neos (bidalot s1) afstellen

Status
Not open for further replies.

Pipetje

Well-Known Member
hey, ik heb een yamaha neos (neorox project) en ik heb een bidalot s1 besteld en ik zou graag weten wat de beste afstelling is

drukveer: ?
trekveertjes: ?
vario rollen: ?
...

nu is hij nog standaart dus
cilinder: standaart 50cc

kzou liefst zo snel mogelijk op trekken
thx ;)
 
Advertisement - register to remove this

dan moet je een 70cc setup gaan maken ;)

de beste afstelling bestaat niet en kan ook niemand voor jou zeggen , enigste wat je kunt zeggen is een richtlijn , en daarnaast dat vaak een goeie variateur erg belangrijk is op een minartelli.

voor het afstellen zou ik het volgende kopen iig :

setje trekveren
aantal setjes rollen van 3 t/m 5 gram in stappen van een halve gram
drukveer malossi geel en rood
aantal sproeiers die iets groter zijn dan standaard.

en het luchtfilter standaard laten , dus geen prop eruit halen!

ook moet je zorgen dat de boel goed schoon is , alles wat achter de carterkapt zit en in goeie staat , vooral de v-snaar
 
Last edited:
Rode drukveer is wel wat stug ;)
trekveertjes omega zilver
iets grotere sproeier als std
en spelen met rollen tussen 3 a 5 gram zoals melf zegt
 
Rode drukveer is wel wat stug ;)
trekveertjes omega zilver
iets grotere sproeier als std
en spelen met rollen tussen 3 a 5 gram zoals melf zegt

ik maak vaker mee dat je een rode malossi veer moet gebruiken ,zelfs nog wel in nagenoeg std setups , en dit heeft met meerdere dingen te maken..

en dat kan ook prima lopen en net zo snel..

en dat is ook het probleem , je weet nooit exact wat je nodig bent.
 
rode malossi drukveer op een std setup met terugloopje?
wat voor blok dan?
Het zal vast wel mogelijk zijn met hele ligte rolletjes.
Maar niet optimaal.
Het klopt dat we niet kunnen zeggen wat je exact nodig hebt.
maar zoiezo geen malossi rooie.
Dat is meer richting laag/middel toerige 70ers.
Ik zou je drukveer std laten als je alleen maar je scooter ontgrenst en bidalotje erop gooit.
En als je toch wil spelen met drukveren kijk dan meer naar malossi groen geel paars.
Maar geen rood en blauw ;)
 
zelfs met imitatie std uitlaten en imitatie 50cc cilinders nog wel..

de rollen zullen meestal zwaarder worden met een zwaardere drukveer..

een drukveer heeft niks te maken met 50 of 70cc of wat dan ook..

met een andere uitlaat moet je wel een andere drukveer monteren wil je de boel goed afstellen en er langer plezier van hebben..

heb zelfs meegemaakt dat je met een std aerox met NRX uitlaatje met rode drukveer moest rijden en 2,7 gram rollen , dit reedt zeer goed en liep op de teller 110 , wat niet verkeerd is...

maar ik heb al honderden Minarelli's afgesteld (o.a. beroepsmatig) en weet dus wel goed wat ik doe ;)

en ik zeg het uit ervaring , dwz dat ik weet wat er in de praktijk gebeurd en wat de effecten zijn..
 
Dat van die 2,7 gram rollen verbaasd me niks.
met malossi rood.
Hoe was je gashername?
barslecht zeker
dat van die 50cc of 70cc zijn richtlijnen wat voor drukveer je zou moeten gebruiken.
70cc rijden veel beter met stuge drukveren dan met slappe.

slijtage steigt ook flink met als je zo'n stugge drukveer erindouwt met zulke lichte rolletjes.

