This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Nieuwe rollenbank

Status
Not open for further replies.

Speedfight Mick

Well-Known Member
Ik heb maar even een duidelijke "Faq" geschreven over de nieuwe digitale rollenbank omdat ik vind dat heel veel mensen er niks vanaf weten en er nog altijd veel onzin over gepost wordt.

Digitale rollenbank
Sinds 2007 wordt er een nieuw soort rollenbank door de politie gebruikt voor metingen. Voorheen werd er altijd met de oude rollenbank gemeten die "kW" aangaf. Sinds 2007 gebeurt dit met "km/h". De rollenbanken met de "kW" meter worden niet meer gebruikt. Voor velen mensen was er goed nieuws: de nieuwe rollenbank werd afgekeurd voor gebruik omdat de politieagenten niet een goede training hebben gehad hoe hij gebruikt zou moeten worden. Het schijnt dat sinds juni de rollenbanken weer gebruikt worden.

Kentekenbewijs invordering en strafrecht
Op de nieuw rollenbank wordt dus gemeten met km/h. De nieuwe rollenbank werkt met correctie. Dit is altijd 10%. Als je 65 km/h scoort (met correctie) op de nieuwe bank, val je onder strafrecht. Dit betekent dat je genoteerd wordt op een lijst en dat er ook een brief naar huis wordt gestuurd dat je opgevoerd rijdt. Als je 3 keer onder strafrecht bent gevallen, dus 3 keer 65+ km/h gescoord hebt op de rollenbank (met correctie erbij!), dan wordt je scooter defenitief ingenomen.

Elke keer als jij onder strafrecht bent gevallen, wordt je kentekenbewijs ingenomen. Dit betekend dat je niet met je scooter mag rijden anders krijg je een prent voor "het niet kunnen aantonen van het kentekenbewijs". Je kunt je kentekenbewijs terugkrijgen door je scooter weer standaard te maken. Hier heb je 28 dagen de tijd voor. Dit betekent dat hij met correctie op de rollenbank 50 km/h moet scoren en dan krijg je je kentekenbewijs terug. Er zijn hier echter wel wat kosten aan verbonden: €25 per "keuring". Doe je dit niet binnen 28 dagen, dan moet je naar het RDW om je scooter helemaal opnieuw te laten keuren. Dit kan hoog oplopen in de kosten (lees: €100+).

Je kentekenbewijs wordt ook ingenomen als je meer geluid maakt dan is toegestaan óf als je scooter meer dan 2 gebrekken heeft zoals geen licht, slechte remmen, geen goede banden etc

Metingen
Ik zal dit zo goed mogelijk proberen uit te leggen.
Zoals ik al eerder zei val je onder strafrecht als je 65+ km/h met 10% correctie . Ze gaan meten vanaf 50 km/h. Op het kentekenbewijs staat 45 km/h, maar je krijgt 5 km/h cadeau. De 10% correctie rond je altijd naar boven af!

strafrecht voorbeeld
Stel je scoort 80 km/h op de rollenbank. Dan gaat er nog 10% correctie van af (10% van 80 km/h is 8) en dan krijg je uiteindelijk 80 km/h - 8 correctie = 72 km/h als resultaat. Dit betekent dat je 22 km/h te hard gaat (72km/h - 50 km/h = 22 km/h) en je onder strafrecht valt omdat je harder als 65 km/h gaat.

niet onder strafrecht voorbeeld
Stel je scoort 72 km/h dan gaat er nog eens 10% naar boven afgeronde correctie af. 10% van 72km/h is 8 km/h. Je hebt dus een totaal score van 72 km/h - 8 correctie wat uitkomt op 64 km/h. (64 - 50 = 14 km/h te hard)
Hier val je dus niet onder strafrecht en kom je er ook af met een kleine boete.

Boetes
Voor de meeste mensen het interessantste deel: de boetes.
Je moet dus zoals ik zei rekenen vanaf 50 km/h.

