This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Nieuwe rollenbank

Status
Not open for further replies.

Speedfight Mick

Well-Known Member
Ik heb maar even een duidelijke "Faq" geschreven over de nieuwe digitale rollenbank omdat ik vind dat heel veel mensen er niks vanaf weten en er nog altijd veel onzin over gepost wordt.

Digitale rollenbank
Sinds 2007 wordt er een nieuw soort rollenbank door de politie gebruikt voor metingen. Voorheen werd er altijd met de oude rollenbank gemeten die "kW" aangaf. Sinds 2007 gebeurt dit met "km/h". De rollenbanken met de "kW" meter worden niet meer gebruikt. Voor velen mensen was er goed nieuws: de nieuwe rollenbank werd afgekeurd voor gebruik omdat de politieagenten niet een goede training hebben gehad hoe hij gebruikt zou moeten worden. Het schijnt dat sinds juni de rollenbanken weer gebruikt worden.

Kentekenbewijs invordering en strafrecht
Op de nieuw rollenbank wordt dus gemeten met km/h. De nieuwe rollenbank werkt met correctie. Dit is altijd 10%. Als je 65 km/h scoort (met correctie) op de nieuwe bank, val je onder strafrecht. Dit betekent dat je genoteerd wordt op een lijst en dat er ook een brief naar huis wordt gestuurd dat je opgevoerd rijdt. Als je 3 keer onder strafrecht bent gevallen, dus 3 keer 65+ km/h gescoord hebt op de rollenbank (met correctie erbij!), dan wordt je scooter defenitief ingenomen.

Elke keer als jij onder strafrecht bent gevallen, wordt je kentekenbewijs ingenomen. Dit betekend dat je niet met je scooter mag rijden anders krijg je een prent voor "het niet kunnen aantonen van het kentekenbewijs". Je kunt je kentekenbewijs terugkrijgen door je scooter weer standaard te maken. Hier heb je 28 dagen de tijd voor. Dit betekent dat hij met correctie op de rollenbank 50 km/h moet scoren en dan krijg je je kentekenbewijs terug. Er zijn hier echter wel wat kosten aan verbonden: €25 per "keuring". Doe je dit niet binnen 28 dagen, dan moet je naar het RDW om je scooter helemaal opnieuw te laten keuren. Dit kan hoog oplopen in de kosten (lees: €100+).

Je kentekenbewijs wordt ook ingenomen als je meer geluid maakt dan is toegestaan óf als je scooter meer dan 2 gebrekken heeft zoals geen licht, slechte remmen, geen goede banden etc

Metingen
Ik zal dit zo goed mogelijk proberen uit te leggen.
Zoals ik al eerder zei val je onder strafrecht als je 65+ km/h met 10% correctie . Ze gaan meten vanaf 50 km/h. Op het kentekenbewijs staat 45 km/h, maar je krijgt 5 km/h cadeau. De 10% correctie rond je altijd naar boven af!

strafrecht voorbeeld
Stel je scoort 80 km/h op de rollenbank. Dan gaat er nog 10% correctie van af (10% van 80 km/h is 8) en dan krijg je uiteindelijk 80 km/h - 8 correctie = 72 km/h als resultaat. Dit betekent dat je 22 km/h te hard gaat (72km/h - 50 km/h = 22 km/h) en je onder strafrecht valt omdat je harder als 65 km/h gaat.

niet onder strafrecht voorbeeld
Stel je scoort 72 km/h dan gaat er nog eens 10% naar boven afgeronde correctie af. 10% van 72km/h is 8 km/h. Je hebt dus een totaal score van 72 km/h - 8 correctie wat uitkomt op 64 km/h. (64 - 50 = 14 km/h te hard)
Hier val je dus niet onder strafrecht en kom je er ook af met een kleine boete.

Boetes
Voor de meeste mensen het interessantste deel: de boetes.
Je moet dus zoals ik zei rekenen vanaf 50 km/h.

Dit is een officiële tabel van de site van het OM. Deze boetes staan dus vast en zijn geen geruchten! Let er wel bij op dat hier nog de kosten bij komen van het "keuren" van je scooter als je onder strafrecht bent gevallen. Deze kosten zijn €25 euro.
Ook voor de niet zo snuggere mensen: haal je bijvoorbeeld de eerste keer tussen de 15 km/h en de 20 km/h, dan is de boete €90. Heb je bij de 2e keer bijvoorbeeld tussen de 25 km/h en de 30 km/h dan moet je wel bij de 2e overtreding kijken en is de boete dus €330 en heb je de kans dat je 4 maanden lang geen scooter mag rijden!!

Als je niet onder strafrecht valt (1km/h t/m 15 km/h), kom je er vanaf met een kleine boete. Wat deze boete is heb ik nog niet kunnen vinden, maar het schijnt dat het of 35 euro is of 50 euro.

