het hele verhaal:
Gestolen scooter keert dankzij internet in losse onderdelen terug
van onze verslaggeefster
lutjewinkel-Je denkt je scooter te gaan verkopen in Hilversum, maar komt bedrogen uit. Het overkwam Bart Verver uit Lutjewinkel. Zondag ging hij per scooter naar het Gooi omdat iemand via internet een mooie prijs voor zijn rijwiel had geboden. De knaap die ging proefrijden, keerde echter niet terug.
Via hetzelfde internet is de politie er woensdag in geslaagd de dief in de kraag te vatten. De scooter is ook weer terug, tenminste: de onderdelen er van.
Verver: ,,Ik wilde mijn scooter verkopen en had een advertentie op internetsite marktplaats.nl gezet. Ik kreeg zo een bod dat hoger was dan de scooter waard is. Daarvoor wilde ik natuurlijk wel naar Hilversum rijden.''
Vanuit Lutjewinkel deed Verver er uren over om op de afgesproken plaats bij het station in Hilversum te komen. ,,De jongen die zich als koper had aangediend, wilde een rondje rijden om de scooter te testen. Ik heb hem nooit meer terug gezien.'' Daar stond Bart, zonder scooter en zonder de beloofde 1350 euro.
Afspraak
Verver: ,,Ik had er goed de pest over in dat ik die jongen had vertrouwd.'' Met lood in zijn schoenen keerde hij huiswaarts. De kans dat Verver zijn scooter ooit terug zou zien, schatte hij op nul in. Tot een vriend van hem op dezelfde internetsite scooteronderdelen te koop zag staan die overeen kwamen met de kenmerken van de gestolen scooter. Verver meldde deze informatie aan de politie in Hilversum. De agenten vroegen of Bart en zijn vrienden via internet een afspraak wilden maken om de dief in de val te lokken. Omdat Verver bekend was bij de dief, speelde onder meer zijn vriend Martijn Kuipers de rol van koper.
Kuipers: ,,De politieagenten in burger bleven heel dicht bij ons. Toch was het eng. Ik moest tijdens het gesprek met de jongen aan m'n oor krabben als ik de onderdelen herkende. Toen ik dat deed, werden de knaap en twee anderen gelijk gepakt en naar het politiebureau gebracht.''
Bart Verver had tijdens de actie op het politiebureau gewacht. Daar moest hij de dief identificeren. Hij bekende en vertelde de politie waar de onderdelen lagen. Zo kreeg Bart zijn scooter drie dagen later alsnog in stukjes terug. Het rijwiel is dus total loss. De ouders van de dief moeten de waarde van de scooter terugbetalen.
zijn helm gaf hij ook aan die gozer, want hij zei dat er veel politie rondreed
vind het wel een zwaar domme actie om zo iemand te laten testen zonder id/paspoort in te nemen ofzo
gister wist ik dit al, die martyn is collega van me