Maar als jij zo veel ervaring hebt met scooters kwa hobby en beroepsmatig,
kan jij mij helpen met mijn eigen topic? :D
 
nee , perfect , jij hebt duidelijk geen verstand van afstellen...

de scooter moet gewoon een X aantal toeren draaien , namelijk het toerental waarop deze zijn vermogen het beste afgeeft , en het boeit weinig HOE je dat doet , als het resultaat maar goed is , en als dat met een rode veer beter wil dan met een lichtere veer moet je niet gaan ouwehoeren maar gewoon zo doen..

en het is echt niet vaak zo maar het kan wel...

verder is de sterkte van de drukveer niet afhankelijk van een setup , simpelweg omdat de veer niks anders doet als tegendruk geven aan de poelie , die vervolgens de v-snaar meer of minder tegenhoud en dus langer of minder lang op dezelfde plek laat staan en dus bepaald hoe je toerenverloop is , en per setup is absoluut verschillend welke tegendruk je moet hebben..

ook wanneer je gas los laat zal de drukveer invloed hebben op hoe snel de poelie weer terug gaat ...

en een std setup met snelle uitlaat is om constant te lopen een wat zwaardere drukveer nodig , vooral als je nog met een std vario rijdt.. Minarelli is hier helemaal gevoelig voor , andere merken wat minder...

en per merk is het ook verschillend..

de variorollen doen eigenlijk ook niks anders dan zorgen dat de scooter een bepaald toerental draait ,echter zijn er meerdere factoren die meespelen die bepalen wat je moet gebruiken zoals plek van de shim (voor de vario , achter de vario in de vario , dikte hiervan) , de dikte en stugheid van de snaar die je gebruikt , staat van de onderdelen (doorgaand vrij versleten van de gemiddelde rijden) en het vermogen van je scooter enz..
 
Last edited:
Hoe kan jij zien aan die aantal zinnen dat ik duidelijk geen verstand van afstellen heb?
Wat jij zegt klopt gewoon,
Je probeert het juiste x aantal toeren te behalen.
eigenlijk x toeren x je powerband dus.
Wij hebben gewoon een hele andere manier van afstellen.
Ik berijk altijd het juiste resultaat.
Uit ervaring weet ik dat wat stuggere drukveren beter gaat in wat meer toerende draaiende blokken.
Als ik een aerox gaa afstellen met een terugloopje.
zal ik er niet een rooie drukveer in doen.
Ik wil de juiste toerenverloop zo snel mogelijk naar de top
juiste gashername,en geen overtoeren draaien en dat doe je al snel met een te strakke drukveer.
 
alleen al omdat je zegt dat je geen rode veer moet gebruiken...

een blok dat moeilijker toeren draait heeft soms ook een zwaardere veer nodig , niet alleen hoogtoerige setups..

een juiste drukveer doet alles goed , jij kunt dus niet zeggen dat een rode drukveer dat gaat doen (teveel toeren draaien) tenzij je het probeert ,en nogmaals , dat is altijd verschillend..

en gashername zoals jij dat noemt heb je zeker wel met een rode drukveer , dat is vrijwel nooit een probleem....
 
Maar wat ik bedoel,raad je egt die jongen een rode drukveer aan
met een neos std 50cc en een bidalot s1....(meest laagtoerigste pijp van alle dopplers)
Ik zeg het alleen omdat jij soort admin hier bent....;)
 
Hij zegt toch koop een GELE EN EEN RODE, dan hoef je in elk geval geen tweede keer naar de winkel. Als jullie niet zo op je pik getrapt waren maar gewoon lazen wat de ander zegt.. :p

En Melf is een premium user hier, die veel mensen hier helpt.
 
ik denk dat de discussie over dat tientje besparen een beetje nutteloos is. Als je aan het afstellen bent is het net fijn om veel (verschillende) spullen te hebben zodat je veel combinaties kunt proberen, maar dat is mijn mening.
 
Nee dat is niet f*cking logish... Het had heel goed kunnen zijn dat de scooter beter zou reageren en fijner zou rijden met een rode drukveer en dan was het "een tientje weggegooid" met de gele drukveer.. Beetje zinloze reactie...
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top