Dit is een officiële tabel van de site van het OM. Deze boetes staan dus vast en zijn geen geruchten! Let er wel bij op dat hier nog de kosten bij komen van het "keuren" van je scooter als je onder strafrecht bent gevallen. Deze kosten zijn €25 euro.
Ook voor de niet zo snuggere mensen: haal je bijvoorbeeld de eerste keer tussen de 15 km/h en de 20 km/h, dan is de boete €90. Heb je bij de 2e keer bijvoorbeeld tussen de 25 km/h en de 30 km/h dan moet je wel bij de 2e overtreding kijken en is de boete dus €330 en heb je de kans dat je 4 maanden lang geen scooter mag rijden!!

Als je niet onder strafrecht valt (1km/h t/m 15 km/h), kom je er vanaf met een kleine boete. Wat deze boete is heb ik nog niet kunnen vinden, maar het schijnt dat het of 35 euro is of 50 euro.

Nieuwe rollenbank vs oude rollenbank
Op de nieuwe rollenbank hoeft er geen agent op de scooter te zitten dus het is nutteloos om dat te gaan filmen. De nieuwe rollenbanken gaan beschikken over geluidsmetingapparatuur, een klok zodat agenten geen fouten meer maken door een te korte meting, een toerenmeter om waarschijnlijk begrenzers mee op te sporen en veel meer. Lees hier meer erover

Nog een samenvatting
- Correctie is altijd 10% naar boven afgerond
- Je valt onder strafrecht als je 65+km/h scoort met correctie
- Na 3 keer onder strafrecht te zijn gevallen ben je je scooter kwijt
- Elke keer als je onder strafrecht valt moet je je scooter bij het politie bureau laten "keuren" wat €25 kost
- Elke keer als je onder strafrecht valt wordt je kentekenbewijs ingenomen

Als je het niet kunt geloven kun je het allemaal hier nalezen: http://archief.om.nl/beleid/beleidsregel.php?vv=0&cid=15&rid=323

Last edited by a moderator:
Ik vind het terecht, maar vind ook dat er meer rekening gehouden moet worden met de "echte" sprinters, en bijvoorbeeld stukken terein "legaal" te houden voor snelle scooters, desnoods met betaling oid.

Zo hou je het ook tegen, maar op een positieve manier.

Verder doe je er toch niets aan.

Maarja, wat je zegt Remco, die zwervers die met 90+ aan komen knallen terwijl je daar met je hond loopt.. die mogen van mij wel om een boom heen vouwen

ik praat mezelf niet goed, heb ook altijd te hard gereden, maar heb dan ook de boete's geincasseerd. En vind daarbij dat ik aleen hard rij waar het volgens mij te doen is, en waar je een goede remweg hebt en geen last hebt van ander verkeer.

Ik vind de rollerbank geld klopperij.
Een beetje een testbankje ergens neerzetten en dan gewoon iedere scooter meenemen die je ziet ook al rijd ie maar 20 of nog sterker staat ie stil.
En hem er dan opzetten en een boete geven omdat de scooter 70 "kan" terwijl diegene dat misshien wel haast nooit rijd.
Ik vind dit hetzelfde als motors erop zetten tewijl menneer keurig 50 reed en hem dan met z,n r1 een boete geven omdat ie wel 250 plus "kan''
Dit is natuurlijk geen regel.
En als de scooters nou ook echt opgevoerd waren maar het gaat om allemaal scooters die speciaal voor nederland op een dikke kut manier worden begrenst.
Uberhout zit iedereen hier te zeuren van helemaal prima, en dit en dat, veel veiliger.
Terwijl wij het enige land in europa zijn en waarschijlijk wel ter wereld die ze maar 45 laten lopen.
Alle andere landen lopen ze gewoon 80 en daar gebeuren niet veel meer ongelukken mee naar mijn weten.
Maar goed ik heb toch een toeren begrenser dus ik stel die wel net binnen die marge grens af.
Maar ik blijf het geld klopperij vinden.
En denk ook maar echt niet dat justitie het doet voor de veiligheid.
Ze hebben mij jaren bekeurd en ik kon altijd na het ontvangst van de boete weer verder rijden, kortom je had het weer afgekocht voor die dag.
De laaste keer zelfs met m,n snorscooter erop gestaan met 1,5kw, en dan krijg je de boete en dan zeggen ze er nog bij ook, van deze boete geeft aan dat je vandaag al bent aangehouden dus als je deze boete laat zien word je niet nog eens meegenomen vandaag en ik kon weer verder rijden.
Terwijl ze me net een dikke boete gaven omdat het zogenaamd zo onveilig was.
Terwijl ik maar 15 a 20 reed bij aanhouding.
Ik vind het in ieder geval dikke naaiers en had dat werk ook noooooiit willen uitvoeren.

