Olie?

Ceejayb

New Member
Goedemiddag,

Ik had even een korte algemene vraag.. op de bijgevoegde foto is te zien de aansluiting van een luchtslang vanaf het luchtfilterhuis naar de kop van me blok. Hier zie ik regelmatig viezigheid olie ofz iets zitten rond het aansluit plekje. Is dit oke? Ik kan me namelijk niet herinneren dat dit hoort maar ik weet het niet zeker.

Gaat om een zip 4t 50cc
 

Attachments

  • IMG_2504.jpeg
    IMG_2504.jpeg
    198.9 KB · Views: 27
Advertisement - register to remove this

Het lijkt er inderdaad op dat de bovenkant van de knijp/sluiting beugel ontbreekt in de pica.
Daar behoort inderdaad geen tape te zitten natuurlijk...

Overtollige druk met olie & vocht (zgn. sludge) wordt hierdoor automatisch afgevoerd naar het luchtfilter.
Als dit niet goed afgesloten is, is het logisch dat zich daar vuil gaat ophopen!
Dat is van je Carter ontluchting , er komen dampen vrij , die gaan naar het luchtfilter en worden dan weer extra verbrand.
Ja, het klopt v.w.b. de carterontluchting maar waar jij aan refereert zit bij mijn weten niet op dit type Zip!
Deze heeft niet het, of een zgn. EGR systeem aan boord.. (apart type carburateur en spruitstuk o.a..)
Waarbij ook (her)-gebruik wordt gemaakt van reeds verbrande uitlaatgassen.
 
Last edited:
Ja, het klopt v.w.b. de carterontluchting maar waar jij aan refereert zit bij mijn weten niet op dit type Zip!
Deze heeft niet het, of een zgn. EGR systeem aan boord.. (apart type carburateur en spruitstuk o.a..)
Jij haalt nu 2 dingen door elkaar. EGR en carter ontluchting zijn 2 geheel verschillende dingen.
Even ontopic voor de topic starter, het is inderdaad "sludge" uit je carter dat naar je lucht filter geleid wordt. dit omdat het anders net zoals vroeger gewoon op straat komt. Het kan geen kwaad anders dan dat het een vette boel wordt..
 
Klopt helemaal. EGR staat voor exhaust gas recirculation. Oftewel, uitlaatgas hercirculatie. Er word wat uitlaatgas afgetapt, en dat word in het luchtfilter toegevoegd.
Daardoor heb je minder NOX, schadelijke uitstoot.

En die zit dus op de uitlaat, niet op het carter.

Carterontluchting is om drukopbouw in het carter tegen te gaan, en de schadelijke gassen die daar vanaf komen weer op te vangen.
 
Misschien nog eens goed lezen alvorens te posten...
Ik ga immers in op dit gedeelte:
die gaan naar het luchtfilter en worden dan weer extra verbrand.
De EGR klep is een klein onderdeel dat is ontworpen om de uitlaatgassen in gecontroleerde hoeveelheden in de verbrandingsruimte toe te laten. Als zodanig is het een eenvoudige klep die sluit en opent wanneer nodig!

De EGR klep heeft één enkele taak, openen om uitlaatgassen de verbrandingskamer in te laten of om te sluiten en te voorkomen dat uitlaatgassen de verbrandingskamer binnen komen.

Wanneer je de motor start, komt de klep tot leven en wacht in een gesloten positie, waardoor de uitlaatgassen geblokkeerd worden.

Zodra de motor de bedrijfstemperatuur bereikt en de snelheid toeneemt, wordt de klep - door middel van vacuüm of elektronische regeling - geleidelijk geopend, waardoor de verbrandde uitlaatgassen gaan combineren met het lucht brandstofmengsel in de verbrandingskamer.
Als je voldoende vertraagt en/of stopt, sluit de klep geleidelijk en worden de uitlaatgassen geblokkeerd. Dit proces blijft zich constant herhalen, zolang de motor in werking is.

Nadat je de motor hebt uitgeschakeld sluit de EGR klep, waarop deze wederom in de gesloten positie blijft staan!
In beide gevallen wordt er wel degelijk prut afgevoerd naar het luchtfilter!
 
