De budget Aliexpress overrange met rechte spiebanen voor Minarelli voor 25 Euro totaal

Twinky

Well-Known Member
Deze tip kwam ik tegen op een bekend Engelstalig forum waar ze spraken over een soort adapter waar door je het oude model ( voor 1998 ) piaggio achterpoulies kunt gebruiken die iets groter zijn dan de standaard minarelli achterpoulies.
Dat is op zich een goede tip maar het kan kennelijk nog makkelijker en goedkoper en zelfs nieuw.

Iemand daar liet zien dat hij een achterpoulie van een 100cc minarelli blok gebruikte in zijn minarelli hori 50cc kort blok die 122 mm breed is en gewoon netjes paste.
Hij gebruikte een Malossi overrange vsnaar die goed past zo te zien op zijn fotos die ik deel,
maar ik denk dat het goedkoper kan met een langere snaar van een ander merk.
Zo zag ik al vsnaren op aliexpress van 17x 792 voor de Jog 90cc , ik denk dat dat ook ongeveer rond de maat vsnaar is om te gebruiken.
( 115 mm standaard poulie breedte vs 122 mm breedte )
Deze zijn te koop op Aliexpress bij de bekende ´Qimore´ officiele winkel voor 9 euro plus 16 euro verzendkosten.
Deze zijn 122 mm breed en als bonus zitten er ook rechte spiebanen in.( keuze tussen rechte en kromme spiebanen )
3 jaar geleden had ik bij die winkel al een achterpoulie zoals deze met rechte spiebanen besteld maar dan voor de Jog50, (115 mm )
welke ook nog steeds tiptop in orde is. Deze is ook voor het korte minarelli blok bedoeld ( Jog50 jaren 90 ) maar zit in een Mina hori lang blok nu .

Hier de link en de fotos :


rechte spie ali.pngali overrange 122 mm.png
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Interessant. Wie probeert?
Ik sta op het punt er 1 te kopen inclusief deze vsnaar , de 16.6 x 797 waar ik van vermoed dat die ongeveer even lang is als de overrange Malossi vsnaar ( die ook nog eens 60 Euro kost ) . Deze kost 8,50 inclusief aliexpress standard verzending.
Echter vraag ik me af of dat gaat werken op een standaard power1 - 50cc ac , Sito plus lang, Power1 vario en power1 koppeling.
maar aan de andere kant, proberen is weten en voor de totaalprijs is het een leuk experiment.
Op het internet kan ik er niet veel over vinden of het werkt op een standaard setup, de 1 zegt dat het geen winst geeft,
de ander zegt dat het veel makkelijker is af te stellen en het vloeiender loopt.
Normaal zou ik het niet bestellen als het van Malossi was waar het totaal zon 370 Euro kost , maar voor 33,50 is het een compleet ander verhaal geworden.
Moeilijke keuze, al sta ik wel op het punt het te bestellen.


- Edit - Beide zojuist besteld want nu moet ik het zeker weten, en ik heb dit topic ook aan gemaakt.
Daarnaast heb ik wel goede hoop dat het wel zal werken.
Als het setje binnen is zal ik jullie op de hoogte houden van hoe het past en hoe het af stellen gaat.
Deze komt op mijn 2de scooter die een opknapbeurt krijgt.
Wordt vervolgd

jog 90 16 6 797.png
 
Last edited:
Ik zoek nog de langste V-snaar voor standaard poulies. Ik heb namelijk een MHR 2008 vario die een 3 millimeter groter is dan andere sport vario's. Gebruik een Athena snaar en die is 751mm. Komt dus niet helemaal bovenin de vario en halfpoulie. Topsnelheid is overigens dikke prima.

Nu zie ik een goedkoop snaartje van 10eu die 757mm is. De merk snaren lopen uit een van 747 tot 751 ofzo. Met dit goedkope staartje zou ik dus wat winst kunnen behalen. Dayco is overigens ook 757.

Mocht iemand exact weten wat de langste V-snaar is voor minarelli horizontaal op standaard poulies, laat me weten.

Bedenk me net dat in mijn andere scooter een dayco snaar zit. Ik ga die omwisselen en testen.
 
Last edited:
Een riem van 8 euro kan nooit veel zijn.

Zelf met een china riem van 10 euro gereden die na zeker 2500km gewoon geknapt is.

