Onregelmatig tikkend geluid (SYM Fiddle II Euro 4)

sprokkel

New Member
Recentelijk heb ik voor een prikkie een SYM fiddle 2 Euro4 uit 2019 (Met ECU dus) gekocht omdat ik dacht dat de problematiek die die had opgelost kon worden door alleen de carburateur schoon te maken. Het storingslampje geeft geen storing aan. Ik voel geen speling op de krukas aan kant van vliegwiel en kant van vario. Als ik aan het vliegwiel met de hand draai hoor en voel ik niks vreemds en kan ik de kleppen gewoon zien openen en sluiten.

Nu heb ik:
- Carburateur schoongemaakt, sproeiers doorgeprikt, acceleratiepomp arm was vastgeroest dus scharnierpunt uitgeboord en vervangen met een boutje.
- kleppen gesteld om 0.8 inlaat, 0.10 uitlaat. De inlaatklep stond vrijwel al goed, alleen de uitlaatklep had veel te weinig speling. Pastte geen 0.05 doorheen.
- olie vervangen
- bougie vervangen
- accu vervangen
- aan het eind compressie getest met een goedkope meter: 10 bar met kicken

Hij start nu een stuk beter en reageert snel op gas, iets wat hij eerst niet deed. Toch maakt hij een vrij hard onregelmatig tikkend geluid, zie filmpje hieronder. In het filmpje is de vario eraf zodat ik uit kon sluiten dat dat het geluid was. Ik begin bijna te denken dat ik de kleppen op het verkeerde TDC heb gesteld, maar ik heb nog gevoeld voordat ik het boutje losdraaide of er al een beetje speling op zat. Kan dit veroorzaakt worden door een verkoolde uitlaatklep omdat die speling zo nauw stond? Moet dit per se de kleppen zijn, of zou het ook een krukaslager of versleten krukas/drijfstang o.i.d. kunnen zijn? Of misschien is de timing fout?

 
Advertisement - register to remove this

Het mysterie is opgelost: de big-end lager is naar de mallemoeren. Er zat ook allemaal metaalschaafsel in de olie. Voor zover ik tot nu kan zien geen schade aan andere onderdelen. Replica krukas is 65 euro maar inclusief verder kleinmateriaal (pakkingen, keerringen, luchtfilter, olie, oringen, nieuwe choke etc.) ben ik zo 200 euro verder :confused:. Jammer want ik ging er van uit weg te komen met de carb schoonmaken. Geen ramp want dan heb ik voor totaal 400 euro een 2019 Euro 4 scooter met nieuwe krukas.

 
Back
Top