Nieuwe olieslangen, geen olie

Status
Not open for further replies.

Mechanic

wannabe
Na een probleem met olie heb ik een aantal nieuwe slangetjes op mijn blok gezet (dit zou de oorzaak van dat probleem zijn.) Nu is het probleem: er komt geen olie in die slangetjes terecht :? Als ik nu dus start komt er geen druppel olie in het blok terecht, niet via die slangetjes iig. Iemand enig idee hoe ik zorg dat die olie gaat 'stromen' door die slangetjes?

PS: Eraan zuigen hielp niet, gas geven zodat de dubbele gaskabel die aan de oliepomp zit deze laat werken (tenminste, daar ga ik van uit) werkt ook niet.

Plaatje van het gedoe:

 
Advertisement - register to remove this

tja , kan veel zijn... probeer eerst eens de slang vanaf de oliepomp eraf te trekken en kijken of er olie uit stroomt , ookeven een beetje gas geven (hij loopt niet direct kapot hoor :)). en dan komt er wel of niet olie uit

wel olie :

gewoon de slangetjes vol doen met olie (zodat er geen lucht meer inzit)

geen olie :

pomp kapot of verstopping vanaf de tank , even de tank leeg halen en het zeefje er uit trekken en schoonblazen..
 
Even gestart... maar geen spoor van olie. Nu geen tijd meer om tank te legen etc, maar dat zal ik dan deze week even doen. Ik kan me haast niet voorstellen dat de oliepomp kapot is, omdat ik eerst juist het probleem had dat er teveel olie kwam (ander topic: http://forum.scooterforum.net/forum/showthread.php?t=91938)
Misschien verkeerd in elkaar gezet ofzo? Zou ik ook de oliepomp eraf kunnen halen en kijken of er dan wat olie 'zichtbaar' is in het ding, of heeft dat geen zin?
Voor de duidelijkheid, het gaat dus om een TGB 303r, meer foto's van de onderdelen die ik tegenkwam bij die oliepomp staan nog in dat andere topic
 
ik had al door dat het iig een Morini blok was :)

er zit een tanwiel/wormwiel as tussen de krukas en oliepomp , als je die verkeerd monteerd doet ie het niet (goed) , dat kun je even controleren. de oliepomp kan in principe niet teveel olie geven...

er zal altijd wat olieresten in de pomp zitten dus daar kun je niet van op aan. pak anders de slang vanaf de tank naar de pomp eraf en kijk of het goed stroomt.

kan ook gewoon nog een luchtbel in de slang zitten oid..
 
Duidelijk zichtbaar op je foto dat er lucht in de slangen zit.

Ik heb afgelopen weekend ook mijn oliepomp opnieuw moeten aansluiten incl nieuwe slangetjes.
Ik heb het pompje van het blok gehaald, maar wel aangesloten op de olietank.
Toen het asje van de pomp in mn accuboormachien gezet, en hem rustig laten draaien tot er olie uit de uitgangnippels kwam. Toen de slangetjes daarop, en weer draaien tot ook daar olie uitkwam. Toen spruitstuk erop, en draaien tot ook daar olie uitkwam.
Spruitstuk gemonteerd, en nog even laten draaien, en vervolgens oliepomp gemonteerd.

De aandrijving van krukas naar oliepomp is bijzonder langzaam. Veel olie hoeft ie immers niet te geven. Als je gaat kicken tot de slangetjes vol met olie zitten heb je 2 lamme benen, en ben je een dag verder. Je kunt ook gewoon met je hand aan het oliepompje draaien, gaat net zo goed, ben je alleen minder lui dan ik ben :p
Overigens wel opletter dat je de goeie kant op draait. Dus eerst even kijken welke kant je die as op ziet draaien als je je pomp eraf hebt en dan kicked.

Je hebt hem overigens wel raar aangesloten. 1 van de uitgangen leg je naar de carb, en de ander via een t-stuk naar je spruitstuk. Zo krijgen je lagers, welke hun olie via het spruitstuk krijgen, volgens mij te weinig olie. Ze delen nu samen wat ze normaal ieder voor zich krijgen.
Haal die slang die naar je carb zit los en leg die naar je spruitstuk, en haal dat t-stukje weg. Maak die nippel op je carb dicht (stukje slang erop, omvouwen, en ty-wrap eromheen).
Zii zit het bij mij;
bloknu2_t.jpg


Ik kan ook nergens die 2de gaskabel ontdekken waar je het over hebt...
 
