This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Nieuwe rollenbank

Status
Not open for further replies.

Speedfight Mick

Well-Known Member
Ik heb maar even een duidelijke "Faq" geschreven over de nieuwe digitale rollenbank omdat ik vind dat heel veel mensen er niks vanaf weten en er nog altijd veel onzin over gepost wordt.

Digitale rollenbank
Sinds 2007 wordt er een nieuw soort rollenbank door de politie gebruikt voor metingen. Voorheen werd er altijd met de oude rollenbank gemeten die "kW" aangaf. Sinds 2007 gebeurt dit met "km/h". De rollenbanken met de "kW" meter worden niet meer gebruikt. Voor velen mensen was er goed nieuws: de nieuwe rollenbank werd afgekeurd voor gebruik omdat de politieagenten niet een goede training hebben gehad hoe hij gebruikt zou moeten worden. Het schijnt dat sinds juni de rollenbanken weer gebruikt worden.

Kentekenbewijs invordering en strafrecht
Op de nieuw rollenbank wordt dus gemeten met km/h. De nieuwe rollenbank werkt met correctie. Dit is altijd 10%. Als je 65 km/h scoort (met correctie) op de nieuwe bank, val je onder strafrecht. Dit betekent dat je genoteerd wordt op een lijst en dat er ook een brief naar huis wordt gestuurd dat je opgevoerd rijdt. Als je 3 keer onder strafrecht bent gevallen, dus 3 keer 65+ km/h gescoord hebt op de rollenbank (met correctie erbij!), dan wordt je scooter defenitief ingenomen.

Elke keer als jij onder strafrecht bent gevallen, wordt je kentekenbewijs ingenomen. Dit betekend dat je niet met je scooter mag rijden anders krijg je een prent voor "het niet kunnen aantonen van het kentekenbewijs". Je kunt je kentekenbewijs terugkrijgen door je scooter weer standaard te maken. Hier heb je 28 dagen de tijd voor. Dit betekent dat hij met correctie op de rollenbank 50 km/h moet scoren en dan krijg je je kentekenbewijs terug. Er zijn hier echter wel wat kosten aan verbonden: €25 per "keuring". Doe je dit niet binnen 28 dagen, dan moet je naar het RDW om je scooter helemaal opnieuw te laten keuren. Dit kan hoog oplopen in de kosten (lees: €100+).

Je kentekenbewijs wordt ook ingenomen als je meer geluid maakt dan is toegestaan óf als je scooter meer dan 2 gebrekken heeft zoals geen licht, slechte remmen, geen goede banden etc

Metingen
Ik zal dit zo goed mogelijk proberen uit te leggen.
Zoals ik al eerder zei val je onder strafrecht als je 65+ km/h met 10% correctie . Ze gaan meten vanaf 50 km/h. Op het kentekenbewijs staat 45 km/h, maar je krijgt 5 km/h cadeau. De 10% correctie rond je altijd naar boven af!

strafrecht voorbeeld
Stel je scoort 80 km/h op de rollenbank. Dan gaat er nog 10% correctie van af (10% van 80 km/h is 8) en dan krijg je uiteindelijk 80 km/h - 8 correctie = 72 km/h als resultaat. Dit betekent dat je 22 km/h te hard gaat (72km/h - 50 km/h = 22 km/h) en je onder strafrecht valt omdat je harder als 65 km/h gaat.

niet onder strafrecht voorbeeld
Stel je scoort 72 km/h dan gaat er nog eens 10% naar boven afgeronde correctie af. 10% van 72km/h is 8 km/h. Je hebt dus een totaal score van 72 km/h - 8 correctie wat uitkomt op 64 km/h. (64 - 50 = 14 km/h te hard)
Hier val je dus niet onder strafrecht en kom je er ook af met een kleine boete.

Boetes
Voor de meeste mensen het interessantste deel: de boetes.
Je moet dus zoals ik zei rekenen vanaf 50 km/h.



Dit is een officiële tabel van de site van het OM. Deze boetes staan dus vast en zijn geen geruchten! Let er wel bij op dat hier nog de kosten bij komen van het "keuren" van je scooter als je onder strafrecht bent gevallen. Deze kosten zijn €25 euro.
Ook voor de niet zo snuggere mensen: haal je bijvoorbeeld de eerste keer tussen de 15 km/h en de 20 km/h, dan is de boete €90. Heb je bij de 2e keer bijvoorbeeld tussen de 25 km/h en de 30 km/h dan moet je wel bij de 2e overtreding kijken en is de boete dus €330 en heb je de kans dat je 4 maanden lang geen scooter mag rijden!!

