Motorscooter gekocht

Heinz

Well-Known Member
Afgelopen maanden heb ik hier bijna niet meer gepost. Ik heb zowel de bromscooter als m'n motorfiets een schop gegeven om ruimte te creëren. Ter vervanging heb ik een Honda SH300 gekocht. Klein en licht genoeg om praktisch te zijn in de stad, maar met 27 pk ook snel genoeg om geen rijdende chicane te worden. Zeker in de stad is het een mooi rap scootertje, de meeste auto's trek je er met gemak uit bij het stoplicht.

En het fijne van zo'n motorscooter is dat je meteen klaar bent. Geen noodzaak meer om op te voeren (al kan je er wel een Multivar voor krijgen), geen gedoe met de politie als je je niet in de kijker speelt. Ik had verwacht dat ik het erg zou missen om over bromfietspaden te kunnen rijden, maar ook dat valt mee. En zo'n SH lijkt nog genoeg op een bromscooter om soms even een stukje fietspad mee te pakken.

Kortom, ik ben eigenlijk wel tevreden over m'n overstap. En als ik perse brommer wil rijden, staat de Zip van m'n vrouw nog in de garage. Die is afgelopen maanden echt maar enkele keren gebruikt. In vergelijking met de SH is die Zip zo traag dat je haast denkt dat fietsen nog sneller zou zijn...

Ik vraag me af waarom ik dit niet veel eerder heb gedaan. :p
 
Advertisement - register to remove this

Ik vraag mij niet af waarom ik dit niet doe.
Ik heb meerdere bromscooters en een motor, en 2 auto's.
Zoveel mogelijk naar mijn werk op de scooter, binnendoor 28 km, bij slecht weer met de auto, ook 28 km.
Collega's vragen waarom ik niet met de motor ga.
Dan sta ik ook tussen de auto's, Leusderhei, dubbele doorgetrokken streep, tussen de A28 en de A12, bij file op de snelweg gaat iedereen binnendoor rijden.
En op het fietspad rij ik er fluitend langs.
Als ik een boodschap doe in een omliggende plaats eind van de middag is het ook overal druk op de hoofdrijbanen.
En in de binnenstad van Utrecht piep je ook overal langs en je parkeert voor de deur.
Het is maar net hoe je het bekijkt, het is gewoon heel druk op de weg.
Kwa route en gebruik is een bromscooter voor mij praktisch.
 
Klopt, voor WW is een brommer soms praktischer.

Maar ik fiets nu in 5 minuten naar m'n werk en de scooter is vooral voor het plezier. Toen ik m'n motor verkocht wilde ik er wel iets voor terug waar ik ook sneller lange tochten mee kan maken.

Wellicht kom ik hier later op terug en koop ik zelf weer een brommer. Echter, als ik zie hoeveel die Zip nu stilstaat verwacht ik dat niet op korte termijn.
 
Klopt, voor WW is een brommer soms praktischer.

Maar ik fiets nu in 5 minuten naar m'n werk en de scooter is vooral voor het plezier. Toen ik m'n motor verkocht wilde ik er wel iets voor terug waar ik ook sneller lange tochten mee kan maken.

Wellicht kom ik hier later op terug en koop ik zelf weer een brommer. Echter, als ik zie hoeveel die Zip nu stilstaat verwacht ik dat niet op korte termijn.
Een Zip is ook wel het andere uiterste, zeker vergeleken met een motorscooter.
Een alternatief voor de motor zou ik een Vespa GTS 300 vinden, maar die haalt het niet bij de kracht en het koppel van de motor die ik heb.
Dus "erbij" zou leuk zijn.
Maar de baas hier in huis wordt tureluurs van al die scooters en auto's.
We hebben ook 2 zoons die ook besmet zijn met het virus.
Oudste zoon heeft ook een auto (Volvo 740 '86) maar gebruikte eerst een scooter van mij om binnendoor naar zijn werk te gaan en heeft nu zelf een Vespa LX 2 takt.
Andere zoon heeft een Peugeot 206 2.0 GTI RC en 4 scooters en studeert in Utrecht en werkt in Zeist dus die doet ook zowat alles op de scooter.
Op de Uithof is het alleen betaald parkeren, op de scooter is het binnendoor nog geen 8 km.
Beide zijn wel van plan om hun motorrijbewijs te gaan halen.
Daarom nu op zoek naar een schakelbrommer om het schakelen onder de knie te krijgen, scheelt weer een paar lessen.
En dan verwacht ik dat er ook een motorscooter komt.
 
