'Opgevoerde brommers zonder pardon vernietigen'

Status
Not open for further replies.
T

tIM

Guest
Www.NU.nl

DEN HAAG - Minister Netelenbos van Verkeer neemt keiharde maatregelen tegen mensen die hun bromfiets opvoeren. Het voertuig van iemand die voor de tweede keer in de fout gaat, wordt zonder pardon vernietigd.

Dat schrijft de minister mede namens haar collega's Korthals (Justitie) en De Vries (Binnenlandse Zaken) vrijdag in antwoord op vragen van Tweede-Kamerlid Stellingwerf van de RPF.

De rigoreuze sanctie is onderdeel van nieuwe regels voor registratie en kentekening van brom- en snorfietsen. Aan de regels wordt nog gewerkt. Het afgeven van een kenteken vereenvoudigt het nemen van maatregelen tegen 'opgevoerd rijden'.

Bromfietsers krijgen geen kenteken als hun voertuig sneller kan dan de zogenoemde constructiesnelheid van 45 kilometer per uur. Voor snorfietsen is die 25 kilometer.

De eigenaar van een opgevoerde brommer mag nadat hij is aangehouden een nieuw kenteken aanvragen. Als daarna nog een keer blijkt dat de bromfiets is opgevoerd, wordt die vernietigd. Nu is nog tussenkomst van de rechter noodzakelijk voor een opgevoerde brommer naar de schroothoop kan.

Berekeningen hebben uitgewezen dat door de strengere maatregelen 11 doden en 362 gewonden per jaar kunnen worden voorkomen. Met dat leed is ook nog eens een kostenpost van 30 miljoen gulden gemoeid.

Registratie en afgifte van een kenteken moet ook een eind maken aan het grote aantal diefstallen. Jaarlijks worden 30.000 brom- en snorfietsen ontvreemd. Dat komt neer op een schadepost van 60 miljoen gulden.

Opvoerbestendig

Sinds juli 1999 moeten alle nieuwe typen bromfietsen opvoerbestendig zijn. Maar er is een overgangsregeling van vier jaar. Dat betekent dat pas in 2003 uitsluitend nog niet-opvoerbare brommers zullen worden verkocht.

De levensduur van zo'n voertuig is ongeveer tien jaar. Rond 2013 is het bromfietspark dus opvoerbestendig, aldus Netelenbos. Ze vindt het belangrijk om zeker tot die tijd intensief te controleren.

Netelenbos is helemaal klaar om het bromfietskenteken wettelijk vast te leggen. Maar eerst moeten Korthals en De Vries nog uitzoeken of justitie en politie genoeg capaciteit hebben de regels te handhaven en of er genoeg geld voor is. De neuzen wijzen volgens de bewindsvrouw al wel allemaal dezelfde kant op.

Advertisement - register to remove this

De Neet is de grootste teef op deze aardkloot. Daar is iedereen het toch wel mee eens?
Dat mens moet fuckin' dood!!!!!! Eerst komt ze bij Onderwijs en voert ze de Tweede Fase in (tyfusbitch$#&%$&*&!!%!) en nu bij Verkeer komt ze met lijpe regels voor brommers en scooters... maar dit slaat echt alles.
Ik ben sprakeloos

Wat zit er in haar hoofd?!?!?!
Da bitch must die!
P.S. Burout op het Binnenhof lijkt me een vet plan

Originally posted by Evo70
Ik wordt hier echt helemaal ziek van, ze MOETEN juist harder kunnen !!!

we mogen nou ook op de weg waar iedereen minimaal 60 rijdt, en wij 30 mogen!!! en heel soms (buiten de bebouwde kom) 40 !!!

gewoon net als auto's: 220 km/u (hehe) en gewoon houden aan de verkeersregels.

Groot gelijk, is bij mij thuis een baan waar iedereen met zijn auto 70-80 rijdt waar je maar 50 mag maarkom, ik kan toch nooit mee met verkeer ik "kan" niet sneller als 50.
En nog als een auto 80 rijd op een baan van 50 en ik 60, wedden dat ze het eerst mij zullen beboeten,

Status
Not open for further replies.
Back