Novox c20

Skynet2001

New Member
Hallo allemaal, hoop dat jullie me kunnen helpen met volgende.
Ik ben sinds 1 jaar in bezit van een Novox c20, met Li batterij.
tot voor een paar maanden geleden kon ik als snorscooter tussen 40-60 km met hem rijden.
Nu na de winter speelt het volgende:
-Bereik nu nog 10-20 km
- Bij zwaardere belasting(heuvel op bv) valt de scooter regelmatig uit(ondanks volle accu)
Op de scooter zit een analoge meter die volgens mij de spanning meet en hiermee de lading van de accu
Daarnaast zit een digitale meter die vAh aangeeft in %, wat me nu opvalt is dat vAh meting tijdens zware belasting onderuit gaat en de analoge meter beweegt nauwelijks ,pas bij uitval gaat deze ook naar 0.
Ik ben zelf aan het twijfelen of het de accu is of de controller,.
Wie kan me helpen?
 
Advertisement - register to remove this

Ik denk toch dat het probleem bij de batterijen ligt.
Bij normaal gebruik (opladen van 0 tot 100%) gaat een batterij tussen de 500 en 1000 cyclussen mee.
Kou, hitte, snelladen, lang stilstaan (in het gebied 0-20% of 80-100) verkort ook de levensduur
 
hoe heb je m weggezet? (´na de winter´ geeft hier het idee dat je m de hele winter niet gebruikt hebt, zoals ook veel motorrijders doen)
de digitale meter geeft het actuele percentage weer, en je analoge meter heeft meer tolerantie voor ie afwijkt.
dit verklaart het inkakken van je digiale meter bij heuvel op (accu moet dan harder werken en zakt de spanning, heuvel af hoeft ie minder werk te verzetten en stijgt de beschikbare spanning weer).

ik vermoed dat je m niet goed hebt opgeborgen en dat dus je accu (van binnen) beschadigd heeft, waardoor je capaciteit kwijt bent...
die krijg je (helaas) niet meer terug
 
Hallo iedereen, sorry dat ik op deze pagina reageer maar ik heb een Novox c20 al een hele tijd stil staan. De batterijen waren versleten en nu zoek ik nieuwe batterijen voor erin. Iemand daar een oplossing/verstand van?

Met vriendelijke groet Giani
 

Attachments

  • 16538105473422522685682315091350.jpg
    16538105473422522685682315091350.jpg
    263.9 KB · Views: 17
  • 16538105649217626255683946756896.jpg
    16538105649217626255683946756896.jpg
    93.6 KB · Views: 14
probeer eens met zoeken op li accu reviseren , 3 jaar geleden ook voor mijn fiets laten doen door een bedrijf in Purmerend , prima werk geleverd .
Maar zijn ook andere bedrijven die dit doen , scheelt een hoop geld met een nieuwe accu.
 
Oke dat ken ik niet , is dat iets speciaals ? Die ze om èèn of andere reden niet kunnen reviseren ?
Lifepo4 zijn accu's die langer en dieper ontladen kunnen worden zonder stuk te gaan. Als er bijvoorbeeld nog per cel 2 volt in zit kan het wezen dat ze gewoon weer op komen.als je ze individueel zou laden(speciale laders zijn er voor). Zijn stabieler en vrijwel nooit ontploffen of ontbranden deze. Veiliger voor veel gebruik zoals in scooters. alleen daarom al zo enorm duur. Let wel: je hebt er wel een lader voor nodig die lifepo4 kan laden. Gaat met een andere frequentie als een li of agm accu.(mocht je deze niet meer kunnen gebruiken kan eventueel revisie een oplossing zijn, of zoals ik ooit gedaan had bij een electrische retro met deze accu's is een 4 tal 12V 30 AH pakket bestellen via ali(let wel dat hun 30AH vaak veel lager is: lees 15 AH niks meer als een marketing truc). Daar reed hij dan maximaal 20 km mee welke genoeg was voor mij om naar mijn werk te komen en daar te laden.Mocht je dat doen moet je zorgen dat voor je alle packs aan elkaar maakt ze allemaal 14,2Volt dacht ik hebben. als er een legere cel tussen zit dan word die op geladen door een volle en raakt alles ondanks de BMS(battery management system) de accu in onbalans. Daarom eerst de packs goed vol laden.(ook als je dat met die losse cellen zoals afgebeeld moet doen)
 
Last edited:
Hallo allemaal ik ben aan het denken om de volgende accu bij Ali te bestellen
Zou dit kunnen werken heb nu 48V en 30AH
 

Attachments

  • 200FB214-371F-48F0-8BD2-B4A32A1D88CA.jpeg
    200FB214-371F-48F0-8BD2-B4A32A1D88CA.jpeg
    115 KB · Views: 10
Deze hebben een vermogen van 2KW, dat is waarschijnlijk te weinig voor je electrische brommer.

Ook zal je goed moeten kijken wat de prijs daadwerkelijk is. Je hebt namelijk meerdere opties en de 64 euro die daar staat is waarschijnlijk alleen maar voor de oplader en ben je inc batterij waarschijnlijks niks goedkoper uit dan een degelijke die gewoon in nederland te koop is

Je moet ook uitkijken met chinese tyfuszooi aangezien deze accu waarschijnlijk niet half zo lang mee gaat en misschien verandert in een brandbom die je helen huizenblok in de fik steekt
 
Hallo allemaal ik ben aan het denken om de volgende accu bij Ali te bestellen
Zou dit kunnen werken heb nu 48V en 30AH
Geloof mij: Ze halen dat vermogen niet. Ik heb er een jaar geleden 1 gebouwd met 4X zo'n pakket en de range zou zeker 50 km moeten wezen of zelfs meer maar kwam maximaal en kruipend op 20 km. Naar mijn werk was dat genoeg(10 km) maar wel meteen daar weer laden. Er zijn filmpjes te vinden waar het daadwerkelijke vermogen getest word van deze packs en halen de helft vaak nog niet. en dt is een lithium pack. Je hebt echt lifepo's nodig anders gaat dit niet werken.
 

Attachments

  • scooter life.png
    scooter life.png
    254.9 KB · Views: 6
  • batterij lifeo.png
    batterij lifeo.png
    485.7 KB · Views: 6
Dank je voor de snelle response de helft zou al top zijn nu heb ik helemaal niets ja 10km vlak bergop nada dus volgens mij moet er een nieuwe in
 
eigenlijk moet je elke cel eens meten1656673819158.png
als ze 2.5V zijn kunnen ze wel gered worden. onder de 2 is de cel stuk. Er zijn speciale laders voor on ze weer op te helpen mits ze niet te diep ontladen zijn.
 
Back
Top