@Topicstarter: Mooi stukje. Ik heb het plaatje even voor je gehost op onze webspace zodat het in de toekomst ook up blijft

sorry hoor, maar vind dit echt weer zo'n laffe actie van die gasten! is het regeringskastje weer is leeg..? moet er weer een nieuwe weg komen ofzo? uitzuigers

* wacht op de moraalridders *

Hier wil ik ook wel tegen in gaan ja.

Ik heb een keer een ongeluk gehad met de auto, een flink ongeluk ook. (+11.000 euro schade) Elke keer wanneer ik nu een scooter voorbij zie schieten schrik ik me helemaal wezenloos.

Meer dan de helft van de scooters is opgevoerd hier in de buurt. Dus ook, meer dan de helft van mensen die de scooters aan zien komen kunnen niet inschatten hoe hard zij rijden!! En dát is het gevaarlijkste.

Vaak denken mensen er nog wel voor langs te kunnen aangezien de gemiddelde scooters 50 km/u rijden. Als er dan ineens een of andere idioot met 70 aan komt, kan ik het niet meer inschatten. (en dan wordt hiet wel verteld: "oh, mijne rijdt 70 dus niets aan de hand", wacht maar tot je in een auto zit en het zelf meemaakt).

Laat ik dan nog maar niet beginnen over pizzabrommers.

Kijk het aanpakken is opzich wel goed, maar gvd die boetes zijn wel tering hoog gek

Verder een mooi stukje van de topicstarter, maar weet iemand of die nieuwe rollerbanken al in gebruik zijn? Of dat er iemand al op heeft gestaan oid. Of een plaatje ervan heeft oid.

Dit heeft de scooter jeud er zelf van gemaakt, hun zien het als een soort sport om de brommer op te voeren en neit gepakt te worden, dan krijgen hun dit ervoor terug.

Verder zou ik maar al te graag er vrijwillig opwillen om te kijken hoeveel het bankje aan kan

Precies, vroeger ( 02/03 ) was er echt 1 keer om de zoveel maanden een rollerbankje, en iedereen wist zelfs wanneer en waar deze zou staan.

Toen ik nog 14/15 was kwamen er gewoon mensen met een leuke sprint setup naar school omdat dat toen gewoon nog kon.

Maar in de loop der jaren tot aan nu zijn scooters veel populairder geworden, en is het ,, nrx '' volk bizar gestegen wat heeft geleid tot vele malen meer ongelukken, onrust ed....

Daarom zijn ze het harder gaan aanpakken, en het was nog steeds niet genoeg, mischien met deze wetgeving nu wel.

Het ,, nrx '' volk heeft het verziekt voor hunzelf en de toekomstige scooterrijders....

8P ik ga het dorp nou echt niet meer uit met me scooter omg:X.
Och ik geef gewopon me ouders de schuld zolang ik van hun niet legaal mag sprinten vlam ik wel illegaal over de weg :*.
Nee ff zonder dollen deze boete's zijn echt overdreven erg!! Hoe moet iemand van 16/17 jaar dat ooit betalen van 3/4/5 euro per uur loon.
Uit eigen ervaring weet ik wel dat ik met een scooter die 80kmpu kan veel lomper rijd als met eentje die 120kmpu kan.
Ik houd het er maar bij dat het allemaal weer geld klopperij is...

EINDELIJK! Erger me mateloos aan die "binkies" die roekeloos rond toeren. Hopen dat ze nu de fiets pakken ipv hun scooter.

haha, * gaat out *. Er zijn ook nog mensen die gaan zeuren dat die boetes veelste hoog zijn en niet te betalen door een 16 jarige. OMG Dan voer je hem toch af?

dom gelul , de scooter is de melkkoe van de jeugd
net als dat de auto de melkkoe van NL is.

Alleen pakken ze het op en andere kromme manier aan.

