Nieuwe lager na 500km kapot.

Rdvbki

New Member
Hallo,

Tijdje geleden heb ik een allerlei nieuwe onderdelen onder mijn zip 2 takt gegooid waaronder krukas lagers.

Het ging allemaal goed en wel tot ik opeens stil kwam te vallen en een gaar geluid van de motor kwam, het waren dus een krukas lager die kapot gegaan was.

Ik heb de lager eruit gehaald en een nieuwe gestoken maar het viel me op dat de binnenring van de lager verkleurd was (geen idee of dat normaal is maar ik
denk van niet).

(Cilinder en zuiger waren allemaal nog goed, altijd juiste aantal olie bij gedaan en montage van de lagers, invriezen carter opwarmen en lagers vielen er zo in)

Zou fijn zijn als er iemand me een potentiële oorzaak hiervan kan uitleggen om zulk problemen te voorkomen!
 

Attachments

  • IMG_0262.jpeg
    IMG_0262.jpeg
    419.7 KB · Views: 14
Advertisement - register to remove this

Hallo,

Tijdje geleden heb ik een allerlei nieuwe onderdelen onder mijn zip 2 takt gegooid waaronder krukas lagers.

Het ging allemaal goed en wel tot ik opeens stil kwam te vallen en een gaar geluid van de motor kwam, het waren dus een krukas lager die kapot gegaan was.

Ik heb de lager eruit gehaald en een nieuwe gestoken maar het viel me op dat de binnenring van de lager verkleurd was (geen idee of dat normaal is maar ik
denk van niet).

(Cilinder en zuiger waren allemaal nog goed, altijd juiste aantal olie bij gedaan en montage van de lagers, invriezen carter opwarmen en lagers vielen er zo in)

Zou fijn zijn als er iemand me een potentiële oorzaak hiervan kan uitleggen om zulk problemen te voorkomen!
Aan welke zijde van het motorblok was dit lager?
Mogelijk een keerring te diep geplaatst waardoor het lager onvoldoende smering kreeg.
Aan de kant van de ontsteking
Post automatically merged:

Aan welke zijde van het motorblok was dit lager?
Mogelijk een keerring te diep geplaatst waardoor het lager onvoldoende smering kreeg.
Ik heb is gezocht en blijkbaar moest dit tot op een bepaalde diepte wat ik dus niet wist, heb je enig idee hoe diep deze moet?
 
Last edited:
Ik vermoed dat het lager al een tijdje minder was of mogelijk de krukas niet goed gecentreerd waardoor het allemaal stroever is gaan lopen en is gaan verkleuren door de hitte.

Op de krukas zelf geen draaisporen?
 
Ik vermoed dat het lager al een tijdje minder was of mogelijk de krukas niet goed gecentreerd waardoor het allemaal stroever is gaan lopen en is gaan verkleuren door de hitte.

Op de krukas zelf geen draaisporen?
Op de krukas wel wat kleur te ze zien op de plek van die lager, hij dee het goed tot ik even op top reed en opeens vermogen verloor en dan stil kwam te staan en er kwam ook een naar geluid van de lager.
 
Verkleuring is op zich nog geen ramp al er maar geen slijt sporen op zitten want dan is het lager zelf vastgeslagen en is ie door gedraaid op de kruk zelf.

Met lagers monteren toevallig een (niet rubberen) hamer gebruikt?
 
Verkleuring is op zich nog geen ramp al er maar geen slijt sporen op zitten want dan is het lager zelf vastgeslagen en is ie door gedraaid op de kruk zelf.

Met lagers monteren toevallig een (niet rubberen) hamer gebruikt?
Nope, rubberen hamer gebruikt kan het dan niet zijn dat ik de keerring te diep gestoken heb en dat de lager niet genoeg smering kreeg? Zoals iemand hierboven zei.
 
Nope, rubberen hamer gebruikt kan het dan niet zijn dat ik de keerring te diep gestoken heb en dat de lager niet genoeg smering kreeg? Zoals iemand hierboven zei.
Is niet geheel onmogelijk maar is mij nog nooit gebeurd, en dan zou (denk ik) de ene kant van het lager veel meer verkleurd moeten zijn dan de andere kant omdat de ene kant wel gewoon gesmeerd wordt, correct me if im wrong
 
Back
Top