Begrenzing weg door nieuw blok

Michiel_GY6

New Member
Hi allen,

Ik heb eind 2015 een nieuwe AGM VX50s aangeschaft. Deze was via CDI begrenst en hier waren nooit probelemen mee, zowel op 45km als ontgrenst en het wisselen van CDI om hier tussen te wisselen. Na 3000km is de krukalsager er uit uit geklapt (volgens de garage vanwege oververhitting door kapotte koelvinnen). Omdat ik de scooter sporadisch gebruikte heb ik hem niet gerepareed en heeft deze 6 jaar in de schuur gestaan..

Vorige maand heb ik besloten hem weer tot leven te wekken omdat de scooter verder nog zo goed als nieuw was. Omdat ik het verhaal van de koelvinnen niet helemaal geloof, en om het zekere voor het onzekere te nemen heb ik het volledige blok vervangen inclusief carb en luchtfilter. Hiervoor heb ik gebruik gemaakt van de volgende producten:
Daarnaast heb ik de scooter ook voorzien van een nieuwe accu en een nieuwe subframe bout voor bevestiging van het blok.

Na het assembleren van de onderdelen heb ik het nieuwe blok onder de scooter geplaatst zonder enig probleem. Wel merkte ik op dat er 1 kabeltje minder vanuit de ontsteking naar de kabelboom ging. Ondanks dit startte het blok gelijk en loopt hij als een zonnetje (zowel op de oude als op een nieuwe CDI), alleen is het blok nu permanent ontgrensd. Omdat ik in het centrum van een grote stad woon staan er meerdere keren per week een rollerbanken in de buurt, dus zou ik hem graag weer via CDI begrenzen.

Ik vermoed dat het de begrenzing te maken heeft met het missen van het 4e kabeltje van ontsteking naar kabelboom, maar kan hier online niks over vinden. Wel zag ik dat er een toerenbegrenzer pick-up bestaat (link onder deze tekst), waarvan ik denk dat ik dat misschien moet toevoegen? Hoe zou dit dan werken? Ik heb geen ervaring met 'digitaal' begrenzen en weinig ervaring met dit blok dus zou graag horen of iemand hier meer over weet!

Toerenbegrenzer pickup: https://www.zandri.nl/toerenbegrenz...PluI84dFONSl27JtLHvYQP1DFQQsa51saAliGEALw_wcB

Hopelijk is dit genoeg informatie en weet iemand of deze toerenbegrenzer pickup geinstalleerd moet worden in het blok en hoe/waar!

Alvast bedankt

Foto van aansluiting vanuit ontsteking naar kabelboom in originele blok:
Gy6 kabels origineel.jpg
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Die begrenzer , zit in het vario deksel , bij je koppelings bel ( dat ronddraaiende deel van de koppeling , dat op je vliegwiel lijkt) . Op deze bel zit een nokje , dat langs de pickup draait , en zo de snelheid doorgeeft aan de cdi . Werkt in principe net als de pickup van je vliegwiel voor de vonk.
Er moet dus een draad van uit het variodeksel naar de cdi. Maar waarschijnlijk zit dat nog in je oude motorblok , en kun je dat over zetten .
Hieronder de bezetting van de cdi als je dezelfde hebt , Maar die zal nog goed aangesloten zitten , je mist alleen de draad uit je variodeksel.
Post automatically merged:

Let er wel op of er op je nieuwe blok ook , op de koppeling bel , een nokje zit , anders moet je ook de oude overzetten , of een nieuwe halen , maar na 3000km zal er weinig aan mankeren.
 

Attachments

  • AC-cdi aansluit schema.jpg
    AC-cdi aansluit schema.jpg
    107.3 KB · Views: 6
Last edited:
Hieronder een foto van hoe zo'n sensor eruit ziet en waar deze gemonteerd zit in de carterkap. (dit voorbeeld is geen carterkap van jouw scooter dus de vorm kan afwijken)

Maar voor je iets gaat zoeken dat er niet is of hoort, kijk eens in de oude carterkap of er uberhaupt een cartersensor gemonteerd zat want niet elke scooter heeft deze sensor.
Sterker nog, de meeste scooters hebben deze sensor niet.

By the way, het elektrische schema vind je vaak in de usermanual van je scooter.
Mocht dit zo zijn, zou het fijn zijn om een kopie van dit schema even te posten om toekomstige leden beter te kunnen helpen.

1708247113750.png

Edit
ik heb net even gezocht op internet en ik zie dat deze sensoren wel verkocht worden dus neem ik aan dat deze ook op jouw scooter hoort echter dit kan van bouwjaartal tot bouwjaartal verschillen.

https://www.chinascooteronderdelen....nsor-pulsgever-btc-riva-agm-vx50-iva-lux-enz/
 
Last edited:
Ik zou ook controleren of de accu wel bijlaad. Dat hij start en loopt is leuk, maar misschien zorgt dat losse stekkertje er wel net voor dat de accu geladen word oid.

Vergeet dit ook niet:
● Voorzien van inloop olie in het carter (voor starten van motor olie pijlen)
 
Bedankt voor de snelle en uitgebreide reacties!

Ik heb de aansluiting op CDI gecontroleerd volgens het schema van @trabiarie en hieruit komt inderdaad dat pin 3 de niet aangesloten kabel is. Ik ga de oude carterkap even openen en controleren of hier inderdaad een sensor op het koppelingshuis zit. Zo ja, dan bestel ik een nieuwe online om er zeker van te zijn dat deze werkt en plaats ik hem (evt in combinatie met het overplaatsen van oude koppelingshuis). Hopelijk is het probleem dan opgelost.

Ik heb verder doorgemeten of de accu bijlaad en dit is allemaal in orde. Daarnaast heb ik de olie voor eerste keer starten gecontroleerd en daarna nog een aantal keer na eerste paar keer warm worden. Over 400km vervang ik de olie en loop ik alle boutjes en kabels nogmaals na ter controle.

Ik zal een update posten wanneer ik meer weet.
 
Waar je op moet letten , is of er op de koppeling bel , die er nu opzit , ook die nok zit , die zeker op je oude zit . ( zonder nok heeft de pickup geen zin , die reageert op die nok , als hij langs komt vliegen,) deze kun je dan alsnog overzetten , nieuwe zou ik niet bestellen , heeft toch altijd goed gewerkt ? en wat is nu 3000km
 
Back
Top