Mitsuboshi zat overigens standaard in me piaggio new fly. En die riem heb ik zelf nooit zo best gevonden.
Goedkope prul dat de eerste paar 1000 het redelijk doet, en dan ineens slechter gaat presteren.
 
Een riem van 8 euro kan nooit veel zijn.

Zelf met een china riem van 10 euro gereden die na zeker 2500km gewoon geknapt is.

Mitsuboshi zat overigens standaard in me piaggio new fly. En die riem heb ik zelf nooit zo best gevonden.
Goedkope prul dat de eerste paar 1000 het redelijk doet, en dan ineens slechter gaat presteren.
Dankjewel voor de tip, het merk zal idd niet al te best zijn en waarschijnlijk enkel om mee te testen .
Als het setje goed werkt dan ga ik wel zoeken naar een beter merk in die maat .
 
Ik zoek nog de langste V-snaar voor standaard poulies. Ik heb namelijk een MHR 2008 vario die een 3 millimeter groter is dan andere sport vario's. Gebruik een Athena snaar en die is 751mm. Komt dus niet helemaal bovenin de vario en halfpoulie. Topsnelheid is overigens dikke prima.

Nu zie ik een goedkoop snaartje van 10eu die 757mm is. De merk snaren lopen uit een van 747 tot 751 ofzo. Met dit goedkope staartje zou ik dus wat winst kunnen behalen. Dayco is overigens ook 757.

Mocht iemand exact weten wat de langste V-snaar is voor minarelli horizontaal op standaard poulies, laat me weten.

Bedenk me net dat in mijn andere scooter een dayco snaar zit. Ik ga die omwisselen en testen.
Heb de snaar van 757mm getest. Lijkt niet tot een hogere topsnelheid te komen in vergelijking met de snaar van 751mm. Heb met een 50cc wel een zeer lang stuk nodig om de 95kmh te behalen. Zal het van de week nog eens testen om 100% zeker te zijn.
 
Ik zoek nog de langste V-snaar voor standaard poulies. Ik heb namelijk een MHR 2008 vario die een 3 millimeter groter is dan andere sport vario's. Gebruik een Athena snaar en die is 751mm. Komt dus niet helemaal bovenin de vario en halfpoulie. Topsnelheid is overigens dikke prima.

Nu zie ik een goedkoop snaartje van 10eu die 757mm is. De merk snaren lopen uit een van 747 tot 751 ofzo. Met dit goedkope staartje zou ik dus wat winst kunnen behalen. Dayco is overigens ook 757.

Mocht iemand exact weten wat de langste V-snaar is voor minarelli horizontaal op standaard poulies, laat me weten.

Bedenk me net dat in mijn andere scooter een dayco snaar zit. Ik ga die omwisselen en testen.

Probleem hoeft niet alleen in snaar lengte te liggen.. Kan ook in je afstelling liggen die nog niet optimaal is.

Als jij een drukveer hebt waarbij de snelheid af en toe blijft hangen, dan kom je er ook niet.

Beter een iets sterkere monteren en de rollen opnieuw afstellen en hopen van zegen dat het beter word.

Ga ook vooral niet te laag in rollen gewicht anders heb je alleen kans dat je motor meer overige toeren gaan maken, maar dit helemaal niks bij draag aan je overbrenging naar je achterwiel.
 
Op de standaard poulie in Minarelli (115 mm ) neem ik altijd de 751 ,
ook omdat de glijbus van de sportvario vaak ook dikker is.
Met die maat kan ik het net af shimmen dat de vsnaar in de achter poulie goed hoog blijft staan.
Ik gebruik nu een Malossi special X belt die ook 751 mm is en van een soort materiaal is gemaakt dat de vsnaar altijd soepel blijft of het nou koud of warm is , tot nu toe ben ik er wel tevreden mee.
 
Moet je nu spijltjes weg slijpen zoals bij overrange?
Ik heb geen idee, degene van die fotos zei dat hij een heel klein beetje wat moest weg vijlen wat 2 minuten werk was.
Dat was op een Mina kort blok , dus ik ben benieuwd hoe dat gaat passen op het mina lange blok.
Al met al een leuk klein project om te proberen als het straks wat koeler is.
 