Als je niet onder strafrecht valt (1km/h t/m 15 km/h), kom je er vanaf met een kleine boete. Wat deze boete is heb ik nog niet kunnen vinden, maar het schijnt dat het of 35 euro is of 50 euro.

Nieuwe rollenbank vs oude rollenbank
Op de nieuwe rollenbank hoeft er geen agent op de scooter te zitten dus het is nutteloos om dat te gaan filmen. De nieuwe rollenbanken gaan beschikken over geluidsmetingapparatuur, een klok zodat agenten geen fouten meer maken door een te korte meting, een toerenmeter om waarschijnlijk begrenzers mee op te sporen en veel meer. Lees hier meer erover



Nog een samenvatting
- Correctie is altijd 10% naar boven afgerond
- Je valt onder strafrecht als je 65+km/h scoort met correctie
- Na 3 keer onder strafrecht te zijn gevallen ben je je scooter kwijt
- Elke keer als je onder strafrecht valt moet je je scooter bij het politie bureau laten "keuren" wat €25 kost
- Elke keer als je onder strafrecht valt wordt je kentekenbewijs ingenomen


Als je het niet kunt geloven kun je het allemaal hier nalezen: http://archief.om.nl/beleid/beleidsregel.php?vv=0&cid=15&rid=323
 
Last edited by a moderator:
eerlijk gezegd zie ik helemaal geen voordelen in dat praktijkexamen..! kijk bijv naar auto's! je doet tijdens het examen net alsof je een heilig boontje bent en boem je hebt je rijbewijs en volgas! hoevaak zie je niet van die sjonnies in hun GTI enz enz als mafkezen rondrijden? op de scooter krijg je hetzelfde verhaal..

ik vind dat ze juist voor associaal weggedrag keiharde boetes moeten uitdelen! gewoon filmen die handel en hoppaa 1000 euro boete! dat constante snelheidsgezwets... alsof mensen daardoor normaler gaan rijden? met 45 km/u kan je ook verdomd aso zijn.. ik rij zelf elke dag naar adam en terug en zelfs die 25 km/u zippies + yuppie erop rijden als mafkezen! zet ze op de roller en ze rijden 25? wat heb je dan bereikt.. juist, helemaal NIKS
 

Betreft Geluidmeting, Toerental meting, Dat zijn optie's op de bank
De politie model heb deze opties niet en gebruikt ook geen laptop maar een meet koffer

De bank simuleerd de weg+belasting+wind met computergestuurde Magnetische rem
Als de brommer of scooter x aantal seconde's een bepaalde snelheid vast houd is dat de maximale snelheid ,En gaat de maximale snelheid op hun meet koffer knipperen en is de meting voldaan (dus heeft geen vaste tijd maar een tijdje een vaste waarde nodig)


verder die boete systeem is damn erg, Blij dat ik nu auto rij
 



juist! dat zijn wijze woorden
 


Gelijk heb je *AMEN*
 
hmmm. Ik vind dat ze wel een punt hebben, maar juist de mensen die af en toe in de maand een rondje gaan rijden op een snel scootertje rijden voornamelijk rustig. En de dagelijkse nrx sjonnies rijden juist als aso's.

Verder rijd ik met een zipje : stage 6 pro 70je, Standaard runner uitlaatje met begrenzer en vraag me af of ze met die toerenmeter hier iets tegen kunnen doen?

Groet kaj
 
Die horen ook gewoon niet op de weg te rijden, klaar.


Jah want dat is levens gevaarlijk 8P.


Wat ik zo grappig vind aan dit forum is dat de meeste mensen die niet meer op straat rijden met hun scooter net doen of ze nog nooit met een opgevoerde scooter op straat gereden hebben. En het nu levensgevaarlijk irriterend en terrecht vind dat er zulke hoge boetes worden uitgedeeld. Komt wijsheid met de jaren? of is dat stoer?
 

Hmm, ik denk wijsheid met de jaren
 
ik vind maar gaar...

ze moeten gewoon net zo doen als auto's
die kunne ook allemaal veel harder. maar als ze te hard rijden en ome agent ziet dat dan pas krijgen die een boete.
als dat nou ook gewoon met scooter doen,, zodra ze zien dat jij te hard rij dan een boete geven..
ze gooien ook niet elke auto op een rollerbank

gr
 

- Scooters mogen nooit 45 km/u rijden, 30 km/u binnen en 40 km/u buiten de bebouwde kom.