het idee van een motorscooter om zowel de motor als bromscooter te ´vervangen´ klinkt leuk, en bijna had ik dit ook gedaan.
@Heinz je zegt dat ie in de stad lekker vlot is, maar hoe is ie buiten de stad??
rijd ie dan ook goed, of toch nerveus i.c.m. relatief minder power dan gewenst??
het nadeel van motorscooters (en dan bedoel ik die met meer dan 125cc) is dat ze vaak zo groot zijn.
sommigen (suzuki burgman) trillen als een gek, andere (E-broh strada) rijden perfect, maar zijn weer veels te duur.
in mn schuur parkeren is een dingetje door de lengte en breedte, maar ook de weg erheen via een steegje
kleine motorscooters zijn door hun kleine wielen op hogere snelheden vaak erg nerveus, wat op langere ritten niet fijn rijdt.
ben benieuwd naar je ervaring :)
 
Ik heb een 300cc en die is verrassend vlot. Haalt makkelijk 130 en trekt snel op. Qua formaat is hij lekker compact, niet veel groter dan een People S.

Een tourmotor wordt het natuurlijk nooit, maar daarvoor koop je zo'n ding ook niet. 125cc is wel echt aan de tamme kant, een beetje 70cc is al sneller.
 
Ik heb wat dat betreft 3 jaar geleden al de overstap gemaakt naar een zgn. motorscooter.
Puur vanwege het feit dat ik met de motorscooter veel sneller te plaatse ben, voorheen was een 50cc scooter veel voordeliger voor het te rijden traject naar mijn werklocatie. Door aanpassingen aan de infrastructuur rond het gebied is het e.e.a. verandert met ook een berg stoplichten en deed ik er toen der tijd met een 50cc 2 takt scooter bijna tien minuten langer over om op de locatie te komen als voorheen als alles meezat!

Het is inmiddels wel al een oudje (bj: 2002) maar ik kon deze goedkoop overnemen (eigenlijk geruild) met een lage km-stand van onder de 4.000...
Nagenoeg hagelnieuw toen der tijd en voldoet nog steeds prima...
Het betreft de Yamaha Maxster 150cc..., vooral op de provinciale wegen is het een must!
Maar ook op de 100 en 125 km/u wegen/snelweg kan dit ding aardig meekomen...
En aangezien het maar 15 km betreft vanaf huis tot de werklocatie ben ik nog steeds zeer tevreden met deze Yamahasaures onder de motorscooters!

 
Leuk model, heeft wel wat weg van een Benelli of Italjet.
Dit was ook een van de redenen dat ik er wel oren naar had.
En als je op het zadel zit heeft deze scoot ook wel wat weg van een Gilera (bromvariant) Runner.
(beetje nostalgisch gevoel)

Het feit dat het dicht in de buurt bleef bij een 50cc scooter vond ik ook dan prima.
Is uiteraard een beetje robuuster opgebouwd en gezien de geringe afstand van 15 km (stukje stad, provinciale weg en een klein stukje snelweg) woon/werkverkeer, heb ik deze vrijwel direct geruild.

Ik heb het hele verhaal wel eens gepost op dit fora meen ik.
Lang verhaal kort: Geruild voor een nieuwe 2 takt 50cc Aprilia (injectie) scooter met amper 500 km op de teller.
Een oud collega was op zoek naar zo'n type en deed mij dit voorstel omdat hij vrij weinig reed op de Maxster.
Toen ik deze Maxster zag was ik eigenlijk al overstag, ding was puntgaaf en enorm goed onderhouden.
Had ook nog nooit slecht weer van dichtbij meegemaakt en leek wel direct uit de showroom te komen.

Na een kleine proefrit was mijn enthousiasme dan ook flink aangewakkerd kan ik wel zeggen!
We zijn dan ook meteen naar de dichtstbijzijnde winkel gereden welke een postagentschap in het pand had.
En zo werd ik de nieuwe eigenaar van deze Yamaha en hij van een Aprillia 50cc scooter!
Voor m'n eigen gemoedsrust heb ik wel eerst alle vloeistoffen (rem, motor en de KVS) vervangen alvorens met dit beestje flink te gaan rijden.

Staat momenteel echter in de remissie om de scooter winterklaar te kunnen maken.
Dit doe ik jaarlijks op de 2 andere (halfjaarlijkse) beurten na dan....
Moet wel zeggen dat ook ik er tegenwoordig niet veel meer mee rijdt net zoals m'n oud collega deed.
(ben eigenlijk noodgedwongen een zgn. mooi weerrijder geworden:mad:)
Ik wil er wel nog een mooie Akrapovic uitlaat onder hangen maar moeder de vrouw heeft er lucht van gekregen door toedoen van onze zoon en nu moet ik dus gaan sparen :fearscream:!

Maar goed, genoeg gezwetst nu en door naar de volgende kandidaat die deze stap wil gaan maken en/of heeft gemaakt. Deel je ervaringen en evt. je verhaal!
 
Back
Top