mic2903
Well-Known Member
Als er iemand interesse heeft om mijn project over te nemen mag je pm'en!
advertentie:
http://forum.scooterforum.net/forum/f62/mikes-ac-evo-zip-sprinter-project-179388/
Inleiding.
Hoi, ik ben Mike, 20 jaar alweer.:+
Net als de rest hier op het forum sleutel ik ook graag aan scooters. Lees alweer een tijdje mee op het forum. Post vrij weinig eigenlijk tot nu dan want ik wilde toch graag mijn project laten zien aan jullie.
Geschiedenis.
Even kort mijn geschiedenis qua 2takt motoren. Heb van alles gehad van tomos tot runner en van citta tot sr's. Veel dingen ook voor de handel, lekker opknappen en doorverkopen. Zelf nooit echt een hele snelle scooter gehad. Ik vond me runner met dr70 al hard zat. Mezelf altijd al beloofd dat ik ooit nog is een sprintscooter zou bouwen, vorig jaar kwam het er dus van. Zag op marktplaats een zip type 1 staan voor 50 euro. Ik dacht nu of nooit en ben hem meer als impulsaankoop gaan halen.
Me oude runner met dr70.
[ir]http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-DY6XLW3D.jpg[/ir]
Het project dan maar.
De zip opgehaald voor 50 euro, thuis gekomen en de schuur in gegooid. Tijd later proberen te strippen die handel. Een heel gedoe, alles was dol gedraaid of vast geroest. :| Heel veel irritaties aan gehad dus en veel slijp en boorwerk. Maarja dat mocht niet baten;
Had dus voor zip type 1 gekozen omdat deze natuurlijk lekker licht zijn, wat al de helft scheelt. dan nog alleen een leuk blok. Het blok had ik al een beetje voor ogen wat het ging worden. Wilde graag met een polini evo1 gaan rijden. Door de jaren heen heeft de cilinder zich natuurlijk wel bewezen. En het is gewoon een goede cilinder die wel wat kan hebben.
Hier trouwens het beest waarom eht gaat, al voor de helft gestript.
[ir]http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-UPPUO7PW.jpg[/ir]
Doel:
- 20pk met een constant blok.
- onder de 60 kilo.
- Een nette scooter bouwen, die er dus netjes, schoon, en mooi uitziet.
Om de 20 pk te bereiken had ik dit in gedachten qua setup;
– Cilinder: Polini Evo1
– Uitlaat: Yasuni c21
– Krukas: Doppler
– Ontsteking: HPI
– Overbrenging: Malossi overrange
– Koppeling: Delta clutch
– Membraam: VL13
– Spruitstuk: Malossi recht
– Carburateur: Stage6 28mm black
en nog natuurlijk wat kleine meuk.
Ik had nu dus ongeveer een voorlopige basis waar ik van uit kon gaan. Eerst wilde ik dus ook het motorische gedeelte klaar hebben. Dus dan gaan we onderdelen kopen, wat ik rustig aan deed.
plini evo1
[ir]http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-AJ6ADKWI.jpg[/ir]
[ir]http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-RBGEBE4Q.jpg[/ir]
power1 krukas
[ir]http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-CX6BBXRF.jpg[/ir]
neiuwe overrange set
[ir]http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-QQMGMDQ6.jpg[/ir]
hpi 2004
[ir]http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-BG8RANZA.jpg[/ir]
inlaat
[ir]http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-BGGFDGLE.jpg[/ir]
uitlaat
[ir]http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-NNASDM7Z.jpg[/ir]
[ir]http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-3QXJAMUB.jpg[/ir]
Ook het blokje naar tj tuning gebracht om het te laten tunen en stralen. Wat opzich wel redelijk gedaan was, kon beter. Maar voor dat geld kon ik niet klagen natuurlijk. Ook nieuwe tapeinden er in gepropt.
[ir]http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-4VSCM8ZF.jpg[/ir]
[ir]http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-BPFWNFCT.jpg[/ir]
Setup is dus iets anders geworden wat je al kon zien aan de foto's. Sommige spullen nieuw gehaald sommige ook 2ehands. Was tevreden over wat ik gekocht had en dit alles bij elkaar moest naar mijn mening toch wel aardig hard gaan. Mijn doel was om met dit blok minimaal de 20pk aan te tikken. Daar nam ik wel genoegen mee. O-)
Er moesten nog een hele boel kleine spullen gehaald worden voordat ik kon beginnen met bouwen. Bij euroscooters in een keer alles maar besteld. Denso bougie, galfer remblokjes, koelslangen, nieuwe lagers etc.
