Neco Azzuro Dellorto euro 4 soms een spark

Scooter Kurt

New Member
Hallo Allemaal,

Voor mijn dochter had ik een 2de hands Neco azzuro gy6 139QMB motor 50 cc euro 4 dellorto juni 2018 aangekocht, deze starte bij de aankoop pas na 5 min. Na het vervangen van de carburator kon ze ermee rijden, tot na een tijdje dat hij soms wel starte en dan weer niet en uiteindelijk max 15km/u kon rijden.
Na het controleren van de klepspeling bleek de inlaatklep ingedeukt was en er zat 2mm speling op de lager van de nokkenas aan de zijde van de ketting.

Hierdoor de beslissing genomen om via Cityparts.nl een nieuwe motor (JJ1P39QMB is geleverd) te bestellen. Deze is ondertussen gemonteerd en blijkt dat de ontsteking als hij even heeft stilgestaan een aantal keren vonkt en daarna 1 a max 3 keer een vonkje geeft.

De nieuwe motor heeft een vliegwiel met 23 tanden waar de vorige motor maar 1 bredere tand had waar de pickup sensor zijn meting doet.
De afstand van de pickup sensor en de tanden zit ergens tussen de 0.7 a 0.85

Als test heb ik al een nieuwe 4 pins CDI aangesloten maar dat gaf geen verandering

Ik ben ten einde raad en hopelijk kunnen jullie mij verder helpen?
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

De CDI bleek een begrenzer te zijn.
Na wat zoekwerk was er een slecht contact aan de begrenzer, de stekker met de groene kabel. Nadat deze was hersteld was er weer een constante en sterke vonk.

Nu heb ik het probleem dat zodra de scooter is gestart en je de gas opendraaid komt die op toeren en iets later lijkt het dat hij in noodloop zit.
Bestaat er een Noodloop programma bij de Dellorto ?
De scooter loopt dan max 10 a 15 km/u

Hopelijk kunnen jullie ons verder helpen!
 
een 4-pins CDI op een Euro 4? dat leek me al sterk.
die begrenzer lijkt me dan eveneens kansloos/broddelwerk van de vorige eigenaar?
die 10-15 km per uur blijft dus onveranderd.. is het eigenlijk een snor- of een bromvariant?
 
Als de ecu iets constateert bijvoorbeeld qua speedsensor/speedcontroller moet ook het motormanagement lampje in de cockpit een aantal keren knipperen. (in het voorbeeld van de speedsensor zou het lampje met tussenpauzes dus 6x moeten knipperen.)
Hieronder een foto van de sticker met errorcodes van de Dellorto ECU-CLC.


errorcodes dellorto ECU euro4.jpg
 
Als de ecu iets constateert bijvoorbeeld qua speedsensor/speedcontroller moet ook het motormanagement lampje in de cockpit een aantal keren knipperen. (in het voorbeeld van de speedsensor zou het lampje met tussenpauzes dus 6x moeten knipperen.)
Hieronder een foto van de sticker met errorcodes van de Dellorto ECU-CLC.


View attachment 77491
Dank je wel voor de info. Op dit moment knippert het motormanagement lampje niet, ik ga nog controleren of het lampje zelf niet stuk is
Is deze errorcode hetzelfde voor een ECS CLC?
 
Ja.
Die sticker komt uit de buddy van een Sym Orbit III en geldt voor alle Euro4 Dellorto ECU-CLC's



Als je de scooter op contact zet, brandt dit lampje voor een seconde of 3 en gaat dan uit, dus daar zie je aan of het lampje in orde is.
Dank je wel! Dan vrees ik dat het lampje stuk is.
 
Dank je wel! Dan vrees ik dat het lampje stuk is.
Of de vorige eigenaar heeft de draad afgekoppeld om eventuele problemen met een van de sensoren te verbloemen.

Ik zou dit in ieder geval het lampje eerst in orde brengen, de ECU geeft dan wellicht aan waardoor hij nog maar 15 kmpu toelaat
 
Of de vorige eigenaar heeft de draad afgekoppeld om eventuele problemen met een van de sensoren te verbloemen.

Ik zou dit in ieder geval het lampje eerst in orde brengen, de ECU geeft dan wellicht aan waardoor hij nog maar 15 kmpu toelaat
Ik heb het net gecontroleerd en idd het kabeltje was doorgeknipt door de vorige eigenaar pfff. Terug aan elkaar gesoldeerd en nu geeft hij 1 blink om de 4 a 5 sec. Probleem met de tps, voor de zekerheid een volledig nieuwe carbu besteld op zandri. Ben benieuwd wat het gaat brengen.
 
Na het vervangen van de carburator kon ze ermee rijden,
Probleem met de tps, voor de zekerheid een volledig nieuwe carbu besteld op zandri.
Die had je toch al vervangen.
Misschien zit enkel de potentiometer verdraait op het asje, want dit is geen rocket science het is een gewone variabele weerstand die de verdraaiing van de klep meet en die door de fabriek is afgesteld.

Zou voor de zekerheid de draadjes en connectoren tussen de TPS en de ECU eens meten en of de weerstandswaardes, aangegeven in het plaatje hieronder, een beetje kloppen.
Met dank aan @Floris van bommelstijn die dit pdf-je aangeleverd heeft:

1725029656968.png
 
Back
Top