Nieuwe generatie Vespa: geen goede kwaliteit?

Maurice222

New Member
Al een tijdje ben ik op zoek naar een nieuwe scooter. Ik heb met verschillende dealers gesproken, die er elk weer andere adviezen op nahouden. Dat maakt een goede keuze niet bepaald makkelijk. Een scooter waar ik wel naar neig is de Vespa. Nu heb ik een gesprek met een dealer gehad die zegt dat de nieuwe generatie Vespa’s helemaal niet meer zo goed is. Hij zei dat er vaak problemen met de motor ontstaan (iets met verklevingen en cilinders, ik weet het niet meer precies). Hij zei dat hij principieel geen Vespa’s meer verkoopt omdat hij niet meer achter de kwaliteit staat. Omdat ik het verhaal voor het eerst hoor, verbaast het me wel. Ook omdat sommige andere dealers Vespa juist wel hoog hebben zitten en ik ook best wat gelezen en nog niet eerder over deze problemen heb gehoord. Kan iemand het verhaal van deze dealer bevestigen?
 
Advertisement - register to remove this

Ik zou sowieso niet voor een vespa gaan. Ja ze zien er mooi uit maar je betaalt er veel te veel voor. In een zipje zit precies hetzelfde blok.
Of de nieuwe generatie veel kwaaltjes heeft weet ik niet
 
Over de motorblok kan ik geen oordeel vellen.. Ligt er ook maar net aan welke brandstoffen en smeer middelen je gebruikt.

Weet wel dat de frames aan de onderkant wel eens door rotten.. Voor mij al geen reden en vespa te willen.
Van daar dat ik zelf een new fly rijder ben..
 
Wij hebben 2 Vespa's, brom 4T 4V, 1 Kymco Like snor 2V en een Gilera Typhoon 2T.
Op een Vespa zit je comfortabeler (ergonomischer) omdat het zadel hoger is, ook meer ruimte voor je knieën.
Vespa's zijn volledig metaal, voelen dus ook zwaarder, Kymco is een frame met kappen, die zijn met schade makkelijk te vervangen net als bij een Zip.
Er zijn wel veel accessoires verkrijgbaar om je Vespa op te leuken.
Wij hebben carburateur versies en daar kan je meer mee "rommelen" dan de nieuwe Iget (injectie) uitvoeringen.
En het valt of staat voor alle scooters met onderhoud, olie peilen/verversen, rustig warm rijden.
En doorroesten van een Vespa ? Dan zijn ze vaak wel ouder en er is veel met slechte weersomstandigheden mee gereden en/of niet schoongehouden waardoor pekel en bagger lekker in kan vreten.
Kymco en Sym zijn ook goede betaalbare scooters.
Vespa's zijn nu eenmaal duur, ook in de verzekering, maar het zijn wel hele mooie scooters.
 
Ben het wel met Broos eens wat hier boven gezegd wordt. Volledig metaal wil ik alleen niet zeggen, meer de helft.
Ook vind ik het wel jammer moet ik zeggen dan nieuwe Vespas allemaal van die kunststof zadels hebben.
Toch zit er op mijn Vespa bodem etc geen spatje roest omdat ik er zuinig mee om ga en ook andere vervoermiddelen heb.
Ieder stukje steenslag/bodem vet houden/pekel vermijden doe ik dan ook weer wel.
Als je hem regelmatig in de regen hebt etc inderdaad SYM of Kymco halen.
 

Attachments

  • IMG_20191218_145715.jpg
    IMG_20191218_145715.jpg
    349.3 KB · Views: 7
Het ging voornamelijk om de nieuwe modellen van Vespa die niet zo goed meer schijnen te zijn. Maar ik kan vooralsnog nergens op het internet verhalen vinden die het verhaal van de dealer bevestigen, dus misschien moet ik het met een korrel zout nemen. Wellicht zijn de problemen die hij bij de nieuwe modellen had inderdaad ontstaan door het tanken van E10 of slechte smeerolie.
Wat betreft de roest: mijn scooter zal voornamelijk binnen staan, ik verwacht dus niet heel snel last te krijgen van roest.
 
Dat scheelt ook veel, als je hem binnen kan stallen.
Liefst in een goed geventileerde ruimte.
Snap dat niet iedereen de gelegenheid heeft om een tweewieler binnen te stallen, maar zonde als ze altijd buiten staan in weer en wind.
Dan gaat het vocht echt overal tussen zitten.
 
Denk dat het winstmarge een grote rol speelt in zijn verkooppraatje. Vespa is in ieder geval niet veel winst voor de kleinere ondernemer.
Nu is de iget nog vol op in ontwikkeling, dus kan ik daar ook wel wat van begrijpen. Je kunt ook voor een jong gebruikt exemplaar gaan met carburateur waar de kop al vanaf is.
 
Back
Top