Overtoeren bij top snelheid

Hallo forumleden,

Mijn zip maakt veel overtoeren op topsnelheid, zou dit aan de snor vertanding kunnen liggen die er nog op zit?

setup:
80cc malossi
nokkenas malossi
malossi multivar
rollen gemixt 8,4gr en 9,3 gr
sproeier 80
trekveertjes dmp 1500

wat ik al heb geprobeerd:
rollen 9,3 ipv gemixt, nogsteeds overtoeren.
 
Advertisement - register to remove this

Het eerste waar ik aan denk is witte drukveer en snorvertanding. Zoals @Brute-Force al zei goed tanden tellen. Via technische tekeningen op easyparts.nl kun je de verschillen in vertanding ontdekken tussen modellen piaggio vespa scooters. Voorbeeld voor primavera 4t4v: ingaande as Z=14 (14 tanden), reductietandwiel 13/53 (13 tanden en 53 tanden) en uitgaande as Z=54 (54 tanden). Als je het eruit haalt zou ik geen luchtsleutel gebruiken, daarmee kwam het gehele schroefdraad mee bij mij.

Tweede waar ik aan denk is slippende koppeling. Was bij mij de oorzaak van overtoeren van mid naar top snelheid. Best een irritant probleem, en ook niet goed voor het blokje lijkt me. Oplossing; ontvetten, opschuren (poelies) of in mijn geval hielp alleen een nieuwe koppeling.

Derde, slippend koppelingshuis. Ontvetten opschuren, evenals koppeling schoentjes. Die kunnen trouwens ook versleten zijn. Ook origineel koppelingshuis proberen als je iets anders erop hebt. Mijn polini evo 2 blijft nog steeds slippen met overtoeren als gevolg. Originele erop en meteen geen overtoeren meer.

Vierde, V-Snaar kan versleten zijn (breedte), of uberhaubt een te lange zijn, of te lang geworden zijn door slijtage.

Vijfde, speling op ingaande as. Hoeveel speling er op mag zitten weet ik nog niet. Heb dit net bij mijn 4t4v ontdekt. Dik 5mm heen en weer te bewegen. Maar veel piaggio scooters hebben een gelagerde carterdeksel waar die weer in valt, dus mss hoeft een beetje speling geen oorzaak van het slippen van de snaar te zijn.

Doe je even een update wanneer je meer weet ? Ben benieuwd
 
Last edited:
Update:

Vertanding laten monteren, primair en secundair. Probleem opgelost.

Tijdens het afstellen merkte ik een geluid. Ik hoorde de vertanding dus ik reed naar huis. Ik reed me straat binnen en bam achterwiel schiet vast.

Ik zal hier wel een nieuw topic voor maken…
 
Back
Top