Moet je in belgie ook die km-verklaring er niet verplicht bij doen? Of is dat alleen voor auto's?
Goed dat je dit even vraagt.
Bij de keuring bij Autoveiligheid (= Belgische RDW) voor auto's, wordt bij elke keuring de kilometerstand bijgehouden.
Bij verkoop van een Auto moet de auto een zogenaamde "Keurig voor Verkoop" ondergaan.
Echter bij motorfietsen is er geen "APK-keuring" dus de kilometerstand is ook niet te controleren.
Wel heeft me jouw vraag even getriggerd om het nogmaals na te kijken en het blijkt dat
sinds 1 januari 2023 een motorfiets ook een "keuring voor Verkoop" moet ondergaan wanneer hij verkcht wordt, daar was ik nog niet van op de hoogte.
Wel wordt er op deze keuring niet zozeer gelet op originaliteit, maar ligt de nadruk op veiligheid en ook al zou bij deze keuring de kilometerstand worden vastgelegd, men weet dan niet of er eventueel met deze kilometerstand geschoemeld is tenzij de motor kort na elkaar meerdere eigenaren kende.
Of deze "Keurig voor Verkoop" ook verplicht is voor motoren die geexporteerd worden, geen idee.
Ik denk het persoonlijk niet want volgens mij vraagt de RDW er niet naar.