Nut witte drukveer Zip iget?

MrHeinz

Active Member
Mijn vriendin heeft een Zip iget E4 brom die nog helemaal origineel is. Het ding loopt exact 49 km/h op de teller. Dat is voor het mooie net 6 km/h te langzaam. Volgens de berichtgeving zou je met alleen een Malossi Multivar die snelheidswinst al kunnen behalen. De optimale afstelling zou je krijgen met 7,5 gram rollen + de witte drukveer.

Eerlijk gezegd snap ik niet helemaal waarom je een witte drukveer zou toepassen op een volledig standaard 50cc viertakt. Want een sterkere drukveer leidt m.i. eerder tot een lagere dan hogere topsnelheid. Want met een sterkere veer komt de snaar moeilijker onderin de poelies en zoveel kracht heeft zo'n iget niet.

Kortom, zou het niet beter zijn om de originele drukveer te laten zitten i.c.m. de Multivar en iets lichtere rollen (bijv. 7,2 gram) te gebruiken? Zijn er mensen die hiermee geëxperimenteerd hebben?
 
Advertisement - register to remove this

Glenn123

Active Member
Mijn vriendin heeft een Zip iget E4 brom die nog helemaal origineel is. Het ding loopt exact 49 km/h op de teller. Dat is voor het mooie net 6 km/h te langzaam. Volgens de berichtgeving zou je met alleen een Malossi Multivar die snelheidswinst al kunnen behalen. De optimale afstelling zou je krijgen met 7,5 gram rollen + de witte drukveer.

Eerlijk gezegd snap ik niet helemaal waarom je een witte drukveer zou toepassen op een volledig standaard 50cc viertakt. Want een sterkere drukveer leidt m.i. eerder tot een lagere dan hogere topsnelheid. Want met een sterkere veer komt de snaar moeilijker onderin de poelies en zoveel kracht heeft zo'n iget niet.

Kortom, zou het niet beter zijn om de originele drukveer te laten zitten i.c.m. de Multivar en iets lichtere rollen (bijv. 7,2 gram) te gebruiken? Zijn er mensen die hiermee geëxperimenteerd hebben?

Heb zelf een iget uit 2019 rijd met een multivar 7.5 gram rollen+ witte drukveer voor de rest helemaal origineel scooter rijd 51 gps (56/57) op de teller ga dit weekend 7.2 rolletjes monterem om te kijken of ik mn trekkracht iets kan verbeteren maar tot nu toe al wel wat geexperimenteerd en tot nu toe blijft 7.5gram het beste.
 

4slaf4life

Well-Known Member
Volgens mij heeft het met het andere toerenverloop van de multivar te maken. Het geeft iedergeval vrijwel altijd een positieve verandering.

Je zou het natuurlijk ook met de originele veer kunnen proberen zodat je het kan vergelijken
 

MrHeinz

Active Member
Ik zal heel eerlijk zijn dat ik ook niet het gereedschap heb om de koppeling uit elkaar te schroeven. Maar ik vraag me echt af of die witte drukveer meerwaarde heeft. Voor Kymco wordt/werd altijd geadviseerd de drukveer met rust te laten, ook als je er een andere vario in zet. Vandaar dat ik me afvraag of dat voor Piaggio dan anders is.

Waarschijnlijk wordt het een kwestie van uittesten.
 

simsa

Well-Known Member
Voor mij had de drukveer geen positief effect, misschien wel qua prestaties en toeren verloop, alleen ging de motor hoog in de toeren op de top en vond ik de aangrijping van de koppeling onrustig/lomp. Je voelde hem als het waren aangrijpen, maar dit was in combinatie met iets zwaardere trekveren ook.

Setup:
Vespa LX 4T2V
-Multivar
-Witte drukveer
-Omega goud trekveren (+15%)
-7,5 gr (ook 6,5 gr geprobeerd)
-Onbegrensd

Hiermee krijg je hem prima uit elkaar:

Kan ook makkelijk door de moer in een bankschroef te zetten of er een braampje in slaan met een schroevendraaier/hamer.

Zit er niet nog een vario ring in?
 

Glenn123

Active Member
Voor mij had de drukveer geen positief effect, misschien wel qua prestaties en toeren verloop, alleen ging de motor hoog in de toeren op de top en vond ik de aangrijping van de koppeling onrustig/lomp. Je voelde hem als het waren aangrijpen, maar dit was in combinatie met iets zwaardere trekveren ook.

Setup:
Vespa LX 4T2V
-Multivar
-Witte drukveer
-Omega goud trekveren (+15%)
-7,5 gr (ook 6,5 gr geprobeerd)
-Onbegrensd

Hiermee krijg je hem prima uit elkaar:

Kan ook makkelijk door de moer in een bankschroef te zetten of er een braampje in slaan met een schroevendraaier/hamer.

Zit er niet nog een vario ring in?

In de zip igets zit geen varioring deze zijn begrenst op de ecu
 

MrHeinz

Active Member
Voor mij had de drukveer geen positief effect, misschien wel qua prestaties en toeren verloop, alleen ging de motor hoog in de toeren op de top en vond ik de aangrijping van de koppeling onrustig/lomp. Je voelde hem als het waren aangrijpen, maar dit was in combinatie met iets zwaardere trekveren ook.

