Als dat lampje brand is het inderdaad de motorolie. Peil ook eerst je olie voordat je bijvult en gooi er niet teveel in, want dat is niet goed voor het motorblok.
Wat ik nou niet snap is dat er 2 oliepijlstokjes zijn, 1 voor de motorolie en 1 voor de olie in de transmissiekast.
Kan het zo zijn dat Pia voor zowel de 2 takt als 4 takt variant hetzelfde/
Als dat zo is dan mag het lampje eigenlijk niet gaan branden op een 4 takt variant.
(deze behoort dan niet aangesloten te zijn op het 12 V gedeelte)
V.w.b. oliepeil controleren et cetera is al genoeg gezegd, heel belangrijk voor een gezonde motor is het zeer zeker.
Wat ik nou niet snap is dat er 2 oliepijlstokjes zijn, 1 voor de motorolie en 1 voor de olie in de transmissiekast.
Waarom zit er dan zo'n extra lampje op de dash? Op de 2 takt dient dit inderdaad om de mengolie bij te vullen.
Kan het zo zijn dat Pia voor zowel de 2 takt als 4 takt variant hetzelfde/identieke dashboard er zeker.
Wat ik nou niet snap is dat er 2 oliepijlstokjes zijn, 1 voor de motorolie en 1 voor de olie in de transmisiebak en op een 4 takt variant.
Het is inderdaad niet goed om te wachten met olie bijvullen tot het olielampje begint te branden.
Dit is een teken dat er veel te weinig olie in je carter zit en de smering niet tot minimaal is.
De slijtageslag in je motorblokje begint dan behoorlijke vormen aan te nemen.
Hoe vaker je wacht tot het olielampje begint te branden met het bijvullen/verversen van de olie des te sneller zal je scooterblokje versleten zijn!
Eigenlijk betekent dit lampje niet, olie bijvullen maar onmiddelijk stoppen en bijvullen!!!
Beter is om je oliepeil middels de peilstok periodiek in de gaten te houden en bij te vullen tot het maximale niveau als de oliestand in de buurt komt van het minimum.
Dit is echt nodig omdat het carter van een scooter maar erg weinig olie bevat, gebruikt je scooter dan een beetje olie door verslijt, is de stand vrij vlug gezakt van maximum naar minimum.
Je schrijft dat je deze scooter een half jaartje geleden tweedehands hebt gekocht.
Eigenlijk is het aangewezen om alle vloeistoffen (carter olie, transmissie olie, remvloeistof en eventueel koelvloeistof) te wisselen als je een scooter tweedehands koopt, ongeacht wat de verkoper beweert, tenzij de verkoper kan bewijzen dat dit vlak voor de verkoop is uitgevoerd, gestaafd met rekeningen.
Dus als ik jouw was zou ik toch een complete grote beurt (laten) uitvoeren en niet alleen de olie op niveau brengen.
Zucht, we dwalen weer flink af zie ik al...
Het gaat hier om een Piaggio Fly (2006) 4 takt 2 klepper. Deze heeft alleen maar 2 peilstokken en geen oliedruksensor wat in verbinding staat met het dasboard. Het is geen motorfiets met een oliekoeler jongens!. Zelfs op de elektrische schema's kom ik deze in het geheel niet tegen. De oliedruk in de motor wordt op geen enkele manier elektronische gecontroleerd.
@ Manu76, heb je niks beters te doen ofso?
Je kraamt namelijk nogal onzin uit wat hier totaal los van staat! Transmissiebak?? Hoe verzin je het!
En Piaggio is geen Minarelli, blijf dus gewoon ontopic!
Edit: @ eurokit, jij rijdt toch ook op zo'n type fly? Ik bedoel de 2 kleppen variant, hoe zit het bij jou dan v.w.b. het dashboard?
Heb een manual uit 2007 gevonden, ook hier niks v.w.b. het lampje en/of sensor voor de olie!?
@ de TS, misschien heb je ook wat aan de manual.., niet alleen voor de olie maar de rest is ook mooi meegenomen toch?