Howto Opvoeren Turbho Cz-50

Meystro

New Member
Hey hoi,
Ik heb deze week een Turbo Cz50 aangeschaft uit het jaar 2017.
Het apparaat liep niet geweldig dus heb ik meteen even de kleppen gestelt waardoor hij wat beter loopt maar nogsteeds erg wegvalt bij volgas tijdens het rijden. Hiermee bedoel ik wanneer je even gas loslaat en dan weer terug geeft.

De brommer heeft een geel kenteken en een ontgrensde cdi geplaatst door de vorige eigenaar. Windmee wilt 60 wel lukken maar met moeite.
Het apparaat trok voor geen meter op dus heb ik een gladde variobus gemonteerd en 6 gram rollen, maar tevergeefs nogsteeds amper verschil in vermogen.
Ik las iets over een begrenzerdraad bij turbho brommers maar weet niet of dit nogsteeds relevant is door de ontgrensde cdi.
Zag wel een kabel in de carterkap.
Mocht iemand nog tips hebben hoe ik dit apparaat wat sneller krijg hoor ik het graag!
Mvg
 
Advertisement - register to remove this

begrensd kom je niet tot 60, tenzij het stormt.
zou gewoon ff beginnen met verder onderhoud: olie, bougietje, luchtfilter, carburateurtje (sproeiers) goed schoonmaken (doorprikken, niet alleen spoelen of blazen).
Zoals ik al zei is het apparaat ONTGRENSD.
De begrenzerkabel is doorgeknipt, de rollen zijn vervangen naar 6g, de variobus is vervangen voor een gladde en de cdi is vervangen voor een ontgrensde CDI.
En alsnog houd het apparaat donders in.
Het enige dat ik nog kan bedenken is dat hij te weinig benzine krijgt.
Iemand een idee watvoor sproeier hier std in zit en wat een goeie vervanger is na al dit "afstellen" ?
Ik hoor het graag mannen!

(Het apparaat is pas 2.000km oud dus dingen zoals olie/luchtfilter schoonmaken is niet relevant momenteel)
 
(Het apparaat is pas 2.000km oud dus dingen zoals olie/luchtfilter schoonmaken is niet relevant momenteel)
Niet als je naar de kilometers kijkt, deze brommer heeft als het goed is, zijn initiele beurt bij 300, 500 of 1000 kilometer gehad maar je moet niet vergeten dat, als dit al gebeurd is , alle vloeistoffen er wel al 5 a 6 jaren in zitten.
Ik zeg niet dat het aan oude olie of remvloeistof ligt maar het behoeft op z'n minst aandacht voor de toekomst.

Ik zou op z'n minst toch even het filter bekijken en carburateur heel goed schoonmaken.
Hoelang zit de benzine al in de scooter of heb je hem vers weer volgetankt.
Ontgrensd betekent inderdaad ook grotere sproeier, je weet niet of de vorige eigenaar dit ook gedaan heeft noch weet je wat de originele grootte hoort te zijn.
De kleur van de bougie en de kleur en intensiteit van de bougie naar een goeie rit, waarbij de scooter goed warm is geweest, zegt veel over de kwaliteit van verbranding en de verhouding van het brandstofmengsel.
 
Last edited:
De brommer is in 2017 gekocht en heeft tot november 2022 0km gereden en stil gestaan.
Toen is hij op kenteken gekomen en heeft hij een beurt gehad voor alle vloeistoffen.
Ik kocht hem met 2k op de teller.

De brommer had al een ontgrensde cdi maar kakte bij volgas in.
Ik heb de kleppen gestelt en rollen vervangen naar 6g, ook een gladde bus er in gezet.
Het luchtfilter is vervangen voor een nieuwe en de carburateur is brandschoon van binnen.
Benzine is ook nieuw.
Ook heb ik de begrenzerkabel doorgeknipt maar hij kakt dus alsnog in.
Ik zie een te kleine sproeier als laatste probleem maar als jullie nog iets weten wat bij gy6 gedaan word hoor ik het graag!
Mvg
 
De brommer had al een ontgrensde cdi maar kakte bij volgas in.
Ook heb ik de begrenzerkabel doorgeknipt maar hij kakt dus alsnog in.
Een ontgrensde cdi heeft toch geen begrenzerkabel....waarom knip je dan deze door?

Misschien even een goeie detail foto maken van de cdi connector waarop de positie van alle draden en de kleur van alle draden goed zichtbaar zijn.
Want er bestaan cdi's met cartersensor die afgewerkt zijn op de 4+2 connector maar er bestaan ook cdi's met carterbegrenzer waar uit de cdi een aparte draad komt waarop de cartersensor middels een bulletconnector op aangesloten wordt.
 
Last edited:
Back
Top