- Auto's mogen 50 km/u binnen de bebouwde kom (tenzij anders aangegeven uiteraard), en is dus ook logisch dat die geen 30 rijden.

 
als je nou net als met de auto, je ''brommer rijbewijs'' moet halen ipv alleen theorie dan scheelt dat denk al een heel stuk. Niet alleen snelle scoots zijn gevaarlijk maar ook van die huppelkutjes die hun stuur niet eens recht kunnen houden, die moeten ze eerst leren rijden!
ik denk dat als je een soort praktijk lessen krijgt dat je meer verantwoordelijker wordt net als met auto rijlessen, waardoor je dus niet als een dwaas gaat rijden (natuurlijk met uitzonderingen, maar die zijn er ook met auto's)

ik heb zelf het idee dat ik nu rustiger rij met m'n 70cc dan ik deed met me standaard 50, tuurlijk trek ik hem hier en daar open maar meestal rij ik gewoon half gas ofzo, je komt veel lekkerder mee met het verkeer enz.. 40 is echt geen snelheid en houd alleen maar op.

Als je bijvoorbeeld in frankrijk bent zie je ook best veel scooters, geen een met een standaard uitlaat en ze rijden een stuk harder dan hier, mooi toch. Auto's ergeren zich alleen maar aan langzaam rijdende scooters.
Als ik met me 70cc over er weg rij waar je 50 mag, en ik hou een beetje afstand op de voor me rijdende auto omdat ik weet dat bumperkleven iritant is, word ik gewoon INGEHAALD door een auto achter me, die zich dan in dat gaatje wurmt!! Alsof ik niet harder kan:S(weet hij niet) maar ik bedoel, rij je een keer netjes, krijg je dat soort acties..

btw, wat doen ze met de rollerbank als je net een nieuwe cilinder hebt en echt nog niet 10-30 sec vol open kan trekken omdat je dan je cilinder verneukt?? Zal oom agent wel schijt aan hebben of niet?

ik vind die boetes mooi kut, zoals al eerder gezegd, beboeten als er te hard gereden wordt maar niet als te hard gereden KAN worden...
 
Last edited:

Ik rijd nog steeds op een scooter, ik weet gewoon dat als je super hard wilt rijden dat je gewoon kansloos bent. Want gepakt word je toch wel een keer.
Mijn speedfight liep eerst zo`n 85 op de teller toen ik heb kocht 2ehands. Opzicht vond ik dit wel een beetje aan de harde kant. Heb hem al een tijdje 70 lopen op de teller en ik moet zeggen echt veel harder hoeft het niet.
Momenteel komt er een andere uitlaat onder omdat de standaard niet echt lekker op trekt. En nee het is geen terugloop. Maar hij gaat dus rond de 65 op de teller lopen. Een klein boete maakt me niks uit, zolang ik niet in het strafrecht val vind ik alles best. 45km/u is idd niet te doen.
Maar het hoeft voor mij niet zo te zijn dat je een super setup moet hebben, want dan ben je zelf verkeerd bezig.
 
Ik vind het allemaal een beetje zielig wat de policie doet...

wordt er snachts ingebroken, bel je op en dan kunnen ze niet komen...

maar ze kunnen wel scooters van de weg afplukken met hun kut-rollerbanken......

als ze zo nodig geld nodig hebben moeten ze dat maar ergens anders vandaan halen..

vroeger liepen de schakelbrommers van je pa veel harder en sneller,, die kregen een boete die je zo nog kon chippen...

geldzuigers zyn het!!!!!
 

Ga maar eens langs de weg staan en kijken hoeveel scooter aso rijden. Oh nee wacht jij bent er zelf ook een dus laat maar zitten :L Jij weet echt niet waar je over praat man
 

Ga jij je maar eens in politie werk verdiepen. gevalletje kamper praat.
 
Ga maar eens langs de weg staan en kijken hoeveel scooter aso rijden. Oh nee wacht jij bent er zelf ook een dus laat maar zitten :L Jij weet echt niet waar je over praat man

dat kan ik ook zeggen over al die stoere 18 en 19 jarige pestventjes in hun golfje of al die andere zogenaamde stoere bakken!!!

oh nee wacht jij bent er zelf ook een dus laat maar zitten :L
kerel, je brabbelt gewoon.. punt is dat elke jongere wel aso doet! of dat nou op de fiets/step/auto/motor/scooter is boeit niet! feit blijft dat de meeste tussen 16 en 21 gewoon aso's zijn!
en om nou alles altijd maar af te geven op de scooters, komt me zo me neusgaten uit! 99,9% van dit hele forum is zo aso als de pest als ik, al die heldenverhalen mag geloven...dus waarom altijd dat gebitch over scooters? voelen ze zich allemaal te goed ofzo? nu ze zelf een gti of crx roestbak rijden...
 
Status
Not open for further replies.