Mijn vriendin heeft een Zip iget E4 brom die nog helemaal origineel is. Het ding loopt exact 49 km/h op de teller. Dat is voor het mooie net 6 km/h te langzaam. Volgens de berichtgeving zou je met alleen een Malossi Multivar die snelheidswinst al kunnen behalen. De optimale afstelling zou je krijgen met 7,5 gram rollen + de witte drukveer.
Eerlijk gezegd snap ik niet helemaal waarom je een witte drukveer zou toepassen op een volledig standaard 50cc viertakt. Want een sterkere drukveer leidt m.i. eerder tot een lagere dan hogere topsnelheid. Want met een sterkere veer komt de snaar moeilijker onderin de poelies en zoveel kracht heeft zo'n iget niet.
Kortom, zou het niet beter zijn om de originele drukveer te laten zitten i.c.m. de Multivar en iets lichtere rollen (bijv. 7,2 gram) te gebruiken? Zijn er mensen die hiermee geëxperimenteerd hebben?
Voor mij had de drukveer geen positief effect, misschien wel qua prestaties en toeren verloop, alleen ging de motor hoog in de toeren op de top en vond ik de aangrijping van de koppeling onrustig/lomp. Je voelde hem als het waren aangrijpen, maar dit was in combinatie met iets zwaardere trekveren ook.
Setup:
Vespa LX 4T2V
-Multivar
-Witte drukveer
-Omega goud trekveren (+15%)
-7,5 gr (ook 6,5 gr geprobeerd)
-Onbegrensd
Hiermee krijg je hem prima uit elkaar:
Blokkeersleutel koppeling Piaggio/ Vespa / Gilera 50cc 34mm DMP
Gereedschap blokkeersleutel koppeling (diverse scooters)www.zandri.nl
Kan ook makkelijk door de moer in een bankschroef te zetten of er een braampje in slaan met een schroevendraaier/hamer.
Zit er niet nog een vario ring in?
Ja, zo'n sleutel moet ik eens kopen. Maar in m'n 16-jarige scootercarrière heb ik slechts 1x trekveertjes laten vervangen. Verder nooit in de weer gehoeven met drukveren.Voor mij had de drukveer geen positief effect, misschien wel qua prestaties en toeren verloop, alleen ging de motor hoog in de toeren op de top en vond ik de aangrijping van de koppeling onrustig/lomp. Je voelde hem als het waren aangrijpen, maar dit was in combinatie met iets zwaardere trekveren ook.
Setup:
Vespa LX 4T2V
-Multivar
-Witte drukveer
-Omega goud trekveren (+15%)
-7,5 gr (ook 6,5 gr geprobeerd)
-Onbegrensd
Hiermee krijg je hem prima uit elkaar:
Blokkeersleutel koppeling Piaggio/ Vespa / Gilera 50cc 34mm DMP
Gereedschap blokkeersleutel koppeling (diverse scooters)www.zandri.nl
Kan ook makkelijk door de moer in een bankschroef te zetten of er een braampje in slaan met een schroevendraaier/hamer.
Zit er niet nog een vario ring in?
Koppelingsleutel en blokkeersleutel in 1 kost geen Drol .Ik zal heel eerlijk zijn dat ik ook niet het gereedschap heb om de koppeling uit elkaar te schroeven. Maar ik vraag me echt af of die witte drukveer meerwaarde heeft. Voor Kymco wordt/werd altijd geadviseerd de drukveer met rust te laten, ook als je er een andere vario in zet. Vandaar dat ik me afvraag of dat voor Piaggio dan anders is.
Waarschijnlijk wordt het een kwestie van uittesten.
Dat vind ik een zeer slecht Advies .Kan ook makkelijk door de moer in een bankschroef te zetten of er een braampje in slaan met een schroevendraaier/hamer.
Heb je de 7,2 gram rollen nog getest? Ik wil binnenkort die vario maar eens kopen.Heb zelf een iget uit 2019 rijd met een multivar 7.5 gram rollen+ witte drukveer voor de rest helemaal origineel scooter rijd 51 gps (56/57) op de teller ga dit weekend 7.2 rolletjes monterem om te kijken of ik mn trekkracht iets kan verbeteren maar tot nu toe al wel wat geexperimenteerd en tot nu toe blijft 7.5gram het beste.
Heb je de 7,2 gram rollen nog getest? Ik wil binnenkort die vario maar eens kopen.
Een iget gaat gewoon niet zo snel is niks aan te doen behalve 100 euro uitgeven aan zooi.Mijn vriendin heeft een Zip iget E4 brom die nog helemaal origineel is. Het ding loopt exact 49 km/h op de teller. Dat is voor het mooie net 6 km/h te langzaam. Volgens de berichtgeving zou je met alleen een Malossi Multivar die snelheidswinst al kunnen behalen. De optimale afstelling zou je krijgen met 7,5 gram rollen + de witte drukveer.
Eerlijk gezegd snap ik niet helemaal waarom je een witte drukveer zou toepassen op een volledig standaard 50cc viertakt. Want een sterkere drukveer leidt m.i. eerder tot een lagere dan hogere topsnelheid. Want met een sterkere veer komt de snaar moeilijker onderin de poelies en zoveel kracht heeft zo'n iget niet.
Kortom, zou het niet beter zijn om de originele drukveer te laten zitten i.c.m. de Multivar en iets lichtere rollen (bijv. 7,2 gram) te gebruiken? Zijn er mensen die hiermee geëxperimenteerd hebben?
Maar die multivar geeft toch ca 5 km/h snelheidswinst?Een iget gaat gewoon niet zo snel is niks aan te doen behalve 100 euro uitgeven aan zooi.
Ja zo ongeveer. Maar dat kost ook weer 50 euro plus. En om nou 50 euro uit tegeven voor die 5 kmph is ook niks.Maar die multivar geeft toch ca 5 km/h snelheidswinst?
Ja maar on daar nou zoveel geld aan uit te geven. Zou je niet iets zwaardere rollen kunnen proberen?Die 5kmph maakt net het verschil van met het verkeer meekomen of niet
Precies. Bij Joey kost die vario 80 euro met een set rollen en een blokkeersleutel. Daar wil ik het wel voor proberen.Die 5kmph maakt net het verschil van met het verkeer meekomen of niet