Nu met dat kenteken en keuring en shit val je helemaal onder de wegen en verkeerswet lijkt mij.
Dus waarom dan bekeuren omdat je harder KAN.

Technische gebreken en op heterdaad of flitspaal te hard rijden ook mee eens.

Maar het is gewoon krom en 40 op de autoweg naast 60 to 70km/h rijdende auto's is ook gevaarlijk

verder moet er een rij examen komen voor de bromfiets vind ik

Mja goed, het is onverantwoord om zulk soort gasten legaal op een brommer/scooter te laten rijden die wel 120+ kan maar het niet mag rijden....

Denk je dat ze daar dan iets om geven? Dan word het echt 1 grote choas met al dat nrx volk....

Een hoop jeugd krijgt toch wel verstand als ze eenmaal 18/19 zijn en auto gaan rijden, al heb je er genoeg bij die het nog steeds niet hebben en zichzelf dood rijden.

120km/h is wat anders , daarop zouden ze een APK keuring kunnen toepassen bijv.

En dan nog , een gassie van 18 met net zn rijbewijs in een CRX of een VW Gleuf GTI is ook levensgevaarlijk voor de maatschappij. Dat zelfde geld voor de motoren ookal hebben ze 25kw of minder.

toevallig zaterdag op de rollenbank geweest!
prachtig ding moet ik zeggen

reed met me straatzippie richting defqon en ome agent was zo stoer om hem ff op de rollerbank te pleuren!

hij liep 73 op de bank!
na heel veel correcties enz enz kwam ik uit op een boete van 50 pleuros!! op de oude bank zou dit 130 euro zijn zei die! top ding dus! ik neem me woorden van de vorige pagina terug.

een pizza brommert reed 57 op de bank en die kreeg iets van 23 euro volgens mij! op de oude bank zou dit dus 50 euro zijn zei oom agent! Ideaal dingetje dus.. bekeuringen vallen dankzij al die correcties en waardes lekker mee

houden die bank

ja precies
ik stond er laatst ook op... egt een dikke takkerukker die agent.. gasnaald + kabel niet goed afgesteld.. 59km minus correctie, 35E boete.. ik heb de hele weg gelachen.. zegt ie toen me aanhield in het begin ook nog met zen proffessionele meetsysteem op zn motor, ik heb je geklokt rond de 70.. hmz.. miss doe je wat fout meneer de agent.. ?

Het enige waar ik me eventueel druk om maak is die toerenteller die ze erbij hebben. Maar volgensmij wordt deze (bijna) niet gebruikt? Iemand dit al meegemaakt?
Het zal wel alleen zijn als je scooter er 'verdacht' uitziet.

Volgens mij weten ze nu nog niet hoe ze ermee om moeten gaan. Gister stond een vriend van me op die rollerbank en z'n scooter loopt ong. 65km/h(alleen varioring eruit:+). Ding haalde dus op de rollers een snelheid van 45.

Denk ook dat de meeste scooters zo'n beetje onbegrensd rijden. Ik begon op me 16e met een aerox die ong. 90 reed, had toen ook nog geen verstand, maar ik reed in het dorp altijd rustig, nooit echt hardO-) . Als ik naar school moet, moet ik over zo'n lange provinciale weg(fietspad dan). Het is daar altijd helemaal leeg en rijd bijna niemand, daar trek ik wel altijd het gas flink open. Alleen dan moeten ze daar niet gaan staan lazeren.

Maar voorderest vind ik dat 45 rijden ook maar onzin, meeste auto's rijden in de bebouwde kom ook niet netjes dertig, de enige die dat doen zijn die oudjes. Ik vind dat scooter iets harder moeten om tenminste mee te komen in het verkeer.

Maar verder wel leuke dingetjes die nieuwe rollerbanken:W

sorry. ik ben er niet mee eens met de regeling, als ik hier rondkijk (krimpen a/d ijssel) zijn juist de mensen die niet mogen opvoeren van bijv. hun ouders, echt de gene die hier als debielen rondrijden, en de opgevoerden over het algemeen niet.

het word tijd dat ze het praktijk examen eindelijk gaan invoeren.

Status
Not open for further replies.