Nieuwe krukas of niet!!

mausbos

Well-Known Member
Ik heb een piaggio Ntt en heb net 3 maanden een nieuwe doppler krukas erin zitten en na een tijdje ermee te hebben gereden bleek ik opeens geen toeren meer te kunnen maken. Ik alles losgemaakt en toen bleek dat de betanding waarmee mijn starterkrans aan mijn krukas zit helemaal weg. Het was helemaal rond gesleten. Ik nieuwe starterkrans gehaald en erop gegooid en alles liep weer perfekt. Na een uur of drie rijden weer hetzelfde probleem. Geen toeren meer kunnen maken en wat bleek weer was die starterkrans van binnen afgesleten en ook het plaatje, de achterkant van mijn vario (die je rolletjes tegenhoud) was ook helemaal rond gesleten, ook daar zaten geen tanden meer op. Nu heb ik zo'n nieuw plaatje gehaald en een nieuwe starterkrans en als ik nu alles monteer zit er 1 mm speling tussen de bout en het plaatje waarop mijn kickstart aangrijpt. Nu heeft die starterkrans wel 1 zijde van mijn krukas een beetje ingesleten maar niet veel en dat hij beetje ingesleten is heeft naar mijn mening geen invloed want het lijkt wel of die krukas 1 mm te lang is. Vraag 1 hoeveel maakt het uit dat die krukas een beetje is ingesleten , dus moet er een nieuwe krukas in of kan ik de vario/startekrans desnoods vastlassen zoals de urkerboys altijd zo blij weten te melden en 2 is hoe kan ik ervoor zorgen dat die speling weggaat en 3 is hoe the fuck kan die speling zijn ontstaan. Iemand wels ervaring met dit soort ongein gehad? Alvast bedankt en tis een beetje vaag verhaal maar als het duidelijker moet moet je het maar effe melden. Greetings Mausbos
 
Advertisement - register to remove this

Doppler as is idd iets langer dan standaard as. Je kan dit opvullen door de zogeheten 'shims'. Die kan je kopen bij koopmans-tuning.

Je moet ff goed naar die tandjes op je as kijken, dan je starterkrans eroverheen schuiven en kijken wat er gebeurd als je aan de starterkrans draait. Als de krukas meedraait dan zijn de tandjes nog OK, zoniet dan heb je ws een nieuwe krukas nodig...
 
Originally posted by Thomas
Doppler as is idd iets langer dan standaard as. Je kan dit opvullen door de zogeheten 'shims'. Die kan je kopen bij koopmans-tuning.

Je moet ff goed naar die tandjes op je as kijken, dan je starterkrans eroverheen schuiven en kijken wat er gebeurd als je aan de starterkrans draait. Als de krukas meedraait dan zijn de tandjes nog OK, zoniet dan heb je ws een nieuwe krukas nodig...


Aha dus met zo'n shim moet het lukken. Ik heb niemand daar ooit over horen praten, heb krukas bij JPS gehaald en hij heeft ook niks gezegd, als ikde starterkrans draai dan draait de krukas mee, tis zoals ik zei een kant is een beetje ingesleten de andere kant is nog goed dus grip heeft hij lijkt me voldoende. De plaatselijke fietsenmaker wil me gelijk een nieuwe krukas aansmeren geloof ik ik moest morgen effe terugkomen met mijn hele scooter ik was naar hem toegegaan met mijn hele vario om aan hem te laten zien of er iets miste en hij zei ja omdat hij misschien je krukas heeft ingesleten worden de tanden korter en kan het zijn dat je speling krijgt maar volgens mij snapt hij nul wat ik bedoel. In iedergeval bedankt. Ik zal het proberen.
 
Bij J-P-S moet je ook niets halen.....

Hij is goedkoop maar informatie heeft hij haast niet...
Je moet niet vergeten dat hij WEL raced maar NIET zelf tuned en afsteld.
Hij heeft daar een paar poppetjes voor rondhuppelen.
 
Originally posted by psycho
Bij J-P-S moet je ook niets halen.....

