Ontsteking kapot?

Thij_apd

Well-Known Member
2 weekjes geleden was ik lekker aan het rijden op een afgelegen weg, wanneer mijn scooter (beta ark lc) opeens geen toeren meer wilde maken. Thuis opnieuw aangekickt, stationair loopt die prima, maar als je eenmaal gas geeft dan gaat hij enorm stotteren en komt hij niet van zijn plek. Verzuipen doet ie niet, ligt duidelijk aan de ontsteking.

Bougie vervangen voor een nieuwe, geen verschil
Bougiekabel vervangen, net zo goed geen verschil.
Extra massakabel, van een imbus op me carterkap naar de minpool van de accu. (snap overigens niet hoe zo'n massakabel nou werkt. Bedoel je verbind een random punt op je frame met de accu en dan zou het goed zijn. Klinkt raar in mijn oren, als iemand weet hoe dit werkt zou ik het graag willen horen.
Heb de cdi/bobine vervangen (2 in 1) alsnog geen verschil.
Zal de ontsteking zelf dan kapot zijn? Is deze door te meten?
 
Advertisement - register to remove this

Thij_apd said:
Zal de ontsteking zelf dan kapot zijn? Is deze door te meten?

Wat bedoel je hiermee precies.

De ontsteking bestaat uit meerdere onderdelen nl:

1. De Stator met pickup-spoel en eventueel ontsteekspoel als het een scooter betreft met een AC-CDI.
2. De CDI.
3. De bobine (soms ook geintegreerd in de CDI)
4. De bougiekabel met dop.
5. De Bougie.

Dus op je vraag, "is deze door te meten?", kan ik je momenteel geen antwoord geven dit ligt eraan wat je bedoelt.

Wat is massa precies:

De conventionele stroom loopt altijd van een plus-pool, via een belasting(de verbruiker) naar een min-pool.
In werkelijkheid is dit anders om maar dit is een andere discussie en spreek dan ook over de conventionele stroom.

Maw een verbruiker heeft altijd 2 draden nodig, eentje naar de minpool en de andere, eventueel via 1 of andere schakelaar, naar de pluspool.

Nu, dit kan handiger, door je frame en je motorblok aan de minpool te leggen kunnen het metalen frame en motorblok ineens fungeren als min-geleider.
De massa waar met over spreekt is dus je frame en motorblok dat fungeert als min-geleider.

Dit is handig want je bespaart, voor een aantal onderdelen die je zowiezo al tegen het frame of motorblok schroeft, een draad.

Een voorbeeld van onderdelen die het frame/motorblok als min-geleider gebruiken is je bougie, de meeste temperatuursensoren, eventuele lichtweerstand of serieweerstand voor je choke, de spoelen in je stator zoals pickup-spoel, lichtspoel en ontsteekspoel en zo zijn er nog een aantal zaken die nuttig gebruik maken van de "massa" aan ijzer die in je scooter/brommer/motor/auto is verwerkt.
 
Last edited:
Bedankt over de uitleg van de massadraad. Alsnog vind ik het raar idee, aangezien je zou denken dat via het subframe, het frame en het motorblok ook in contact komen en geleiden. (of is dit niet het geval door de lager?)
Heb alle onderdelen behalve de stator vervangen, dus dat was inderdaad het onderdeel dat ik nog door wilde meten. Morgen ga ik nog even goed testen of het echt geen massa probleem is, heb nu namelijk een relatief dunne kabel lopen vanaf mn accu naar het waterpomphuis. Welke draden van de stator zou ik door moeten meten en wat voor waardes zouden daar uit moeten komen? Het betreft een beta ark met een stator, met 5 lichtspoelen en een pick-up.
 
Nou heb net een massakabel aangelegd waarvan ik zeker weet dat hij goed is. Het ene punt van de draad zit achter de cdi/bobine, en de andere kant gaat naar achter de startmotor. Beide contactpunten zijn opgeschuurd.
Echter stottert de scooter nogsteeds bij gas geven. Moet het dan wel aan de stator liggen?

Heb de ontsteking er al uit gehaald, er is verder niks aan te zien wat niet goed zou zijn. Alles is vervangen... Behalve de stator en het vliegwiel. Dus moet het dan wel de stator zijn lijkt mij.
Heeft iemand waardes voor het doormeten van een stator? En hoe kun je checken of het vliegwiel goed is?
 
Nieuwe Stator vandaag gemonteerd, nogsteeds geen verschil. Stationair loopt hij prima, alleen toeren maken en vooruit komen wil die niet. Membraan snel gecontroleerd, viel ook niks aan te zien. Zal zo even een video uploaden. Ben een beetje radeloos...

Ps. Luchtfilter gecontroleerd, niks aan te zien
Ook de cilinder er onderuit gehaald, ook niks aan te zien.
 
Last edited:
Bij deze het beloofd filmpje, iemand enig idee?
Setup is trouwens:
Roze top
Sito plus
17.5mm
Doppler s2br
Sproeier 90
En de rest boeit niet
 
Dacht zelf dat het aan de ontsteking lag aangezien de bougie een normale kleur af gaf. Dit was echter niet zo. De carburateur was iets aan kapot denk ik (kon het zo niet zien) Maar na de aankoop van een nieuwe carburateur deed hij het weer prima.
 
Nee het was een dellorto. Hij was echter wel tweedehands, blijkt maar weer goedkoop is duurkoop.. Vraag me wel nog af wat er nou kapot aan was, was namelijk niks aan te zien... Maarja zit al een nieuwe onder dus maakt niet meer uit.
 
Nou ik blaas dit topic even nieuw leven in. Vandaag ging ik mijn sitoplus vervangen voor een gianelli shot. Nou ik rolletjes iets lichter gedaan, sproeier 98 erin gedaan (17.5mm). Krijg ik weer precies hetzelfde probleem als vorige keer. Wat kan dit toch zijn?

Vorige keer werkte de scooter weer perfect na het vervangen van de carburateur, nu heb ik precies hetzelfde probleem. Alleen ik kan niet geloven dat het weer aan de carburateur ligt.
Heb hem al een paar keer schoongemaakt, zijn er nog punten waar ik op moet letten bij het schoonmaken? of bepaalde kwaaltjes waar ik op moet letten?
 
Back
Top