[ir]http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-SLEMZCVF.jpg[/ir]
Subframe ook nog aangepast anders paste de uitlaat niet:
Ophanging voor me rad aan de voorkant gemaakt van aluminium strips. Ook is een nieuw stuur te zien met domino snelgas. En een nieuwe voorvelg.
[ir]http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-G7FPMU6B.jpg[/ir]
ziet er netjes uit:L
Dit was het dan uiteindelijk geworden:
Cilinder: Polini Evo1
Uitlaat: FMT DPR inclusief hd evo flens.
Krukas: Power1
Ontsteking: HPI 2004
Overbrenging: Malossi overrange
Koppeling: Delta clutch
Koppelingshuis: Malossi wingbell
Membraam: VL13
Spruitstuk: Malossi recht
Carburateur: Stage6 28mm
Luchtfilter: Malossi E13
lijkt aardig op wat ik in mijn hoofd had. het bouwen kon dus ook gaan beginnen. en als resultaat tadaaa!
het blokje in elkaar.
[ir]http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-K7LIUWRG.jpg[/ir]
[ir]http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-NPAPQ4SR.jpg[/ir]
Squish ruim gezet.
[ir]http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-THKU3FT7.jpg[/ir]
Toen kort erna maar onder mijn frame gehangen en alles aangesloten, lees koeling en bedrading. Proberen aan te kicken maar na 100x sloeg het nog niet aan :=, helaas pindakaas. Na lang gekloot de ontsteking toch goed gekregen. En toen sloeg het wel aan na één keer kicken! :cheer: Helaas werkte toen de koeling weer niet mee dus kon alsnog niet rijden. Reich waterpomp was stuk gegaan dus daar voor in de plaats maar een goeie bosch waterpomp aangeschaft.
Eindelijk kon ik dus gaan rijden!
Afstelling was natuurlijk niet perfect maar het knalde goed hard dus ik was tevreden!
Scooter zag er toen op het moment zo uit. waarop je ook een aantal aangeschafte spullen ziet die wel handig waren; malossi rs24, kilswitch, deestone voorband en een hebo temp/toeren teller.
[ir]http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-4TRSPVRV.jpg[/ir]
Zag er dus best wel beun uit, het frame was niet gespoten evenals de velgen, carterkap en voorvork.
En ik had nog geen nieuwe verse binnenkappen. Dit stond dan ook als eerste op de planning frame/velgen etc laten coaten of zelf netjes spuiten. En nieuwe binnenkappen.
Normale kappenset had ik via het forum wel al gekocht, je ziet het al voor een deel op bovenstaande foto.
[ir]http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-7AAXQZS3.jpg[/ir]
vanaf hier krijg het project eigenlijk een andere draai. Ik kampte nog steeds met een lekkende koeling wat elke keer maar bleef. En ook veel irritaties gaf. En ik vond het er gewoon niet netjes uitzien het geheel. Wat wel een van mijn doelen waren.
Ik heb dus besloten om voor de helft opnieuw te beginnen en een aantal onderdelen te gaan verkopen waaronder;
evo lc cilinder
dpr uitlaat
stage 6 carburateur.
Evo flens
koeling gedeelte.
je raad het mischien al maar ik wilde dus met luchtgekoelde cilinder gaan rijden. Ik was een tijdje terug al op het idee gekomen toen ik het project van AFTERSHOCK aan het lezen was die een typhoon(?) wilde opbouwen met een ac polini evo. Keuze was eigenlijk best snel gemaakt. Van de onderdelen die ik verkoop wilde ik dus een aantal verse nieuwe onderdelen gaan kopen, zoals;
Polini evo ac
JS evo uitlaat,
Keihin carburateur.
En wilde ik ook met een frisse start beginnen door het frame, velgen voorvork en nog wat dingen netjes te maken door te spuiten. En compleet opnieuw op te bouwen zodat alles in een keer gewoon netjes is. Dus vanaf nu begint het project dus eigenlijk pas. Ik wil me nog steeds aan de doelen houden die ik op het begin ook had. Alleen met het vermogen is het wel iets te hoog gegrepen natuurlijk om nog steeds 20pk te bereiken. Nu zal ik dus tevreden zijn met 2 pk minder. :* dit wordt hopelijk wel gecompenseerd met een lager gewicht door nog wat van het frame te halen en natuurlijk winst van een ac cilinder en wat er niet bij komt kijken.
UPDATE 04-07-09
Nieuwe JS evo uitlaat gekocht ziet er netjes uit, mooie flens ook.
[ir]http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-FBTMDE4N.jpg[/ir]
Nog te doen:
- Nieuwe spullen aanschaffen.
- Frame, subframe, voorvork etc spuiten.
- Velgen laten coaten en randen afdraaien.
- Iets anders met de kappen doen, heb wel wat ideetjes daarvoor.
- Op de testbank.