Heb de slangetjes net zo aangelegd als hoe het zat met de oude (originele slangetjes) Als je op mijn foto kijkt zie je bovenaan, waar de olieslang vanaf de tank de pomp ingaat, een gaskabel vanaf de zijkant komen die op een 'wiel' bovenop de oliepomp terecht komt. Oftewel, geef je gas, dan draait dat... Op jouw foto zie ik dat niet. Dit lijkt me een 'TGB-geintje' dan, aangezien jouw blok grotendeels hetzelfde is :?

De oliepomp zoals ik hem van het blok haalde, hierop duidelijk het 'wiel' te zien waar de 2e gaskabel omheen zit.
 
ik heb dit ook gehad bij mijn speedfight en die moest ik gewoon ontluchten. Dat doe je bij een peugeot door de schroef naast het uitgannippel los te draaien en dan de motor stationair laten draaien totdat er olie uit komt. Ik weet dus niet als dat ook bij morini zo is maar mis heb je er wat aan.
 
Heb maar even Cipher's manier gebruikt @ accutol, t werkte wel, ontzettend traag en met veel luchtbellen. Later zootje in elkaar gezet en stationair laten lopen, luchtbellen zijn er nu een eind uit dus dit probleem lijkt opgelost.
@ carson, ik had ook een schroef daar zitten maar die is niet los te krijgen...

Ik begin ook nieuwsgierig te worden naar de toegevoegde waarde van dat wiel op de pomp, geen idee wat het doet. De olietoevoer is immers al 'toerentalgeregeld' door de aandrijving via de krukas...
 
Het probleem is dus nog niet opgelost +ralf+ :| Mijn manier week af van die van Cipher op het punt van het membraam, ik had t blok net in elkaar gezet en onder scooter gehangen dus heb ik die er op gelaten. Ontluchten tot eind van de slangen ging goed, na veel geduld, maar als ik alles dan aansluit en start komt er weer lucht in de slangetjes vanuit de nippels op het membraam. Als ik de slangetjes eraf haal kan je gewoon een luchtstroompje voelen daaruit. Iemand een idee :?
 
Hij blaast dus vanuit de olienippels op het spruitstuk. Volgens mij heeft dat nix met het membraam te maken, omdat die nippels op een oliekanaal zitten wat door het blok heen richting krukas(lagers?) gaan. Membraam zag er ook gewoon goed uit toen ik het er paar weken terug eruit haalde... :)
 
Keerringen? Heb mn blok niet gesplitst ofzo hoor... Het enige wat ik heb gedaan (vorige weken) is het hele inlaattraject erafgehaald en schoongemaakt. Alles netjes weer in elkaar gezet icm vloeibare pakking. Begin bijna het idee te krijgen dat ik alles weer uit elkaar moet gaan halen om t goed te krijgen, en daar heb ik nou net geen tijd voor en zin in :( Ben net nog even beziggeweest met accutol, geen luchtbel meer te zien... 2 minuten later was het hele 't-stuk' bij het spruitstuk weer leeg. Het gekke is dus dat de olie wel in de slangen blijft tot het t-stuk... Ik snap echt geen reet meer van die k*tscooters :rolleyes:
 
Ik denk toch echt dat je die schroef eruit moet zien te krijgen ik heb hier ook lang mee zitten te klooien maar heb hem met een waterpomptang en een hoop wd40 toch los gekregen want jij ontlucht nu dus aleen je slang en niet je pomp.
 
Ik heb mn pomp ook ontlucht zonder aan die schroef te zitten.

Misschien dat dat wiel de toevoer van de olie bepaald. Heb je die helemaal 'open' als je bezig bent met je accutol? En natuurlijk genoeg olie in de toevoer slang?
 
Ik heb het gisteravond laat nog even geprobeerd, hij geeft meer olie met dat wiel open als met dat wiel dicht. In beide gevallen geeft hij dus wel olie. Vermoed dat het andere probleem (teveel olie geven) hierdoor wordt veroorzaakt, die gaskabel moet even anders gesteld worden zodat hij minder geeft. Was eerst eeuwen bezig met dat wiel dicht en accutol, met wiel open ging het ineens een stuk sneller. Bleef echter nog steeds olie terugkomen. Denk dat ik vandaag de dealer maar eens bel, aangezien hij zo'n beetje zei dat ik die slangen erop kon zetten en alles dan wel opgelost zou zijn... :p

[edit] Uit de oliepomp komen dus geen luchtbellen meer, neem daardoor aan dat deze ontlucht is...
 
Holadiejeee, vandaag weer eens gekeken. Ik zag weinig lucht meer in de slangen zitten, dus ik dacht: laat ik eens een stukje gaan rijden 8P Af en toe gekeken onderweg, af en toe kleine lucht belletjes maar nix ernstigs. Volgens mij is het probleem dus opgelost :)

/close
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top