Nieuwe rollenbank vs oude rollenbank
Op de nieuwe rollenbank hoeft er geen agent op de scooter te zitten dus het is nutteloos om dat te gaan filmen. De nieuwe rollenbanken gaan beschikken over geluidsmetingapparatuur, een klok zodat agenten geen fouten meer maken door een te korte meting, een toerenmeter om waarschijnlijk begrenzers mee op te sporen en veel meer. Lees hier meer erover

Nog een samenvatting
- Correctie is altijd 10% naar boven afgerond
- Je valt onder strafrecht als je 65+km/h scoort met correctie
- Na 3 keer onder strafrecht te zijn gevallen ben je je scooter kwijt
- Elke keer als je onder strafrecht valt moet je je scooter bij het politie bureau laten "keuren" wat €25 kost
- Elke keer als je onder strafrecht valt wordt je kentekenbewijs ingenomen

Als je het niet kunt geloven kun je het allemaal hier nalezen: http://archief.om.nl/beleid/beleidsregel.php?vv=0&cid=15&rid=323

Last edited by a moderator:
Las anders van de week in de krant : " Scooterrijders mogen vol gas door de bebouwde kom " oid. Dus als ik een Due+ heb , met Shot , en 21mm , Selletra Italkit , overrange e.d. , dan mag dat. Staat nergens in het wetboek dat opvoeren niet mag. En nu zeggen ze dat we volgas mogen. !

reed jij dan nooit met volgas door de bebouwde kom

ik vind het allemaal zever.
zo brommertjes die 70-75 rijden moeten ze met rust laten.
Alleen de kerels die 100 fzo gaan te grazen nemen want dat is beetje onverantwoord voor op de baan.

Er zijn ook genoeg mensen waarvan de scooters 100(+) rijden, maar die rijden gewoon normaal en trekken alleen op een lang recht stuk het gas even open.

Beter pakken ze gewoon de mensen die andere bestuurders in gevaar brengen aan, zoals scooters die over de weg in gevaarlijke bochten gaan inhalen of gewoon 'lijp' rijden.

Ga jij je maar eens in politie werk verdiepen. gevalletje kamper praat.

wat jij nu zeg slaat ook nergens op, hoezo praat je nou weer over kampers? ik geloof dat neit alleen kampers een brommer hebben en dat niet alleen kampers zo praten? ik zeg alleen je kan wel boos worden op de politie maar die doen alleen hun werk, mensen gaan tog ook niet zeuren als een metselaar aan het metselen is. als je loop te zeiken over boetes dan moet je simpel weg gewoon niet je scooter opvoeren!

als ze een mooie klapper hebben gemaakt , kijken ze wel eerder uit
ik was / ben zelf ook zo .
ik reed eerst ook redelijk aso rond , soms nog steeds om eerlijk te zijn .
maar heb een goede aanrijding gemaakt omdat ik onvoorzichtig reed ( was achteraf niet mijn fout). Maar ben hier wel goed van geschrokken .
maar over dat scooters maar 40 mogen vind ik bullshit , omdat je hierdoor niet lekker met het verkeer mee kan komen . en juist aso gaat rijden
ik rijd nu rond de 75 echte km , en rijd nu veel rustig omdat ik niet gek hoef te doen om met het verkeer mee te kunnen rijden .

en die nieuwe reoller banken kloppen ook niet egt want ik reed op roller 64 zonder correctie , en naast de moter 75 . niet dat ik het erg vind , alleen maar goedkopere boetes .
wil de politie goed bezig zijn pak mensen dan op aso rijgedrag en zonder helm rijden

ah god, altijd van die 16/17 jarige petjes die ineens een 'skoeter' krijgen en dan maar meteen de politie gaan haten. als je het niet met de regels eens bent moet je ook geen scooter kopen

ah god, altijd van die 16/17 jarige petjes die ineens een 'skoeter' krijgen en dan maar meteen de politie gaan haten. als je het niet met de regels eens bent moet je ook geen scooter kopen

De regels zijn gewoon belachelijk. Als je een auto koopt, die rijdt ook tege de 200 km/h, waarom zette ze zoiets niet op de rollerbank dan:S, en ohja autos mag je wel op voere, is toch ook onverandwoord dan:| :X

Ik heb zelf ook een scooter gehad voor op de straat die +- 120 ging. Reed ook alleen hard op de stukke waar t kon, en dus niet binnedoor. (is dus vergelijkbaar met auto vind ik, want daarmee kan je ook gas geve wanneer je wil, en dan kan je daar nog wel harder mee als 120:Z )

dus...:W

Niet vergeten dat we nu 45 KM/H mogen!!!

Verder ben ik van mening dat ze moeten ingrijpen op rijstijl en niet de brommer of scooter aanpakken.

dan komt er minder geld int laatje en het zal meer geld kosten...
het gaat hier puur om geld, ze denk echt niet aan de veiligheid.

mja zo rij ik ook al 3 jaar rond, gelukkig nooit gepakt
en ook nog nooit voor een gevaarlijke situatie terecht gekomen (of veroorzaakt)

Aangezien het een oud topic is, en ook nietmeer over de rollerbank zelf gaat maar over het politiebeleid, gaat het topic dicht

Status
Not open for further replies.