Hij is goedkoop maar informatie heeft hij haast niet...
Je moet niet vergeten dat hij WEL raced maar NIET zelf tuned en afsteld.
Hij heeft daar een paar poppetjes voor rondhuppelen.
ONZIN
niet alleen goedkoop, maar ook veel advies, ben is erg aardig. als het rustig is, staat ie zo een half uur met je te praten.
jarno raced zelf, en stelt ook zelf af. ook scooters van anderen stelt ie af. ben maakt de blokken klaar.
 
Originally posted by Joost@aerox
ONZIN
niet alleen goedkoop, maar ook veel advies, ben is erg aardig. als het rustig is, staat ie zo een half uur met je te praten.
jarno raced zelf, en stelt ook zelf af. ook scooters van anderen stelt ie af. ben maakt de blokken klaar.

Ik heb ook wel een goeie indruk van Ben alleen als hij sjagerijnig is wordt het irri, maar jullie beamen het verhaal dat een doppler langer is? en dan zo'n tussenringetje het verhelpt.
 
Originally posted by psycho
Bij J-P-S moet je ook niets halen.....

Hij is goedkoop maar informatie heeft hij haast niet...
Je moet niet vergeten dat hij WEL raced maar NIET zelf tuned en afsteld.
Hij heeft daar een paar poppetjes voor rondhuppelen.

muhahaha :) we doen echt wel alles zelf hoor :)

en die krukas langer dan de originele? lijkt me niet hoor.. je gebruikt waarschijnlijk een verkeerde krukasmoer waardoor de vario niet goed opgesloten wordt..
 
Originally posted by jorick
muhahaha :) we doen echt wel alles zelf hoor :)

en die krukas langer dan de originele? lijkt me niet hoor.. je gebruikt waarschijnlijk een verkeerde krukasmoer waardoor de vario niet goed opgesloten wordt..

Nope als ik alles eropschuif zie je 1mm of minder stukje krukas vrij de moer kan ik helemaal tot einde van de schroefdraad draaien en dan zit er dus nog speling. Er is dus echt 1mm krukas over.
 
zoals ik al zei... je gebruikt de verkeerde moer.. je moet een krukasmoer hebben met euh ja beetje lastig uit te leggen. vraag maar aan ben bij jps :) die weet precies wat ik bedoel.
 
Originally posted by jorick
zoals ik al zei... je gebruikt de verkeerde moer.. je moet een krukasmoer hebben met euh ja beetje lastig uit te leggen. vraag maar aan ben bij jps :) die weet precies wat ik bedoel.

Ik heb de moer niet vervangen dus lijkt me sterk dat het daaraan ligt. En wat zit er dan aan die krukasmoer? een uitstekende rand ofzo? lijkt me niet echt normaal voor een moer. Het is trouwens toch niet logisch dat er een stukje krukas over is als de hele vario eropzit. Ik zou dan een moer moeten hebben die helemaal op de schroefdraad gaat en dan een uitstekende rand heeft die over de krukas vertanding schuift en tegen dat plaatje van waar de kickstart opaangrijpt zit en zo de vario vastdrukt. Lijkt me sterk. Maarja
 
het klopt toch precies wat je zegt :)

die moer is aan de achterkant ingedraaid waardoor hij dus een stukje de krukas opkan (waar dus geen schroefdraad zit) en zo de vario goed opsluit.
 
Originally posted by jorick
het klopt toch precies wat je zegt :)

die moer is aan de achterkant ingedraaid waardoor hij dus een stukje de krukas opkan (waar dus geen schroefdraad zit) en zo de vario goed opsluit.

Ah ok morgen dan maar effe checken maar bij de plaatselijke fietsenmaker want naar JPS is zo'n teringend fietsen. Die fietsenmakert zal die shit toch ook wel hebben.
 
Originally posted by jorick
denk het niet.. zijn nogal speciale moeren.

Vaag kheb ook nog nooit iemand erover gehoord en die fietsenboer begon er ook niet over dus kans dat hij het niet heeft. kutzooi. Maar ik had het probleem eerst niet met standaard krukas, dus toch dat die doppler iets langer is.
 
Zou ik het trouwens ook gewoon kunnen verhelpen als ik een ringetje voor die bout doe, dan kan ik er tenminste mee rijden en alsnog zo'n bout halen bij JPS, dan heb je hetzelfde effect als zo'n krukasmoer of als zo'n shimmy toch
 
Back
Top