Setup:
Vespa LX 4T2V
-Multivar
-Witte drukveer
-Omega goud trekveren (+15%)
-7,5 gr (ook 6,5 gr geprobeerd)
-Onbegrensd

Hiermee krijg je hem prima uit elkaar:

Kan ook makkelijk door de moer in een bankschroef te zetten of er een braampje in slaan met een schroevendraaier/hamer.

Zit er niet nog een vario ring in?
Ja, zo'n sleutel moet ik eens kopen. Maar in m'n 16-jarige scootercarrière heb ik slechts 1x trekveertjes laten vervangen. Verder nooit in de weer gehoeven met drukveren.

Ik denk dat ik dan in eerste instantie eens probeer wat hij doet met alleen de Multivar + 7,5 gr. Persoonlijk vind ik 7,5 gr wel aan de zware kant en ik neig naar 7,2 gr, maar dat is wellicht een verwaarloosbaar verschil.

Qua acceleratie vind ik die Zip verder niet onaardig, sterkere trekveren lijken mij dan ook niet nodig. Het toerenverloop is gewoon goed. Hij heeft alleen een erg lage top waar ik wat aan wil doen.
 
Last edited:

Brute-Force

Well-Known Member
Ik zal heel eerlijk zijn dat ik ook niet het gereedschap heb om de koppeling uit elkaar te schroeven. Maar ik vraag me echt af of die witte drukveer meerwaarde heeft. Voor Kymco wordt/werd altijd geadviseerd de drukveer met rust te laten, ook als je er een andere vario in zet. Vandaar dat ik me afvraag of dat voor Piaggio dan anders is.

Waarschijnlijk wordt het een kwestie van uittesten.
Koppelingsleutel en blokkeersleutel in 1 kost geen Drol .
Je kan ook een Grote Baco gebruiken , en los tikken, Koppeling vast houden , en de Baco op de werkbank tikken .
Baco van de Action , kost ook geen Drol .

Kan ook makkelijk door de moer in een bankschroef te zetten of er een braampje in slaan met een schroevendraaier/hamer.
Dat vind ik een zeer slecht Advies .
 

rank1

Active Member
Voor mij had de drukveer geen positief effect, misschien wel qua prestaties en toeren verloop, alleen ging de motor hoog in de toeren op de top en vond ik de aangrijping van de koppeling onrustig/lomp. Je voelde hem als het waren aangrijpen, maar dit was in combinatie met iets zwaardere trekveren ook.

Setup:
Vespa LX 4T2V
-Multivar
-Witte drukveer
-Omega goud trekveren (+15%)
-7,5 gr (ook 6,5 gr geprobeerd)
-Onbegrensd

Hiermee krijg je hem prima uit elkaar:

Kan ook makkelijk door de moer in een bankschroef te zetten of er een braampje in slaan met een schroevendraaier/hamer.

Zit er niet nog een vario ring in?
ik vind t hele 4t cilinder vaag ontworpen door die taiwanezen.op top jankt de motor als gek wat jij ook doet met langer vertanding of met 80 cc blabla je hoort die ketting die kleppen zweven als t ware soms hou ik ff gas dicht anders ontploft iets binnen in.je zou met multivar juist zwaarder rollen rijden hiermee belast je motor minder en een 4t rijdt lekkerder met lagere toeren ook geeft meer koppel onderin.
 

MrHeinz

Active Member
Heb zelf een iget uit 2019 rijd met een multivar 7.5 gram rollen+ witte drukveer voor de rest helemaal origineel scooter rijd 51 gps (56/57) op de teller ga dit weekend 7.2 rolletjes monterem om te kijken of ik mn trekkracht iets kan verbeteren maar tot nu toe al wel wat geexperimenteerd en tot nu toe blijft 7.5gram het beste.
Heb je de 7,2 gram rollen nog getest? Ik wil binnenkort die vario maar eens kopen.
 

Glenn123

Active Member
Heb je de 7,2 gram rollen nog getest? Ik wil binnenkort die vario maar eens kopen.

Heb ze nog niet getest maar heb de 7.2 gram rollen liggen alhoewel ik wel denk dat het verschil bijna niet te merken is maar we gaan het zien mocht ik ze geplaatst hebben laat ik direct van me horen
 

Aidan384838

Well-Known Member
Mijn vriendin heeft een Zip iget E4 brom die nog helemaal origineel is. Het ding loopt exact 49 km/h op de teller. Dat is voor het mooie net 6 km/h te langzaam. Volgens de berichtgeving zou je met alleen een Malossi Multivar die snelheidswinst al kunnen behalen. De optimale afstelling zou je krijgen met 7,5 gram rollen + de witte drukveer.

Eerlijk gezegd snap ik niet helemaal waarom je een witte drukveer zou toepassen op een volledig standaard 50cc viertakt. Want een sterkere drukveer leidt m.i. eerder tot een lagere dan hogere topsnelheid. Want met een sterkere veer komt de snaar moeilijker onderin de poelies en zoveel kracht heeft zo'n iget niet.

Kortom, zou het niet beter zijn om de originele drukveer te laten zitten i.c.m. de Multivar en iets lichtere rollen (bijv. 7,2 gram) te gebruiken? Zijn er mensen die hiermee geëxperimenteerd hebben?
Een iget gaat gewoon niet zo snel is niks aan te doen behalve 100 euro uitgeven aan zooi.
 

4slaf4life

Well-Known Member
ja.

Naraku is volgens mij gewoon vervangings kwaliteit spul maar dan met wat felle kleurtjes en ''racing'' in de titel zodat het er wat leuker uitziet
 
Advertisement - register to remove this
Top