Oliepijl

Ayla

New Member
Hallo,

De vraag die ik heb is waarschijnlijk super simpel.

Ik heb zo’n half jaar geleden een bromfiets (piaggio fly 4T uit 2006) gekocht. Nu brand voor het eerst het ‘olie’ lampje. Nou ging ik even op een aantal sites en op youtube bekijken hoe en met wat je de olie bijvult. Als ik het goed heb begrepen zijn er 2 verschillende delen waar je olie kan bijvullen/vervangen. Het lampje op het dashboard betekend neem ik aan dat je het moet bijvullen bij het gedeelte waar je ook de olie peilt? En wat voor olie heb ik dan nodig om bij te vullen?

Alvast bedankt!
 
Advertisement - register to remove this

Als dat lampje brand is het inderdaad de motorolie. Peil ook eerst je olie voordat je bijvult en gooi er niet teveel in, want dat is niet goed voor het motorblok.
 
Als dat lampje brand is het inderdaad de motorolie. Peil ook eerst je olie voordat je bijvult en gooi er niet teveel in, want dat is niet goed voor het motorblok.

Oke dankjewel! Kan je mij ook vertellen wat voor olie ik daarvoor moet kopen?
 
Weet je zeker dat het een 4takt is en geen 2takt? Aangezien ik dat een rare combinatie vind dat er een olie lampje brand en dat je de olie dan moet bijvullen.. Normaal zou ik zoiets bij een 2takt verwachten.. Bij 4takt nog niet mee gemaakt.

En als je dan toch olie gaat peilen, hoe lang is het geleden dat de olie is vervangen.. Dit moet overigens om de 4000 km gedaan worden..

Als je die al dik overschreden hebt, dan kan je net zo goed de hele olie in het blok vervangen.. En zoals boven gezegd, doe er niet te veel in.

Want je scooter loopt er anders flink beroerder / slechter op.. Want vermogen zakt dan gewoon in omdat je over de max peil gevuld hebt. En het blok kan er daardoor schade ermee oplopen.

In piaggio gaat overigens altijd 5w40 olie in. Voor de 4takt althans.
 
Ik heb een keer zo'n Chinese 4 takt van het merk senzo gehad. En deze had ook een olie lampje in het dashboard. Meestal als ze branden is het wel al te laat maarja.
 
Het is inderdaad niet goed om te wachten met olie bijvullen tot het olielampje begint te branden.
Dit is een teken dat er veel te weinig olie in je carter zit en de smering niet tot minimaal is.

De slijtageslag in je motorblokje begint dan behoorlijke vormen aan te nemen.
Hoe vaker je wacht tot het olielampje begint te branden met het bijvullen/verversen van de olie des te sneller zal je scooterblokje versleten zijn!

Eigenlijk betekent dit lampje niet, olie bijvullen maar onmiddelijk stoppen en bijvullen!!!

Beter is om je oliepeil middels de peilstok periodiek in de gaten te houden en bij te vullen tot het maximale niveau als de oliestand in de buurt komt van het minimum.

Dit is echt nodig omdat het carter van een scooter maar erg weinig olie bevat, gebruikt je scooter dan een beetje olie door verslijt, is de stand vrij vlug gezakt van maximum naar minimum.

Je schrijft dat je deze scooter een half jaartje geleden tweedehands hebt gekocht.
Eigenlijk is het aangewezen om alle vloeistoffen (carter olie, transmissie olie, remvloeistof en eventueel koelvloeistof) te wisselen als je een scooter tweedehands koopt, ongeacht wat de verkoper beweert, tenzij de verkoper kan bewijzen dat dit vlak voor de verkoop is uitgevoerd, gestaafd met rekeningen.

Dus als ik jouw was zou ik toch een complete grote beurt (laten) uitvoeren en niet alleen de olie op niveau brengen.
 
Wat ik nou niet snap is dat er 2 oliepijlstokjes zijn, 1 voor de motorolie en 1 voor de olie in de transmissiekast.
Waarom zit er dan zo'n extra lampje op de dash? Op de 2 takt dient dit inderdaad om de mengolie bij te vullen.
Kan het zo zijn dat Pia voor zowel de 2 takt als 4 takt variant hetzelfde/identieke dashboard gebruikt?

Als dat zo is dan mag het lampje eigenlijk niet gaan branden op een 4 takt variant.
(deze behoort dan niet aangesloten te zijn op het 12 V gedeelte)
V.w.b. oliepeil controleren et cetera is al genoeg gezegd, heel belangrijk voor een gezonde motor is het zeer zeker.
 
Welke olie je nodig hebt?

Over het algemeen is het zo:

Koud weer= dunnere olie
Warm weer= iets dikkere olie

Maar er zijn daarin ook verschillende gradaties in te krijgen in dikte qua viscositeit en kwaliteit. Heeft ook te maken met het "sneller" verbranden van de viscositeit.

