multivar (mhr2000) montage

pandoriaantje

Pro bricoleur
Ik kreeg vandaag m'n overrange setje binnen voor m'n booster spirit en dacht al eens de multivar te gaan monteren, maar dan kwam ik het volgende probleem tegen:

vario-schema.jpg

Als ik die shim (7) er tussen stop kom ik te kort op m'n krukas en kan ik m'n kickstart rondsel er niet terug op monteren.

als ik die shim weglaat lukt't wel, maar aangezien die baantjes van de varioplaat op de vario wat uitsteken loopt die aan en vermoed ik dat de vario zo altijd wat open zal staan, aangezien de glijbus de varioplaat volledig naar achter duwt...

Dus is de vraag nu, doe ik er wel goed aan om die shim er uit te laten? :?
 
Advertisement - register to remove this

gast die shim zit op de verkeerde plek hahaha

een std malossi shim is erg dik ga naar je dealer en haal een andere shim (die is meestal 3x zo dun) en een shim tussen je HALFPOELIE en je VARIOBUS is wel aan te raden zonder heb je een trage gasreactie (net of rollen te zwaar zijn) en je snaar slijt harder altijd minimaal 1 shim monteren!!
 
Aerox-tuning said:
gast die shim zit op de verkeerde plek hahaha

een std malossi shim is erg dik ga naar je dealer en haal een andere shim (die is meestal 3x zo dun) en een shim tussen je HALFPOELIE en je VARIOBUS is wel aan te raden zonder heb je een trage gasreactie (net of rollen te zwaar zijn) en je snaar slijt harder altijd minimaal 1 shim monteren!!

Altijd? Dus ook met een evo2 vario?
 
Aerox-tuning said:
gast die shim zit op de verkeerde plek hahaha
Dan moet je dat maar even mededelen aan malossi zelf want dit komt rechtstreeks uit de handleiding,en die shim zal er wel niet voor niets bij zitten.

Zelfs met die shim van 2mm loopt de vario (varioplaat baantjes) nog altijd aan, dus als ik geen tussen plaats, of dunner ga in shim zal de varioplaat meer naar achter staan ten opzichte van de vario en dus zal die altijd iets open staan.

Daarom ook de vraag of dit wel goed is.
 
even met paint een "simpele" schets gemaakt ter aanvulling.

schets_mhr2000.jpg

Zoals je ziet zit de gradenplaat normaal tot het einde en de vario word door de snaar er tegen gedrukt.

Bij de mhr2000 zit de gradenplaat ook tot het einde (doordat de glijbus er tegen drukt), maar de vario zelf loopt aan. Dus die zit niet volledig tot het einde en staat daarom iets meer dicht waardoor de snaar niet helemaal onderin kan.

Ik heb't even opgemeten, en er is een verschil van 5mm tussen uiteinde van de vario en de gradenplaat zoals te zien op onderstaande schets:
schets_opmeting.jpg


Dus een shim van 2mm lijkt me nog zo gek niet dan.
 
heb je je std grote ring erachter al weggehaalt? Zonee doe dat eerst en dan opvulle met ringetjes

Ik deed ze er ook altijd achter de vario , nooit geen enkel verschil gemerkt , meerdere mensen zelfs :)
 
Aerox-tuning said:
gast die shim zit op de verkeerde plek hahaha

een std malossi shim is erg dik ga naar je dealer en haal een andere shim (die is meestal 3x zo dun) en een shim tussen je HALFPOELIE en je VARIOBUS is wel aan te raden zonder heb je een trage gasreactie (net of rollen te zwaar zijn) en je snaar slijt harder altijd minimaal 1 shim monteren!!


ik zet m altijd achter , dan gebruik je je vario teminste goed...

gewoon met verschillende dikte's shim's werken...

en de grote dikke ring aan de voorkant kun je er beter WEL ophebben
 
vario zit er op.
starterkoppeling/krans moest er dus uit, en die 2mm dikke shim is dus om't verschil van de starterkoppeling op te vangen, dus die "moet" er tussen.

probleem opgelost dus, nu nog afstellen. *D
 
hij is er alweer vanonder :p
heb de 2 paar rolletjes (3,9 & 4,7gr) geprobeerd maar me scoot kwam geen mm vooruit.
toeren bleven maar oplopen maar der kwam geen schot in.. |(

rest vd setup:
DR70
Yasuni R
orig koppeling met gele leovinci trekveertjes
gele malossi drukveer

met m'n originele vario, met 4,8 gr rollen grijpt ie perfect aan...
nuja, ik zoekt wel ff uit in't weekend, moet nog leren voor de examens dus scoot moet morgen paraat staan om naar school te gaan :rolleyes:
 
Back
Top