naaldlager verschil pia & mina

Meneer Eric

Banned
Ik heb hier een doppler pen 12 mina as liggen en heb net geprobeerd om een pia naaldlager erin te krijgen maar het past totaal niet.

Nu heb ik het smallend van een mina pen 12 opgemeten: 15mm. Nu meet ik een pia as op: 17mm.

Heb ik nu een pen 10 doppler of zit er verschil in de dikte van de naaldlagers bij piaggio en minarelli???

Advertisement - register to remove this

Het kan zelfs onderling verschillen bij alleen Mina (en Pia)

Toen ik MHR as pen 12 voor Minarelli heb geplaatst heb ik meteen het small end even opgemeten en daarna een Mina Evo pen 12 as.

Die hadden dus allebei een andere waarde. (Weet de maten niet exact meer, maar de evo as had een 2mm groter smallend gat (dus de naalden zelf zijn iets dikker, alleen de massa metaal rondom het lager (dus de drijfstang zelf) is dunner.

Dus meet het even en haal een goede.

Originally posted by black_phoenix
die 12 is dus de binnendiameter, de 17 de breete en de 13 of 15 de buitendiameter?

eb dat probleem onlangs ook gehad hier...weet nu dus de verklaring ervoor :)

was wel beide van pia btw...

Jep.

Die 12 en 17 zijn immers de vaste waarde, dus moet die 13/15 wel de buitendiamter van lager zijn :)

Originally posted by SRMenno
hoe kom je aan een doppler pen 12 as, ik ben ze nog nooit tegengekomen.

Ik heb hem gekocht van Wimpie, zelf heb ik ze ook nog niet te koop zien staan op scootparts en jps. Neem aan dat jps ze wel heeft, moet je ze gewoon ff mailen. Volgens mij waren ze laatst uitverkocht, ze zijn iig niet erg makkelijk levenbaar d8 ik zo...

Originally posted by jorick
ik heb hier:

naaldlager evo minarelli: 12x17x13

naaldlager evo piaggio: 12x17x15

allebei pen12 geloof ik :P

Maar als een mina as 15mm smallend heeft dan kan die evo naaldlager voor minarelli toch nooit passen of zie ik dat nou verkeerd :??

15mm staat niet in de maten van het mina evo lagertje :P.

Originally posted by Prozaq
Maar als een mina as 15mm smallend heeft dan kan die evo naaldlager voor minarelli toch nooit passen of zie ik dat nou verkeerd :??

15mm staat niet in de maten van het mina evo lagertje :P.

Dan klopt er iets niet nee. :)

Gewoon ff zelf met schuifmaat breedte en buitendiameter opmeten. Dat is enige dat je moet weten/meten. Interne diamter is immers altijd 10 of 12mm.

Last edited:
Ik had met mijn doppler naaldlager ook dat er veel speling opzat in tegenstelling tot mijn originele naaldlager... Maarja, toch hoort het zo aangezien doppler naaldlager bij krukas hoorde.. (keb hem niet gebruikt maar toch.)

Back