Vervang ook meteen alle olie als dat nog niet gebeurd is. Hierin zit troep, verbrandringresten,slijpsel enz. Dus eruit met die rommel.

Een vorige eigenaar zal vaak zeggen wat je graag wilt horen bij een verkoop.

Ik denk dat je beter een beurt kunt laten doen. Mijn eigen eerste grote beurt was een drama. (In mijn tiener jaren)
Nu jaren later heb ik aan de hand van info,info,info!! me de grote beurt weer redelijk eigen gemaakt maar ik leer toch elke dag weer bij.

Als je er geen verstand van hebt zou ik het inderdaad bij de shop laten doen.

TIP: voor je iets veranderd hoe klein ook maak foto's! Kun je altijd terug kijken hoor het zat. Ik werk ook wel eens met gekleurde labels.
 
Wat ik nou niet snap is dat er 2 oliepijlstokjes zijn, 1 voor de motorolie en 1 voor de olie in de transmissiekast.
Kan het zo zijn dat Pia voor zowel de 2 takt als 4 takt variant hetzelfde/

Als dat zo is dan mag het lampje eigenlijk niet gaan branden op een 4 takt variant.
(deze behoort dan niet aangesloten te zijn op het 12 V gedeelte)
V.w.b. oliepeil controleren et cetera is al genoeg gezegd, heel belangrijk voor een gezonde motor is het zeer zeker.
Wat ik nou niet snap is dat er 2 oliepijlstokjes zijn, 1 voor de motorolie en 1 voor de olie in de transmissiekast.
Waarom zit er dan zo'n extra lampje op de dash? Op de 2 takt dient dit inderdaad om de mengolie bij te vullen.
Kan het zo zijn dat Pia voor zowel de 2 takt als 4 takt variant hetzelfde/identieke dashboard er zeker.
Wat ik nou niet snap is dat er 2 oliepijlstokjes zijn, 1 voor de motorolie en 1 voor de olie in de transmisiebak en op een 4 takt variant.

Mijn aerox 2 takt heeft helemaal geen pijlstok(logisch). Ook niet voor de transmissieolie want hier zit alleen een dopje. Op de carter staat dat er 110cc in gaat maar ik kan dus niet peilen.
 
Dit lampje zit volgens mij op alle 4-takt scooters.
Maar goed ook, als TS geen oliedruklampje had gehad, was er gewoon doorgereden en een warmloper of vastloper gekregen.
Veel scooterrijders weten niet eens dat er een peilstokje zit om het niveau te meten.
 
Zucht, we dwalen weer flink af zie ik al...
Het gaat hier om een Piaggio Fly (2006) 4 takt 2 klepper. Deze heeft alleen maar 2 peilstokken en geen oliedruksensor wat in verbinding staat met het dasboard. Het is geen motorfiets met een oliekoeler jongens!. Zelfs op de elektrische schema's kom ik deze in het geheel niet tegen. De oliedruk in de motor wordt op geen enkele manier elektronische gecontroleerd.

@ Manu76, heb je niks beters te doen ofso?
Je kraamt namelijk nogal onzin uit wat hier totaal los van staat! Transmissiebak?? Hoe verzin je het!
En Piaggio is geen Minarelli, blijf dus gewoon ontopic!

Edit: @ eurokit, jij rijdt toch ook op zo'n type fly? Ik bedoel de 2 kleppen variant, hoe zit het bij jou dan v.w.b. het dashboard?
Heb een manual uit 2007 gevonden, ook hier niks v.w.b. het lampje en/of sensor voor de olie!?
@ de TS, misschien heb je ook wat aan de manual.., niet alleen voor de olie maar de rest is ook mooi meegenomen toch?
 

Attachments

  • Piaggio Fly 4T-2V 2007 service manual.pdf
    6.2 MB · Views: 4
Last edited:
Floris,

je hebt inderdaad gelijk, ik heb juist alle schema's doorgespit maar kom bij de 4-takt variant inderdaad geen olielampje tegen.
Ik dacht dat dit tegenwoordig toch normaal was, mijn scooter heeft dit in iedergeval wel en mijn vorige scooter ook.
Dan begrijp ik het verhaal van TS niet voor wat betreft het olielampje, ik heb dit dus ook niet gecontroleerd, mijn excuses.
 
@floris, jij begon over de transmissiebak, niet ik. Ik zei alleen dat mijn aerox geen pijl stokken had. Weet jij alles van de Piaggio Fly (2006) 4 takt 2 klepper van de TS? Zou toch een optie kunnen zijn dat de scooter ergens verborgen slangen had?
Het feit dat je tijd stopt in je reacties kan ik me afvragen of jij niets beters te doen hebt.

En je attitude heeft helaas voor de TS het topic al verziekt.