Inderdaad, de uitlaatgassen komen met verse lucht in de verbrandingskamer, en dit gaat dus niet via de luchtfilter. Wat er vanuit carter het luchtfilter ingaat is gewoon residu, dit wordt niet verbrand.
 
Carterventilatie betekent eigenlijk dat de carterdampen worden afgezogen door de motor zelf.
Onder de zuiger (en boven de motorolie) zit lucht. Deze lucht is vermengd met oliedampen en een minimale hoeveelheid aan verbrandingsgassen en vocht.
Er ontsnapt altijd wel een minimale hoeveelheid langs de zuigerveren naar het carter.
Deze damp mag niet in de buitenlucht terecht komen. Als dat bewust wel zo gedaan is, zoals vroeger bij de oude type motorblokken, noemen we dat een zgn. NCV (Negatieve Carter Ventilatie).
Even ontopic voor de topic starter, het is inderdaad "sludge" uit je carter dat naar je lucht filter geleid wordt. dit omdat het anders net zoals vroeger gewoon op straat komt. Het kan geen kwaad anders dan dat het een vette boel wordt..
Het kan wel degelijk kwaad en is heden ten dage dus ook niet gewenst!

Tegenwoordig worden de dampen via slangen en buizen terug naar het inlaattraject van de motor gevoerd.
De carterdampen worden zo door de motor aangezogen en nemen vervolgens deel aan het verbrandingsproces.
Nadat ze zijn verbrand, zijn ze niet meer schadelijk voor mens en dier (milieu).
Klopt helemaal. EGR staat voor exhaust gas recirculation. Oftewel, uitlaatgas hercirculatie. Er word wat uitlaatgas afgetapt, en dat word in het luchtfilter toegevoegd.
Daardoor heb je minder NOX, schadelijke uitstoot.

En die zit dus op de uitlaat, niet op het carter.

Carterontluchting is om drukopbouw in het carter tegen te gaan, en de schadelijke gassen die daar vanaf komen weer op te vangen.
Denk dat je in de war bent want dit is namelijk geen auto!
En het oude SLS/SAS systeem zat wel op de uitlaat bij zowel de 2 als 4 takt motorblokken t/m Euro 3.
Echter zorgde dit systeem ervoor dat de katalysator sneller opgewarmd werd om zo de schadelijke stoffen te mixen met gewoonweg lucht (zuurstof). Onderstaande schematische weergave is van een Kymco met het EGR systeem i.c.m. een CVK carburateur zonder luchtventielen en het ECS systeem.

Uitstoot emmisie zondeer.png

Als er nu een te hoge druk opgebouwd wordt in het carter, belemmerd dit de werking van de motor!
Door de moderne motoren (E4/E5) wordt dit herkent en gaat er een zgn. motorwaarschuwingslampje branden door div. sensoren.
(denk hierbij ook aan de lambda sensor welke meestal in de uitlaatbocht gemonteerd zit)
Bij motoren met heel erg veel witte sludge (olieresten met vocht, meestal afkomstig door altijd korte ritjes te rijden waarbij de motor nooit goed op temperatuur komt, of door een defecte thermostaat) kan de carterontluchting volledig verstopt raken.
De slangen (en div. filters) zitten dan vol met sludge, en kunnen in de winter bevriezen omdat deze witte sludge veelal uit vocht bestaat.

Maar nogmaals, deze systemen zitten niet op de scooter van de TS!
(die tevens niks meer laat weten!)
 
Last edited:
De tekening die erbij gehaald is laat toch echt duidelijk zien dat er vanaf de uitlaat aangezogen wordt dmv vacuum. Daarom heet het inderdaad een Exhaust gas recirculation, op auto's heb je wel een PCV (positive crankcase ventilation)Maar op een brommer ben ik dit nog niet tegen gekomen. Op motorfietsen werkt dit met een opvang filter die de olie die er eventueel inazit scheid van de dampen en dan de dampen loslaat in de atmosfeer. Zoals ik al eerder aangaf worden hier 2 dingen door elkaar gehaald. Maar we zijn nu behoorlijk een topic aan het kapen, misschien beter een nieuw topic aanmaken om verder te discusseren indien gewenst.
 
Back
Top