Niet te vinden elektrisch probleem LX50 4Takt

WilfredLX504T

New Member
Hallo,

Na uren zoeken, meten en onderdelen vervangen is mijn laatste hoop de antwoorden op dit forum. Ik zit met een elektrisch op mijn Vespa LX50 4T, zodra ik hem op contact zet is er niets aan de hand en werkt alles goed. Maar zodra ik de motor start stijgt mijn brandstofmeter naar maximaal (altijd een volle tank is dan wel ok) half dashverlichting (rechts) gaat uit, richtingaanwijzer naar rechts brand continu en het "groot licht" lampje gaat branden. Als ik hem op groot licht zet gaat ie juist uit. Mijn knipperlicht rechts werkt nog wel gewoon als ik hem bedien, alleen op het dash knippert hij dan van vaag naar fel. Als ik de spanningsregelaar los haal en de motor start werkt de brandstof meter wel goed, maar heb dan geen verlichinting

Heb onderhand de volgende onderdelen vervangen: Spanningsregelaar, knipperlichtschakelaar, contactblokje achter contactslot en het vliegwiel + stator.

Ideeën???? Ik zie de reacties wel tegemoet, alvast bedankt
 
Advertisement - register to remove this

Je zou haast denken dat er iets in de kabelboom is. Maar als ik het goed lees zeg je dat zonder spanningsregelaar de boel dus goed is, behalve geen verlichting wat mij weer logisch lijkt. En je hebt een nieuwe andere regelaar gekocht en getest of?

Anders wordt het beetje monnikenwerk maar echt gaan doormeten van je kabelboom. Ik heb de workshop manual bijgevoegd, daar staat het elektrische schema in
 

Attachments

Goedkoopste is heel je kabelboom door pluizen op narigheden.. Zelfs de stekkers los maken en zoeken naar enige oxidatie..
Ook erop letten of er geen kleine scheurtjes in de bekabeling zit.
 
Wanneer zaken half gaan meebranden of juist uit gaan wanneer je iets heel anders bedient is vaak een massaprobleem.

Met de multimeter aan de slag op het laagste Ohm bereik is de enigste oplossing om het probleem te vinden.

Beginnen met het meten van de weerstand tussen accu en frame en tussen accu en motorblok, deze dienen nagenoeg 0 Ohm te zijn.
Als dit goed is alle massapunten van je kabelboom naar de minpool van je accu meten.
MAW elk component met een zwarte draad aan naar de minpool van je accu meten, ook nu weer moet elke meting nagenoeg 0 Ohm zijn.
 
Je zou haast denken dat er iets in de kabelboom is. Maar als ik het goed lees zeg je dat zonder spanningsregelaar de boel dus goed is, behalve geen verlichting wat mij weer logisch lijkt. En je hebt een nieuwe andere regelaar gekocht en getest of?

Anders wordt het beetje monnikenwerk maar echt gaan doormeten van je kabelboom. Ik heb de workshop manual bijgevoegd, daar staat het elektrische schema in
Klopt, zonder de regelaar werkte mijn brandstofmeter in ieder geval goed, dacht dus ook het probleem te hebben gevonden. Een nieuwe regelaar gekocht en deze aangesloten, maar toen bleek het probleem daar niet in te zitten. de storing was nog steeds hetzelfde. Zal niets anders opzitten dan de kabelboom door te spitten met de multimeter. Maar bedankt voor je reactie

Laat het nog wel even weten wat uiteindelijk het probleem was, tenzij ik besluit de kabelboom te vervangen. Maar bedankt voor de reacties
 
Mij valt net iets te binnen, wellicht verkort dit je zoektocht.

Er is één plaats waar bij vele scooters de wisselspanning van de stator en de gelijkspanning van de accu/spanningsregelaar gekoppeld kan worden, en wel als de massaverbinding van je achterlicht onderbroken is of slecht contact maakt.

De koppeling tussen de beide systemen gebeurt dan via de gloeispiralen van het duplolampje van je achterlicht en remlicht.
Haal het lampje er eens uit, is het probleem dan verdwenen, controleer de massaverbinding van je achterlicht.
 
Mij valt net iets te binnen, wellicht verkort dit je zoektocht.

Er is één plaats waar bij vele scooters de wisselspanning van de stator en de gelijkspanning van de accu/spanningsregelaar gekoppeld kan worden, en wel als de massaverbinding van je achterlicht onderbroken is of slecht contact maakt.

De koppeling tussen de beide systemen gebeurt dan via de gloeispiralen van het duplolampje van je achterlicht en remlicht.
Haal het lampje er eens uit, is het probleem dan verdwenen, controleer de massaverbinding van je achterlicht.
Hallo allemaal
Ik heb precies hetzelfde probleem kabelboom, ontsteking, spanningsregelaar, vervangen het duplo lampje vervangen of eruithalen veranderd niets , massa ook nagemeten met een ohm meter allemaal in orde , verlichting werkt niet , brandstofmeter slaat vol uit
,scooter start prima
En zonder spanningsregelaar geeft de brandstofmeter normale waarde aan

Rara ??
 
Back
Top