olie @ zelfde temp als cilinder?

ManourtF

-HSC- member
ik zat net toevallig in een boekje te bladeren wat ging over drag racers met motors.(2 wielen dus). daar gebruikten ze welliswaar een "gewone" olie pomp ipv zelfgemixte troep. maar wat vooral opviel was dat ze de temperatuur van de olie gelijkstelden aan die van het koelwater dmv olie langs een zoveelste radiateur te laten lopen. en daarna zag ik bij "A chopper is born" dat ze daar hetzelfde deden en dat het voor de motor lekkerder was.
nou ben ik benieuwd of dat alleen geld voor 4-takt(alle motoren die ik zag waren 4-takt) of dat het in theorie ook werkt bij 2-takt, scooter dus. wellicht dat het anders het proberen waard, ondaks het risico wat een oliepomp met zich meebrengt @ hoge toeren...

grtz
chris
 
Advertisement - register to remove this

nou. ALLEEN oliepomp weet ik niet. is beetje lastig vertalen uit Deens/noors/fins(weet t niet eens) maar de bijschriften waren in t engels dus vandaar. chopper is born gebruikte alleen een pomp ja.
maar de olie is net zo warm gemaakt als de koelvloeistof dus +- net zo warm als de cilinder. en t zou beter moeten zijn voor de cilinder...
 
Dat verhaal gaat niet op bij een 2t. De olie van een 2t smeert en wordt ook meteen verbrand.

Bij een 4t is het de bedoeling dat t in een gesloten systeem blijft.
En met dragsters is het dan wel handig als je ook een leuke interne koeling heb. En dat doe je dmv de oliekoeler.

Bij normale personen autoos is de rij wind langs de carterpan voldoende voor koeling. Maar ga je met opgepepte motoren werken dan komt er al gauw een oliekoeler aan te pas
 
Denk niet dat de olie op temp wordt gebracht, maar dat juist de warmte van de motor de olie verwarmt en er dus een oliekoeler opzit, wat de olie temp. weet omlaag brengt. Een beetje stoere auto heeft ook een oliekoeler/rad.
 
Bij een schakelbrommer is het niet geheel onverstandig een oliekoeler aan te brengen om de bakolie te koelen. Maar voor mengsmering hoef je uiteraard geen oliekoeler toe te paasen.
 
Originally posted by BART#21
Bij een schakelbrommer is het niet geheel onverstandig een oliekoeler aan te brengen om de bakolie te koelen. Maar voor mengsmering hoef je uiteraard geen oliekoeler toe te paasen.

Lijkt me niet echt logisch, aangezien een 2-takt geen oliepomp heeft (voor de bak olie).
Zal een oliekoeler ook niet veel zin hebben denk ik toch???

Verder komt de bakolie ook niet in contact met de hete zuiger/cilinder/cilinderkop, zoals dat bij een 4-takt wel zo is!

Bij getunede 4-takt schakels zoals Monkey's/Daxen/Z-50's etc zie je het wel vaak.
Ziet er erg bruut uit!!
 
Back
Top