Motorcode Sym

Mijn Sym Jet 14 uit 2018 heeft recent een foutmelding op het dashboard gekregen, na onderzoek gedaan te hebben en er niet uit te komen vroeg ik mij af of iemand mij hierbij kon helpen.

Het gaat om de code: 4x knipperen -dan een langere pauze- en dan 2x knipperen.

Ik had gevonden dat de 4x knipperen waarschijnlijk de lambda sensor zou zijn, deze heb ik vervangen maar dat heeft het probleem niet opgelost.

Deze codes verschijnen alleen na een rit gereden te hebben (dus na de rit het contact uit doen en dan weer aan) na enige tijd verdwijnen die codes ook weer. Maar blijven terug komen na ritten gereden te hebben.
 
Advertisement - register to remove this

Dat is knap vervelend na elke rit.
En het klopt inderdaad dat 4x knipperen de foutcode voor de lambda sensor is.
Echter heeft het 2x knipperen weer te maken met de zgn. solenoid magneetkleppen (2 stuks) die er voor zorgen dat de toegevoegde lucht altijd het juiste mengsel richting de inlaat stuurt.

Als deze code(s) terugkomen ervaar je dan ook verandering in het motorgedrag?
 
nee, tijdens het rijden merk ik niets geks. Wel ben ik vandaag met pech langs de weg beland nadat mijn scooter bij een stoplicht besloot ermee te stoppen, na een half uur proberen te starten is hij wel weer aan gegaan.

Geen idee of dit er iets mee te maken heeft, of dat het gewoon een vuiltje of valse lucht was. (als iemand daar een antwoord op heeft, graag :)
 
Ik vermoed dat een of beide filtertjes van de (magneet)kleppen vervuild is.
Normaliter moet men deze na 5.000 km vervangen, maar dat vind ik zelf nogal snel...

Probeer deze is te demonteren van de carburateur en zo nodig even goed reinigen.
Op de pic hieronder zijn beide aangegeven met een rode pijl:

elektrische carburateur met ecu.png
 
Last edited:
Beste Ted,

Zijn er inmiddels al wat vorderingen te melden
9IxOeFv.gif
?
 
Last edited:
Hallo Floris,

Excuses voor de late update.
Ik heb de filters gereinigd en kreeg hierna nog 1x de foutmelding hiervan, daarna heb ik die niet meer gehad. Wel merkte ik tijdens het vervangen van deze filters dat de ring die om de buis van mijn luchtfilter naar mijn carburateur niet vast zat, waardoor ik in theorie de buis van mijn carburateur of kon trekken. Deze heb ik direct weer vast gezet.
Wel heb ik tot op heden nog steeds na mijn ritten de foutcode van 4x knipperen, hierna volgt er een wisselende andere foutcode: 3x knipperen of nog een keer 4x knipperen.
Weet u toevallig wat dit inhoudt?
 
Hallo Floris,

Excuses voor de late update.
Ik heb de filters gereinigd en kreeg hierna nog 1x de foutmelding hiervan, daarna heb ik die niet meer gehad. Wel merkte ik tijdens het vervangen van deze filters dat de ring die om de buis van mijn luchtfilter naar mijn carburateur niet vast zat, waardoor ik in theorie de buis van mijn carburateur of kon trekken. Deze heb ik direct weer vast gezet.
Wel heb ik tot op heden nog steeds na mijn ritten de foutcode van 4x knipperen, hierna volgt er een wisselende andere foutcode: 3x knipperen of nog een keer 4x knipperen.
Weet u toevallig wat dit inhoudt?
In de buddy zit links of rechts een sticker met hoevaak knipperen welke foutmelding aangeeft.

Wat betreft foutmelding van de lambdasonde maak de connectors van de lambdasonde is grondig schoon mocht dit het niet oplossen kun je nog de lambdasonde doormeten kan natuurlijk zijn dat je een lambdasonde hebt gekregen die niet helemaal goed is.
 

2x Flash
  • Air valve on the carburetor is not connected, or contact problem (check plug connection)
  • Air valve on the carburetor is broken (has to be between 70 and 85 Ω)
All connections and hoses should be checked for damage. Both air valves are usually identical.

Direct link to the spare part - Air valve
Direct link to the spare part - Valve Filter

4x Flash
  • Lambda probe defective, not connected, or contact problem/li>
Alternatively, this error can also occur if the throttle grip continues to be fully opened while driving after reaching maximum speed. This means that excess gasoline gets into the exhaust and leads to incorrect measurements there. This can be counteracted by turning the throttle twist grip back enough after reaching top speed that the speed is maintained, but the scooter no longer runs at full throttle. This also reduces the scooter's fuel consumption.

Direct link to the spare part - Lambda Probe
 
Last edited:
Wel heb ik tot op heden nog steeds na mijn ritten de foutcode van 4x knipperen, hierna volgt er een wisselende andere foutcode: 3x knipperen of nog een keer 4x knipperen.
Weet u toevallig wat dit inhoudt?

3 x knipperen betreft een fout in de temperatuursensor zelf, en/of bedrading/stekker heeft ergens een manco...

Temperature sensor fault

- Kortsluiting in het gelijkspanning (12V) circuit
- Kortsluiting naar de massa/aarde

Check the temperature sensor electrical circuit: (multimeter)

R = 125 ±10% kΩ at 25°C

Zoals al eerder aangegeven door collega's hoeft het dus geen onderdeel te zijn die de geest eraan gegeven heeft.
Vocht en vuil kan ook een hoop ellende veroorzaken op de koperen delen omdat erop den duur corrosie gaat ontstaan...
Hierdoor is er geen goede geleiding mogelijk, en is er geen goede communicatie naar de ECU/ECS module.
Vaak is het wel (vrij) simpel te reinigen. Enige nadeel is dat je op zoek moet gaan waar het precies fout gaat.
Soms is het wel visueel waar te nemen, maar meestal moet je tussen de betreffende onderdelen in het systeem alles even grondig nalopen.
 
Last edited:
Hallo allen,

Even een update na een tijdje. Helaas is mijn probleem nog steeds aanwezig, binnenkort laat ik mijn scooter uitlezen en hopelijk is het gewoon dat de foutcode er nog in stond en even gereset moet worden.

Iedereen ontzettend bedankt voor het meedenken.
 
Back
Top