Thij_apd said:
Zal de ontsteking zelf dan kapot zijn? Is deze door te meten?
Wat bedoel je hiermee precies.
De ontsteking bestaat uit meerdere onderdelen nl:
1. De Stator met pickup-spoel en eventueel ontsteekspoel als het een scooter betreft met een AC-CDI.
2. De CDI.
3. De bobine (soms ook geintegreerd in de CDI)
4. De bougiekabel met dop.
5. De Bougie.
Dus op je vraag, "is deze door te meten?", kan ik je momenteel geen antwoord geven dit ligt eraan wat je bedoelt.
Wat is massa precies:
De conventionele stroom loopt altijd van een plus-pool, via een belasting(de verbruiker) naar een min-pool.
In werkelijkheid is dit anders om maar dit is een andere discussie en spreek dan ook over de conventionele stroom.
Maw een verbruiker heeft altijd 2 draden nodig, eentje naar de minpool en de andere, eventueel via 1 of andere schakelaar, naar de pluspool.
Nu, dit kan handiger, door je frame en je motorblok aan de minpool te leggen kunnen het metalen frame en motorblok ineens fungeren als min-geleider.
De massa waar met over spreekt is dus je frame en motorblok dat fungeert als min-geleider.
Dit is handig want je bespaart, voor een aantal onderdelen die je zowiezo al tegen het frame of motorblok schroeft, een draad.
Een voorbeeld van onderdelen die het frame/motorblok als min-geleider gebruiken is je bougie, de meeste temperatuursensoren, eventuele lichtweerstand of serieweerstand voor je choke, de spoelen in je stator zoals pickup-spoel, lichtspoel en ontsteekspoel en zo zijn er nog een aantal zaken die nuttig gebruik maken van de "massa" aan ijzer die in je scooter/brommer/motor/auto is verwerkt.