- SBO 2010?
tot de volgende update :*
advertentie:
http://forum.scooterforum.net/forum/f62/mikes-ac-evo-zip-sprinter-project-179388/
Inleiding.
Hoi, ik ben Mike, 20 jaar alweer.:+
Net als de rest hier op het forum sleutel ik ook graag aan scooters. Lees alweer een tijdje mee op het forum. Post vrij weinig eigenlijk tot nu dan want ik wilde toch graag mijn project laten zien aan jullie.
Geschiedenis.
Even kort mijn geschiedenis qua 2takt motoren. Heb van alles gehad van tomos tot runner en van citta tot sr's. Veel dingen ook voor de handel, lekker opknappen en doorverkopen. Zelf nooit echt een hele snelle scooter gehad. Ik vond me runner met dr70 al hard zat. Mezelf altijd al beloofd dat ik ooit nog is een sprintscooter zou bouwen, vorig jaar kwam het er dus van. Zag op marktplaats een zip type 1 staan voor 50 euro. Ik dacht nu of nooit en ben hem meer als impulsaankoop gaan halen.
Me oude runner met dr70.
[ir]http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-DY6XLW3D.jpg[/ir]
Het project dan maar.
De zip opgehaald voor 50 euro, thuis gekomen en de schuur in gegooid. Tijd later proberen te strippen die handel. Een heel gedoe, alles was dol gedraaid of vast geroest. :| Heel veel irritaties aan gehad dus en veel slijp en boorwerk. Maarja dat mocht niet baten;
Had dus voor zip type 1 gekozen omdat deze natuurlijk lekker licht zijn, wat al de helft scheelt. dan nog alleen een leuk blok. Het blok had ik al een beetje voor ogen wat het ging worden. Wilde graag met een polini evo1 gaan rijden. Door de jaren heen heeft de cilinder zich natuurlijk wel bewezen. En het is gewoon een goede cilinder die wel wat kan hebben.
Hier trouwens het beest waarom eht gaat, al voor de helft gestript.
[ir]http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-UPPUO7PW.jpg[/ir]
Doel:
- 20pk met een constant blok.
- onder de 60 kilo.
- Een nette scooter bouwen, die er dus netjes, schoon, en mooi uitziet.
Om de 20 pk te bereiken had ik dit in gedachten qua setup;
– Cilinder: Polini Evo1
– Uitlaat: Yasuni c21
– Krukas: Doppler
– Ontsteking: HPI
– Overbrenging: Malossi overrange
– Koppeling: Delta clutch
– Membraam: VL13
– Spruitstuk: Malossi recht
– Carburateur: Stage6 28mm black
en nog natuurlijk wat kleine meuk.
Ik had nu dus ongeveer een voorlopige basis waar ik van uit kon gaan. Eerst wilde ik dus ook het motorische gedeelte klaar hebben. Dus dan gaan we onderdelen kopen, wat ik rustig aan deed.
plini evo1
[ir]http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-AJ6ADKWI.jpg[/ir]
[ir]http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-RBGEBE4Q.jpg[/ir]
power1 krukas
[ir]http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-CX6BBXRF.jpg[/ir]
neiuwe overrange set
[ir]http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-QQMGMDQ6.jpg[/ir]
hpi 2004
[ir]http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-BG8RANZA.jpg[/ir]
inlaat
[ir]http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-BGGFDGLE.jpg[/ir]
uitlaat
[ir]http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-NNASDM7Z.jpg[/ir]
[ir]http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-3QXJAMUB.jpg[/ir]
Ook het blokje naar tj tuning gebracht om het te laten tunen en stralen. Wat opzich wel redelijk gedaan was, kon beter. Maar voor dat geld kon ik niet klagen natuurlijk. Ook nieuwe tapeinden er in gepropt.
[ir]http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-4VSCM8ZF.jpg[/ir]
[ir]http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-BPFWNFCT.jpg[/ir]
Setup is dus iets anders geworden wat je al kon zien aan de foto's. Sommige spullen nieuw gehaald sommige ook 2ehands. Was tevreden over wat ik gekocht had en dit alles bij elkaar moest naar mijn mening toch wel aardig hard gaan. Mijn doel was om met dit blok minimaal de 20pk aan te tikken. Daar nam ik wel genoegen mee. O-)
Er moesten nog een hele boel kleine spullen gehaald worden voordat ik kon beginnen met bouwen. Bij euroscooters in een keer alles maar besteld. Denso bougie, galfer remblokjes, koelslangen, nieuwe lagers etc.
[ir]http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-SLEMZCVF.jpg[/ir]
Subframe ook nog aangepast anders paste de uitlaat niet:
Ophanging voor me rad aan de voorkant gemaakt van aluminium strips. Ook is een nieuw stuur te zien met domino snelgas. En een nieuwe voorvelg.