Kan best iets zijn hoor...
Maar het is wel de zoveelste Chinese Bill Nye guy en/of girl die het wiel opnieuw probeert uit te vinden!

Ik heb het de afgelopen jaren (10/15 jaar) div. malen voorbij zien komen met absurde bedragen voor een setje.
Sommige fabrikanten zijn er inmiddels weer mee gestopt. Waarom? Geen idee!
De prijs was ook altijd goed zelfs incl. verzending wat dan vaak deed denken aan de welbekende Chinese rommel waar de Europese markt momenteel mee overspoeld wordt.

Maar een torque driver van een Honda SFX of een (met originele motorblok) Peugeot Jetforce of een Ludix heeft standaard al een torque driver zonder knik in de spiebanen die sowieso ook past op Minarelli scooters met het lange blok.
 
Ik had de torquedriver nog getest maar ik weet niet hoe die andere gozer van dat forum het had gemonteerd ,
maar zelfs met een spacer tussen de vertandingdeksel en torquedriver blijft het aan lopen.
Er zit dus wel verschil op die plek in het mina kort en lang carter, de standaard Jog50 torque past wel perfect.
De standaard torque valt netjes mooi in de ´ ring´ vorm waar de Jog90 torque net tegen de rand van die ringvorm komt.
Dus er zal gevijld moeten worden helaas aan het vertandingdeksel en of de achterkant van de torque rand.
Qua hoogte past het wel en blijft er ongeveer een rand over van 0.7 centimeter.
De 16.5x 797 was te lang, dat zou denk ik rond de 770 moeten zijn.

Ik zal er later eens naar kijken als ik die betreffende scooter een goede onderhoudsbeurt geef later,
die scooter staat nu ook geschorst dus testen word lastig.
 
Last edited:
Deze tip kwam ik tegen op een bekend Engelstalig forum waar ze spraken over een soort adapter waar door je het oude model ( voor 1998 ) piaggio achterpoulies kunt gebruiken die iets groter zijn dan de standaard minarelli achterpoulies.
Dat is op zich een goede tip maar het kan kennelijk nog makkelijker en goedkoper en zelfs nieuw.

Iemand daar liet zien dat hij een achterpoulie van een 100cc minarelli blok gebruikte in zijn minarelli hori 50cc kort blok die 122 mm breed is en gewoon netjes paste.
Hij gebruikte een Malossi overrange vsnaar die goed past zo te zien op zijn fotos die ik deel,
maar ik denk dat het goedkoper kan met een langere snaar van een ander merk.
Zo zag ik al vsnaren op aliexpress van 17x 792 voor de Jog 90cc , ik denk dat dat ook ongeveer rond de maat vsnaar is om te gebruiken.
( 115 mm standaard poulie breedte vs 122 mm breedte )
Deze zijn te koop op Aliexpress bij de bekende ´Qimore´ officiele winkel voor 9 euro plus 16 euro verzendkosten.
Deze zijn 122 mm breed en als bonus zitten er ook rechte spiebanen in.( keuze tussen rechte en kromme spiebanen )
3 jaar geleden had ik bij die winkel al een achterpoulie zoals deze met rechte spiebanen besteld maar dan voor de Jog50, (115 mm )
welke ook nog steeds tiptop in orde is. Deze is ook voor het korte minarelli blok bedoeld ( Jog50 jaren 90 ) maar zit in een Mina hori lang blok nu .

Hier de link en de fotos :


View attachment 72120View attachment 72121
Heb je al een update? Ik ben echt benieuwd hoe het er voor staat? Of was jij degene die in zn woning heeft gesleuteld? Grapje!
 
Heb je al een update? Ik ben echt benieuwd hoe het er voor staat? Of was jij degene die in zn woning heeft gesleuteld? Grapje!
Ik heb er de laatste tijd niet meer naar omgekeken, weinig tijd voor gehad helaas.
Het past wel enkel er moet wat van het carter weg gevijld worden .
Misschien als het weer mooi weer word wil het nog een keer proberen ,
het zou in de huiskamer kunnen maar de schuur is beter :)

De 50cc variant met rechte spiebaan gebruik ik al een jaar of 2 met volle tevredenheid,
al houd deze de snelheid wel een beetje in merk ik.
Maar dat vind ik niet echt erg , hij trekt in 1 volle lijn naar de top zonder dip.
 
Back
Top