overrange?

crosserke995

Well-Known Member
Mijn vraag is:
is een overrange een goede aanvulling op mn setup?

en wat win ik er mee? trekkracht? betere vermogenverdeling?

het gaat om malossi overrange poulie met malossi vario

setup:
minarelli verticaal
hebo 70cc alu ovale poort
21mm carbu dell'ortho
carbon membraamklepjes
malossi MHR uitlaat

nu zijn mijn koppeling en vario std zou ik er goed aan doen een overrange te plaatsen?
 
Advertisement - register to remove this

het enigste wat je er aan hebt is dat je iets breder kunt afstellen , het trekt niet sneller op ,het gaat er niet sneller door alleen je vermogen word mooier verdeeld ,je gebied waarin je variosysteem werkt word iets vergroot en daarom kun je makkelijker er mee werken.

maar het is minimaal!

ik persoonlijk vind het onzin om zoiets duurs op jouw setup te zetten,voor dat geld kun je wel andere dingen doen.
 
zo goed als niks..

maar wat wil je dan?

verder is alles standaard?

mischien is de MHR uitlaat ook wel teveel van het goeie , alhoewel dat wel goed moet willen lopen , maar wees er wel verdacht op dat de std overbrenging erg kort is , en zeker icm std vario kan dat een boel schelen.
 
Ik wil nog wat betere optrek en wat hogere snelheid
Zou een vertanding van een minarelli horizontaal blok beter zyn of nog te kort?

nu is mijn vario, koppeling en vertanding std

de MHR uitlaat loopt best goed :)
 
je kunt niet zomaar een vertanding van een ander blok erin leggen :)
dat zal nie makkelijk passen..

je zult dan een vertanding voor verticaal moeten nemen..

je kunt een andere vario nemen.. waarschijnlijk is die in diameter iets groter :)
en is het toerenverloop (na afstelleling) beter..
koppeling doet niets aan topsnelheid en maar iets aan optrekken..
een "race" koppeling is meestal makkelijker af te stellen wanneer die aangrijpt..
dit zal met standaard koppeling ook wel lukken door met trekveertjes te pielen.. alleen een race koppeling is daar net iets makkelijker in..
en ze zijn over het algemeen iets sterker :)
 
maar of het zomaar past , dat is de vraag :)
een verticale cilinder gaat ook niet zomaaar op een horizontaal blok toch ?

de vertandingen passen op elkaar , dat is ook algemeen bekend , het hele achterste deel waarin de vertanding zit is gelijk aan horizontaal.

alleen is een verticale vertanding zeer kort , je kunt er een aerox vertanding in zetten , ik vond zelfs die nog aardig kort met setups als DR70 etc.

ik gebruik zelf gewoon 15-42 secundair van Polini.

de secundaire set is ook korter , de primaire set is allemaal hetzelfde (min hor ac en lc en vert.)


mja ,goed , een andere vario zou op zijn minst ook niet verkeerd zijn.
 
je moet kijken naar de toerentallen waarop jouw setup het beste rijdt , hoe hoger dat toerental des te beter materiaal dat je nodig bent.

het plaatsen is niet het moeilijkste , gewoon koppeling/poelies etc. eraf , vertandinsdeksel eraf en de verstanding eruit , daarna droogmaken en overpersen. eventueel bij het in elkaar zetten een nieuwe pakking ertussen , als de originele nog heel is zou ik die gebruiken , er zijn namelijk verschillende imitatiepakkingen die vrij gauw gaan lekken.

mja , als je de overbrenging over wilt persen meet dan eerst de afstanden op , dus hoever het tandwiel op de as zit.

dit kan met een gewone werkplaatspers , met 10 ton moet het iig wel lukken.


sommige merken leveren kant en klare setjes die je niet hoeft te persen , maar daar betaal je meestal dan weer voor.
 
Back
Top