NIEUW blok komt niet vooruit (start nu ook niet meer)

tibi

New Member
Beste scooterfanaten,

Ik heb onlangs een gloednieuw motorblok onder mijn Turbho RL-50 (GY6) 50cc geplaatst.

Het probleem nu is alleen dat de scooter niet vooruitkomt. Hij startte wel, reageerde wel als ik gas gaf maar hij leek geen vermogen te hebben. Als ik van de scooter afstapte en ik gaf gas kwam hij met misschien 1 km/h vooruit maar meer niet. De bougie vonkt, de carb krijgt brandstof en de v snaar is prima (deze is ook gloednieuw, die zat in het nieuwe blok) dus ik verwacht niet dat dat de oorzaak zal zijn.

Ik liep met de scooter aan mijn hand naar huis en thuis kreeg ik hem ook niet meer aan. Zowel met de elektrische start als met de kickstart gaat hij niet aan na lang proberen.

Heeft een van jullie een idee wat het zou kunnen zijn? Of zijn er een aantal zaken die ik kan controleren als een soort troubleshooting om erachter te komen waar het probleem zit?

Ik hoor het graag.
 
Advertisement - register to remove this

Is dit een injectie blok of een blok met carburateur? Als het een carburateur blok is, zat er dan al een carburateur op, of heb je je oude hergebruikt? Het kan goed zijn dat je de carburateur opnieuw moet afstellen, denk aan de maat van je sproeiers, je luchtschroef etc.
 
Het is een blok met een carburateur. Deze heb ik erbij besteld toen ik het blok kocht op aanraden van de website waar ik het allemaal heb besteld. Zij zeiden dat deze carb het beste zou passen bij dit blok.
Is dit een injectie blok of een blok met carburateur? Als het een carburateur blok is, zat er dan al een carburateur op, of heb je je oude hergebruikt? Het kan goed zijn dat je de carburateur opnieuw moet afstellen, denk aan de maat van je sproeiers, je luchtschroef etc.
 
Waarom heb je een nieuwe carburateur besteld als je oude nog goed was? Je kan even testen of je oude carburateur(inclusief luchtfilter) werkt met je nieuwe blok.
 
Waarom heb je een nieuwe carburateur besteld als je oude nog goed was? Je kan even testen of je oude carburateur(inclusief luchtfilter) werkt met je nieuwe blok.
Dat heb ik gedaan omdat ik toch al voor veel geld spullen kocht, dan maakten die paar tientjes voor een nieuwe carburateur ook niet zo veel verschil. Bovendien was mijn oude carb al heel oud.
 
Heb je gekeken wat voor sproeier in je nieuwe carburateur zit?
Nee, dat kan ik wel even doen/navragen. Ik ga er echter wel gewoon vanuit dat de carburateur niet het probleem is aangezien de webwinkel mij deze heeft aangeraden.

Wat zou ik verder nog kunnen doen/checken om te kijken waar het probleem zit?
 
Kijk, een carburateur kan je niets voor niets afstellen. Bij een verkeerde afstelling loopt het blok slecht of helemaal niet. Als je een nieuwe carburateur besteld krijg je een bepaalde afstelling mee waarmee de meeste scooters (waarvoor de carburateur bedoeld is) redelijk mee lopen. Maar elke scooter is anders(het blok zelf, maar ook het luchtfilter hebben veel invloed op het mengsel waarmee jouw scooter het beste loopt). Maakte je scooter wel toeren op de standaard? of kon je hem totaal niet doortrekken?
 
Ik heb hem maar kort laten lopen op de standaard, omdat ik blij was dat hij liep en meteen de weg op wilde. Toen hij op de standaard stond draaide het wiel wel gewoon toen ik gas gaf, en de eerste 10 meter dat ik reed deed hij het gewoon zoals normaal. Daarna kwam hij niet/nauwelijks vooruit.
 
Het kan vanalles zijn:
Vuile brandstof, waardoor nu je sproeier verstopt zit
Verkeerde afstelling waardoor je bougie nu vies is
Verstopt luchtfilter waardoor je afstelling niet meer klopt
Ergens een scheur in je inlaattraject waardoor je valse lucht trekt
Kapotte automatische choke

Met een slechte afstelling zou hij in principe nog wel lopen, dus ik denk dat je sproeier verstopt zit.
 
Het kan vanalles zijn:
Vuile brandstof, waardoor nu je sproeier verstopt zit
Verkeerde afstelling waardoor je bougie nu vies is
Verstopt luchtfilter waardoor je afstelling niet meer klopt
Ergens een scheur in je inlaattraject waardoor je valse lucht trekt
Kapotte automatische choke

Met een slechte afstelling zou hij in principe nog wel lopen, dus ik denk dat je sproeier verstopt zit.
Dat klinkt logisch, maar weet je zeker dat dat al mogelijk is na +- 2 minuten rijden?
 
Ik zou het als eerste zoeken in de afstelling, lijkt me logisch dat ze daar niet naar gekeken hebben. Of een slechte bevestiging van het blok op kabelboom oid.
 
Ik zou het als eerste zoeken in de afstelling, lijkt me logisch dat ze daar niet naar gekeken hebben. Of een slechte bevestiging van het blok op kabelboom oid.
Ik ben geen expert met scooters maar ik weet wel het een en ander. Hoe zou ik in de afstelling moeten zoeken?
 
Je moet als eerste zorgen dat de scooter start. Luchtschroef anderhalve slag. Gooi wat remreiniger in het luchtfilter en kicken. Controleer ff of ie nergens valse lucht trekt want zo klinkt het wel.

Als je m aan de praat weet te krijgen, zorg dat ie een beetje warm loopt, draai je stationairschroef opje carb helemaal dicht (rechtsom) en speel met de luchtschroef daarnaast tot het moment dat het blok het hoogste aantal toeren maakt. Draai de luchtschroef een kwartslag in (rechtsom) en draai de stationairschroef uit (linksom) tot de motor zakt naar 2000 toeren.

Rijd een stuk volgas en check je bougiekleur, deze moet koffiebruin zijn. Te licht is grotere sproeier, te donker is kleinere sproeier (meer of minder benzine) Maak kleine sprongen bij het wisselen van sproeiers en herhaal bovenstande elke keer na het wisselen.
 
Back
Top