaar is ook prima.
 
je zou kunnen beginnen om te kijken of de toevoer goed is , benz slang in een potje hangen los van de carb , en dan kicken of starten , er moet nu benz uit de slang stromen . Is dit niet goed , kan het je kraan of benz filter zijn . Anders carb schoonmaken . Wanneer heeft hij het laatst een grote beurt gehad?
 
Bedankt voor de antwoorden. Met de accu van de grasmaaier start de Buxy wel goed. Heb de accu uigebouwd. De behuizing van de accu staat bol. Ik heb hem waarschijnlijk met een te hoge stroom te lang geladen (acculader voor auto) en hem daardoor "vernield". Ga ervan uit dat deze accu niet meer te herstellen is en zal een nieuwe kopen. Ik denk dat de Buxy al jaren geen (grote) beurt meer heeft gehad. Moet onze dochter vragen. Hoe moet ik de carborateur schoonmaken: doorblazen?
 
Carborateur uitgebouwd, gereinigd en weer teruggeplaatst. Nieuwe accu ingebouwd. Electrisch starten werkt nu goed. Alleen motor heeft geen power. Ik heb een youtube filmpje bekeken en zag onderstaand:
carborateur_slang.png
Bij deze Buxy zit op deze aansluiting geen slang? Verder bedacht ik dat ik misschien wel de verkeerde brandstof gebruik. Ik heb nu Euro 95 in de tank gedaan (wat ik in de auto gebruik). In de handleiding lees ik echter gelood super of euro super dus moet ik misschien wel Euro 98 of mengsmering gebruiken?
 
Ik begrijp je vraag niet helemaal, of slaap ik.
95 tanken met een Buxy kan gewoon. 98 altijd aangeraden overigens.
Is de foto nou van jou of van een andere scooter?
Het is handiger om even met cirkeltjes op je foto te werken.
Bedoel je dat korte doodlopende slangetje? Die heeft geen noodzakelijk doel.
Als je dat slangetje bedoelt waar de duim en wijsvinger zitten, dat is de olie aansluiting.
In theorie loopt er een slang van je olietank naar de oliepomp en daarna naar deze aansluiting op de carburateur.

Als jouw scooter geen olietank en geen oliepomp heeft dan zul je inderdaad zelf moeten mengen.
1 op 50.
20 ml olie per liter benzine.

Begrijp ik nou eigenlijk dat je een opknapscooter het gekocht die nooit goed liep in jouw bezit of 'heeft hij geen power' sinds het reinigen van de carburateur?
 
Last edited:
Bedankt voor de snelle reactie. Kan dochter nu niet bereiken, heeft een bruiloft. De foto is van een youtube filmpje (
, 1:13minuut) waar dezelfde carborateur wordt gedemonteerd als op de Buxy zit. Ik bedoel inderdaad dat slangetje waar de duim en wijsvinger aanzitten, dat is dus de olie aansluiting die bij onze Buxy niet gebruikt wordt: ik heb net nog een keer gekeken een geen los slangetje kunnen vinden dat op de carborateur aangesloten zou kunnen worden. Er is wel een oliereservoir waarvan ik dacht dit de olie is die gebruikt wordt om uiteindelijk mengsmering in de carborateur te krijgen? Vreemd. Ik zie wel een slang onder aan het oliereservoir lopen maar heb geen idee waar deze verder naar toe gaat.
Dus gebruik ik waarschijnlijk de verkeerde brandstof: ik heb de stalen tank los gehad en schoongemaakt omdat ik ergens gelezen had dat daar wel vaker rotzooi vanaf komt. Zonder na te denken heb ik daarna de tank met Euro 95 gevuld. Kan het dus zijn dat de verkeerde brandstof het probleem is van geen power?
 
95 tanken met een Buxy kan gewoon. 98 altijd aangeraden overigens.
Nee, 'elke' scooter rijdt op 95.
Of het optimaal is voor je leidingen etc is een andere vraag.

Overigens beantwoord je de belangrijkste vraag niet.
Begrijp ik nou eigenlijk dat je een opknapscooter het gekocht die nooit goed liep in jouw bezit of 'heeft hij geen power' sinds het reinigen van de carburateur?

Als deze scooter nooit goed gelopen heeft dan kan er van alles mis zijn.
Een accu vervangen is dan ook wel het laatste waar ik me druk om zou maken.
Achwel, mosterd na de maaltijd.

Zou eerst eens kijken waar die slang onder je oliereservoir naartoe gaat.
Zonder olie loopt de boel binnen 100km warm/ vast.
Daarnaast als de aansluiting bij jouw carburateur vrij is dan trekt hij wss valse lucht.
En tevens een brandstoffilter tussen je leiding van brandstoftank naar carburateur plaatsen.
Als er dan toch troep in zit komt deze niet in je carburateur.
Die euro95 kun je prima oprijden i.c.m. olie al dan niet zelf gemixt.

Daarna bij voorkeur 98 tanken.
En 'geen power' behoeft nadere uitleg.

Als in rijdt helemaal niet of wat dan ook?
Verder is er ook heel weinig bekend over de scooter.
Bouwjaar, kmstand, setup, herkomst etc.

 
dat is idd de olie aansluiting. Als de olie pomp is afgekoppeld moet er dus mengsmering getankt of gemengd worden.
Zit de oliepomp nog aangesloten en dit slangetje mist geheel? dan heb je dikke kans op motor schade en is het power verlies dus hier aan te herleiden
 
Back
Top