T
tIM
Guest
Www.NU.nl
DEN HAAG - Minister Netelenbos van Verkeer neemt keiharde maatregelen tegen mensen die hun bromfiets opvoeren. Het voertuig van iemand die voor de tweede keer in de fout gaat, wordt zonder pardon vernietigd.
Dat schrijft de minister mede namens haar collega's Korthals (Justitie) en De Vries (Binnenlandse Zaken) vrijdag in antwoord op vragen van Tweede-Kamerlid Stellingwerf van de RPF.
De rigoreuze sanctie is onderdeel van nieuwe regels voor registratie en kentekening van brom- en snorfietsen. Aan de regels wordt nog gewerkt. Het afgeven van een kenteken vereenvoudigt het nemen van maatregelen tegen 'opgevoerd rijden'.
Bromfietsers krijgen geen kenteken als hun voertuig sneller kan dan de zogenoemde constructiesnelheid van 45 kilometer per uur. Voor snorfietsen is die 25 kilometer.
De eigenaar van een opgevoerde brommer mag nadat hij is aangehouden een nieuw kenteken aanvragen. Als daarna nog een keer blijkt dat de bromfiets is opgevoerd, wordt die vernietigd. Nu is nog tussenkomst van de rechter noodzakelijk voor een opgevoerde brommer naar de schroothoop kan.
Berekeningen hebben uitgewezen dat door de strengere maatregelen 11 doden en 362 gewonden per jaar kunnen worden voorkomen. Met dat leed is ook nog eens een kostenpost van 30 miljoen gulden gemoeid.
Registratie en afgifte van een kenteken moet ook een eind maken aan het grote aantal diefstallen. Jaarlijks worden 30.000 brom- en snorfietsen ontvreemd. Dat komt neer op een schadepost van 60 miljoen gulden.
Opvoerbestendig
Sinds juli 1999 moeten alle nieuwe typen bromfietsen opvoerbestendig zijn. Maar er is een overgangsregeling van vier jaar. Dat betekent dat pas in 2003 uitsluitend nog niet-opvoerbare brommers zullen worden verkocht.
De levensduur van zo'n voertuig is ongeveer tien jaar. Rond 2013 is het bromfietspark dus opvoerbestendig, aldus Netelenbos. Ze vindt het belangrijk om zeker tot die tijd intensief te controleren.
Netelenbos is helemaal klaar om het bromfietskenteken wettelijk vast te leggen. Maar eerst moeten Korthals en De Vries nog uitzoeken of justitie en politie genoeg capaciteit hebben de regels te handhaven en of er genoeg geld voor is. De neuzen wijzen volgens de bewindsvrouw al wel allemaal dezelfde kant op.
DEN HAAG - Minister Netelenbos van Verkeer neemt keiharde maatregelen tegen mensen die hun bromfiets opvoeren. Het voertuig van iemand die voor de tweede keer in de fout gaat, wordt zonder pardon vernietigd.
Dat schrijft de minister mede namens haar collega's Korthals (Justitie) en De Vries (Binnenlandse Zaken) vrijdag in antwoord op vragen van Tweede-Kamerlid Stellingwerf van de RPF.
De rigoreuze sanctie is onderdeel van nieuwe regels voor registratie en kentekening van brom- en snorfietsen. Aan de regels wordt nog gewerkt. Het afgeven van een kenteken vereenvoudigt het nemen van maatregelen tegen 'opgevoerd rijden'.
Bromfietsers krijgen geen kenteken als hun voertuig sneller kan dan de zogenoemde constructiesnelheid van 45 kilometer per uur. Voor snorfietsen is die 25 kilometer.
De eigenaar van een opgevoerde brommer mag nadat hij is aangehouden een nieuw kenteken aanvragen. Als daarna nog een keer blijkt dat de bromfiets is opgevoerd, wordt die vernietigd. Nu is nog tussenkomst van de rechter noodzakelijk voor een opgevoerde brommer naar de schroothoop kan.
Berekeningen hebben uitgewezen dat door de strengere maatregelen 11 doden en 362 gewonden per jaar kunnen worden voorkomen. Met dat leed is ook nog eens een kostenpost van 30 miljoen gulden gemoeid.
Registratie en afgifte van een kenteken moet ook een eind maken aan het grote aantal diefstallen. Jaarlijks worden 30.000 brom- en snorfietsen ontvreemd. Dat komt neer op een schadepost van 60 miljoen gulden.
Opvoerbestendig
Sinds juli 1999 moeten alle nieuwe typen bromfietsen opvoerbestendig zijn. Maar er is een overgangsregeling van vier jaar. Dat betekent dat pas in 2003 uitsluitend nog niet-opvoerbare brommers zullen worden verkocht.
De levensduur van zo'n voertuig is ongeveer tien jaar. Rond 2013 is het bromfietspark dus opvoerbestendig, aldus Netelenbos. Ze vindt het belangrijk om zeker tot die tijd intensief te controleren.
Netelenbos is helemaal klaar om het bromfietskenteken wettelijk vast te leggen. Maar eerst moeten Korthals en De Vries nog uitzoeken of justitie en politie genoeg capaciteit hebben de regels te handhaven en of er genoeg geld voor is. De neuzen wijzen volgens de bewindsvrouw al wel allemaal dezelfde kant op.