[ir]http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-G7FPMU6B.jpg[/ir]
ziet er netjes uit:L
Dit was het dan uiteindelijk geworden:
Cilinder: Polini Evo1
Uitlaat: FMT DPR inclusief hd evo flens.
Krukas: Power1
Ontsteking: HPI 2004
Overbrenging: Malossi overrange
Koppeling: Delta clutch
Koppelingshuis: Malossi wingbell
Membraam: VL13
Spruitstuk: Malossi recht
Carburateur: Stage6 28mm
Luchtfilter: Malossi E13
lijkt aardig op wat ik in mijn hoofd had. het bouwen kon dus ook gaan beginnen. en als resultaat tadaaa!
het blokje in elkaar.
[ir]http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-K7LIUWRG.jpg[/ir]
[ir]http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-NPAPQ4SR.jpg[/ir]
Squish ruim gezet.
[ir]http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-THKU3FT7.jpg[/ir]
Toen kort erna maar onder mijn frame gehangen en alles aangesloten, lees koeling en bedrading. Proberen aan te kicken maar na 100x sloeg het nog niet aan :=, helaas pindakaas. Na lang gekloot de ontsteking toch goed gekregen. En toen sloeg het wel aan na één keer kicken! :cheer: Helaas werkte toen de koeling weer niet mee dus kon alsnog niet rijden. Reich waterpomp was stuk gegaan dus daar voor in de plaats maar een goeie bosch waterpomp aangeschaft.
Eindelijk kon ik dus gaan rijden!
Afstelling was natuurlijk niet perfect maar het knalde goed hard dus ik was tevreden!
Scooter zag er toen op het moment zo uit. waarop je ook een aantal aangeschafte spullen ziet die wel handig waren; malossi rs24, kilswitch, deestone voorband en een hebo temp/toeren teller.
[ir]http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-4TRSPVRV.jpg[/ir]
Zag er dus best wel beun uit, het frame was niet gespoten evenals de velgen, carterkap en voorvork.
En ik had nog geen nieuwe verse binnenkappen. Dit stond dan ook als eerste op de planning frame/velgen etc laten coaten of zelf netjes spuiten. En nieuwe binnenkappen.
Normale kappenset had ik via het forum wel al gekocht, je ziet het al voor een deel op bovenstaande foto.
[ir]http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-7AAXQZS3.jpg[/ir]
vanaf hier krijg het project eigenlijk een andere draai. Ik kampte nog steeds met een lekkende koeling wat elke keer maar bleef. En ook veel irritaties gaf. En ik vond het er gewoon niet netjes uitzien het geheel. Wat wel een van mijn doelen waren.
Ik heb dus besloten om voor de helft opnieuw te beginnen en een aantal onderdelen te gaan verkopen waaronder;
evo lc cilinder
dpr uitlaat
stage 6 carburateur.
Evo flens
koeling gedeelte.
je raad het mischien al maar ik wilde dus met luchtgekoelde cilinder gaan rijden. Ik was een tijdje terug al op het idee gekomen toen ik het project van AFTERSHOCK aan het lezen was die een typhoon(?) wilde opbouwen met een ac polini evo. Keuze was eigenlijk best snel gemaakt. Van de onderdelen die ik verkoop wilde ik dus een aantal verse nieuwe onderdelen gaan kopen, zoals;
Polini evo ac
JS evo uitlaat,
Keihin carburateur.
En wilde ik ook met een frisse start beginnen door het frame, velgen voorvork en nog wat dingen netjes te maken door te spuiten. En compleet opnieuw op te bouwen zodat alles in een keer gewoon netjes is. Dus vanaf nu begint het project dus eigenlijk pas. Ik wil me nog steeds aan de doelen houden die ik op het begin ook had. Alleen met het vermogen is het wel iets te hoog gegrepen natuurlijk om nog steeds 20pk te bereiken. Nu zal ik dus tevreden zijn met 2 pk minder. :* dit wordt hopelijk wel gecompenseerd met een lager gewicht door nog wat van het frame te halen en natuurlijk winst van een ac cilinder en wat er niet bij komt kijken.
UPDATE 04-07-09
Nieuwe JS evo uitlaat gekocht ziet er netjes uit, mooie flens ook.
[ir]http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-FBTMDE4N.jpg[/ir]
Nog te doen:
- Nieuwe spullen aanschaffen.
- Frame, subframe, voorvork etc spuiten.
- Velgen laten coaten en randen afdraaien.
- Iets anders met de kappen doen, heb wel wat ideetjes daarvoor.
- Op de testbank.
- SBO 2010?
tot de volgende update :*
Last edited: