Nieuw hier -> keuze scooter

MrSelected

Selected User
Hallo iedereen,

ik ben MrSelected en woon in Amsterdam, ik ga over een paar weken mijn certificaat halen en ben dus op zoek naar een scooter, als ik dit topic in het verkeerde sub-forum heb geplaatst wil ik alvast mijn excuses daarvoor aanbieden.

Ik heb niet echt een groot budget en spaar in feite voor een auto, maar scooters zijn de laatste tijd toch erg aantrekkelijk aan het worden en heb er wel zo een 500-1000€ voor over, het liefst zo weinig mogelijk. Is hier een redelijke scooter voor te kopen? Zoja, welke? En zijn er nog tips oid bij het bezichtigen van scooters in het algemeen? Zoals jullie lezen ben ik een erge n00b qua scooters.

Bij voorbaat dank,

MrSelected

Advertisement - register to remove this

Ja, daar kan je een leuk 2ehandsje voor kopen, kijk maar eens op marktplaats :)

Ik zelf zou in deze tijd alleen nog een scooter kopen als deze al geschouwd is en dus met kenteken. Waar je voor de rest op moet letten, werk alles qua licht en starten en dashboard. Als je KM tellerkabel kapot is weet je dat ze niet zo nauw hebben gekeken qua drempels :P

verder de vering testen en tijdens een proefrit goed luisteren naar bijgeluiden en kijk of de vork recht is (handen boven het stuur houden en kijken offie niet weg trekt)

kijk verder naar de staat hoe hij er over het algemeen bij staat.

Dank voor de snelle reply,

op marktplaats en speurders heb ik al rond lopen neuzen, het probleem is: ik weet in feite niet WAARNAAR ik moet zoeken. Kom niet echt verder dan een Peus Speedfight en fox, yamaha aerox en een vespa. :$

Ook dank voor de tips. Heb al wat ervaring met de technische kant van auto's dus daar ben ik niet helemaal onwetend.:)

Quad Sjezer said:

Kijk, de search functie is toch zo een geweldige uitvinding die helaas door een heel laag percentage van de newbies wordt gebruikt.

* Let op rare setups; een ventje dat beweerd dat hij altijd standaard/standaard onbegrensd heeft rondgereden, maar z’n scooter wel heeft voorzien van een MHR Overrange hoef je natuurlijk niet te geloven. Ook mensen die standaard onbegrensd een andere koppeling kopen hoef je niet te geloven…

HMR Overrange? Is dat een versnellingsbak?

Het is verder het model wat je mooi vind, als je in ieder geval qua onderdelen niet lang wil wachten als er iets stuk is, kies dan een scooter met minarelli of piaggio motorblok, hier zijn in ieder geval in de meeste scooterzaken ruim onderdelen voor.

MrSelected said:
Kijk, de search functie is toch zo een geweldige uitvinding die helaas door een heel laag percentage van de newbies wordt gebruikt.

HMR Overrange? Is dat een versnellingsbak?
MHR overrange is een overbrenging achter je carterdeksel waarmee je alleen met een beukende setup mee (kan) rijden, heeft met paardenkrachtjes temaken :)

Ja/Nee.

Er zijn een aantal verschillende motorblokken:

Minarelli horizontaal
Piaggio

deze 2 zie je het meest, en zijn ook verreweg de meeste (tunings) onderdelen voro te krijgen.

honda
morini
peugot
minarelli verticaal
deze zie je ook nog wel aardig, maar zijn vaak wat minder onderdelen voor te krijgen

nu is het voor jouw zaak om gewoon een model scooter te kiezen, die jij mooi vind. BV een Yamaha Aerox. Hier zit een minarelli horizontaal blok onder, dus qua onderdelen die je evt wilt kopen (ook met opvoeren etc.) zit je goed.

maar als je hem gewoon als vervoer wilt gebruiken is het uiterlijk wat telt voor jouw.

Alle bekende yamaha scooters (en ook andere merken, zoals italjet dragster en forefox) hebben allemaal minarelli zover ik ze ken (horizontaal en verticaal) en de gilera's en puchjes hebben piaggio motorblok.

Je hebt natuurlijk ook nog peugeot motorblok (onder, jawel, peugeots ) en morini (Aprillia SR bepaalde serie) maar voornamelijk is het tegenwoordig vooral piaggio en minarelli motorblok.

Er zit ook nog echt een filosofie aan vast. :D Ik ben nu in ieder geval een stuk wijzer. Ik ga de scooter gewoon voor dagelijks woon-school verkeer gebruiken, dus ik weet niet of ik hem echt ga opvoeren. 70 km p/h is hard genoeg. (vaak toch alleen de begrenzer eruit?). Ik woon in A'dam, zijn de controle's hier niet frequenter dan elders?

Aeroxjes zijn echt ongekend populair, dat weet ik wel. :]

MrSelected said:
Er zit ook nog echt een filosofie aan vast. :D Ik ben nu in ieder geval een stuk wijzer. Ik ga de scooter gewoon voor dagelijks woon-school verkeer gebruiken, dus ik weet niet of ik hem echt ga opvoeren. 70 km p/h is hard genoeg. (vaak toch alleen de begrenzer eruit?). Ik woon in A'dam, zijn de controle's hier niet frequenter dan elders?

Aeroxjes zijn echt ongekend populair, dat weet ik wel. :]

70km/h is indd al te behalen door het ontgrenzen van je scooter.

en naar mijn weten word er in amsterdam aardig wat gecontroleerd.

dus zoek een scooter die je mooi vind en zoek er een net exemplaar van en ga kijken/kopen :).

let ook op je lengte

ben je lang kijk dan naar een grote scooter als runner oid
ben je normaal tot klein dan pas je overal op

wil je gewoon standaard rijden koop dan een neo's oid (lange levensduur)

maakt model ie uit en gaat het echt om een goedkoop maar echt goed ding

de TANK onder de brommers ................EEN PUCH (niet stuk te krijgen,mits normaal gebruik) geen kappen dus kan ook niet suk

echt superding

ik heb een oldtimerpuch die kan ik na een jaar uit de schuur pakken en dan is he 2 stappen aanlopen en hij staat aan

bij mn scooter moet ik niet na 3weken binnen 20x kicken weg willen

echt super

Klik

Ziet er op zich wel betrouwbaar uit.

Klik

Geweldige kleurencombinatie, design van de SR staat mij wel aan en de prijs ook.

Klik

Verkoopt hij nou lulkoek?

edit: Ik ben 1.89, ik weet dat ik op een DNA in ieder geval voor geen meter zit. Welke scooters zijn dan relatief groot?

o je woont in amsterdam:P vlak om de hoek:P

koop dan zeker een stevig iets wat een stoot kan hebben

iedereen fikkert zn fiets gewoo maar neer en scooers worden (atans in amsterdam sloten,heb ik ervaring)aan de lopende band gestolen

een minder intressant model of een puch zijn dan juist goede keuzes
spuit hem in een soort stationsfietslook zodat hij totaal onintressant is en je zult er jarenlang plezier van hebben

en je kunt beter hard optrekken en netaan 60 halen in amsterdam

ben je sneller en het scheelt bekeurigen

franky said:
o je woont in amsterdam:P vlak om de hoek:P

koop dan zeker een stevig iets wat een stoot kan hebben

iedereen fikkert zn fiets gewoo maar neer en scooers worden (atans in amsterdam sloten,heb ik ervaring)aan de lopende band gestolen

een minder intressant model of een puch zijn dan juist goede keuzes
spuit hem in een soort stationsfietslook zodat hij totaal onintressant is en je zult er jarenlang plezier van hebben

en je kunt beter hard optrekken en netaan 60 halen in amsterdam

ben je sneller en het scheelt bekeurigen

Dacht ik ook al aan, maar die dingen zijn zo lelijk. :P

Ik woon in slotervaart, maar 's avonds gaat de scooter de berging of tuin in en overdag staat hij op het schoolplein in amsterdam zuid. Dus voor diefstal ben ik eigenlijk niet zo bang. (uiteraard een goed slot erbij)

Back