Ik probeer alleen mee te denken. Als het volgens jou niet in dit topic plaats dan sorry.
Ik zal niks meer zeggen.
 
Ik sprak over de transmissiekast zoals te lezen is in #8, dat jij er bak van maakt zegt meer over jou dan mij.
En een scooter van 13 jaar oud die verborgen slangen heeft o_O…, werkelijk!?
Het is best dat je probeert te helpen maar dan moet men wel weten waar men over praat!

En ik weet veel maar ook niet alles! Wat ik wel weet is dat op de scooter van de TS deze sensor en/of slangen(lol) totaal niet voorkomt!
M.a.w., prima dat je niks meer zult zeggen aangezien de vorige berichtjes ook totaal niks toevoegen aan dit topic!
Misschien is het een goed idee om ook even de manual door te lezen voordat je met nul info komt!
 
Het is inderdaad niet goed om te wachten met olie bijvullen tot het olielampje begint te branden.
Dit is een teken dat er veel te weinig olie in je carter zit en de smering niet tot minimaal is.

De slijtageslag in je motorblokje begint dan behoorlijke vormen aan te nemen.
Hoe vaker je wacht tot het olielampje begint te branden met het bijvullen/verversen van de olie des te sneller zal je scooterblokje versleten zijn!

Eigenlijk betekent dit lampje niet, olie bijvullen maar onmiddelijk stoppen en bijvullen!!!

Beter is om je oliepeil middels de peilstok periodiek in de gaten te houden en bij te vullen tot het maximale niveau als de oliestand in de buurt komt van het minimum.

Dit is echt nodig omdat het carter van een scooter maar erg weinig olie bevat, gebruikt je scooter dan een beetje olie door verslijt, is de stand vrij vlug gezakt van maximum naar minimum.

Je schrijft dat je deze scooter een half jaartje geleden tweedehands hebt gekocht.
Eigenlijk is het aangewezen om alle vloeistoffen (carter olie, transmissie olie, remvloeistof en eventueel koelvloeistof) te wisselen als je een scooter tweedehands koopt, ongeacht wat de verkoper beweert, tenzij de verkoper kan bewijzen dat dit vlak voor de verkoop is uitgevoerd, gestaafd met rekeningen.

Dus als ik jouw was zou ik toch een complete grote beurt (laten) uitvoeren en niet alleen de olie op niveau brengen.


Nog beter is om je scooter goed in te rijden, zodat hij later juist geen olie gaat gebruiken.. Sommige mensen rijden niet goed in.. En dan heb je continu te weinig aan olie.

Zucht, we dwalen weer flink af zie ik al...
Het gaat hier om een Piaggio Fly (2006) 4 takt 2 klepper. Deze heeft alleen maar 2 peilstokken en geen oliedruksensor wat in verbinding staat met het dasboard. Het is geen motorfiets met een oliekoeler jongens!. Zelfs op de elektrische schema's kom ik deze in het geheel niet tegen. De oliedruk in de motor wordt op geen enkele manier elektronische gecontroleerd.

@ Manu76, heb je niks beters te doen ofso?
Je kraamt namelijk nogal onzin uit wat hier totaal los van staat! Transmissiebak?? Hoe verzin je het!
En Piaggio is geen Minarelli, blijf dus gewoon ontopic!

Edit: @ eurokit, jij rijdt toch ook op zo'n type fly? Ik bedoel de 2 kleppen variant, hoe zit het bij jou dan v.w.b. het dashboard?
Heb een manual uit 2007 gevonden, ook hier niks v.w.b. het lampje en/of sensor voor de olie!?
@ de TS, misschien heb je ook wat aan de manual.., niet alleen voor de olie maar de rest is ook mooi meegenomen toch?

Nee ik heb een piaggio new fly 4t 2v (gekocht in 2017)
Er zit inderdaad een olie lampje op.. Maar ik dacht eens gehoord / gelezen te hebben dat die voor het 2takt model is bedoel.. En bij de 4takt niet werkt. (misschien zit er niet eens een lampje in..
 
Ik kan me niet voorstellen dat een gerenomeert merk een olielampje in het dashboard zet om het vervolgens niet aan te sluiten.
Dit zou wel heel erg zijn, want als er een lampje is, gaan de mensen ook ervan uit dat dit lampje functioneert.
Als dan later blijkt dat je scooter is vastgelopen door te weinig olie en het blijkt dat dit lampje zijn werk niet kan doen omdat Piaggio nalatig is geweest in zijn ontwerp, kunnen ze naar mijn mening hiervoor verantwoordelijk worden gesteld.
Tenzij dit misschien expliciet vermeld staat in de Usermanual, maar dan nog, zoiets doe je niet als je de naam van je bedrijf wilt behouden!
 
Last edited:
Back
Top