This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

mening gevraagd, een standaard scooter/brommer beter?

streetscraper

Well-Known Member
kijk het zit zo, ik heb een hoog oplaaiende discussie op een bepaald forum (jullie noemen het johny forum :+) dat een "ongeveer" standaard brommer/scooter echt VEEEL langer mee gaat. nu word ik al als mongool uitgescholden.

maar wat denken jullie?

ik heb 70cc gereden. maar 50cc icm sito + ontgrensd liep veel rustiger, kon er ook langer mee rijden zonder dat er het een en ander gecheckt moest worden..

ook rijd ik nu met een vespa ciao uit '84 met standaard cilinder (en naar mijn weten nog altijd die van de fabriek. Met prima compressie. die is eigenlijk gewoon bijna niet opgevoerd (gewoon sito omdat oude doorgerot was en een iets kleinere poulie wegens teveel toeren op top die ik had.

maar ben ik nu echt zo verkeerd in mijn stelling dat een "standaard" setup (ontgrensd met eventueel sito + ) zoveel langer meegaat en zoveel betrouwbaar is?

ik hoor graag jullie mening en hoop zo mensen die dit te lezen zien beseffen dat het niet opvoeren van een brommer vaak een veel langere levensduur met zich meebrengt (vind ik toch.
 
Ligt eraan wat voor 70CC.
Kijk een DR70 met originele uitlaat zal waarschijnlijk net zolang meegaan als een std cilinder met een Yasuni R of iets dergelijks. Ook qua lagers etc.

Maar als je gaat praten over hoogtoerige 70CC cilinder of een MHR50 etc ja, dan zal het hele zaakje gewoon sneller slijten.
Telt natuurlijk wel bij hoe diegene rijd, overal vol gas weg, wheelies etc.. Of gewoon normaal rijden, zit een groot verschil in.

Beetje logisch nadenken daar..
 
De kwaliteit van standaard onderdelen licht vaak hoger dan goedkope vervangings onderdelen die vaak gebruikt worden.

Een laag toerige cilinder van goede kwaliteit van makkelijk 30.000 / 40.000 km weg rijden, mits goed afgesteld en voldoende smeering aanwezig is. Goed onderhoud is ook van belang, hier wordt vaak te weinig rekening mee gehouden.
 
En het grootste probleem is dat de meeste hun scooter niet goed afstellen.
Verder heb ik een idee welke discussie jij bedoelt.
Dat die gast zijn dealer zegt dat een yasuni r slecht is voor zijn standaard cilinder ( teveel toeren ), en dat zijn frame krom zal trekken.
En dat als die een 70cc monteert dat alles dan kapot trilt.
 

ja die ik heb NIKS tegen opvoeren maar doe het dan goed. daar zit juist me punt. Niemand doet dat bijna, ik had ook gwn 70cc op me blok gepleurd en voor de rest enkel andere uitlaat. Heel veel afstelwerk aan gehad maar echt betrouwbaar was die niet (oude krukas en zo. Daarom vraag ik dus:

als je gewoon wat sneller wilt zijn maar niet constant moet vervangen OF in een keer heel je blok drastisch reviseren dat een "standaard" scooter/brommer beter is (ontgrensd.

want 70cc op standaard krukas is vaak gewoon om problemen vragen, zeker als je rekend dat veel scooters (als ze niet nieuw zijn) gemiddeld al 10- 15.000 km hebben. Dan is alles gewoon een pak ouder dan eerst en kan het veel minder verdragen. MIJN mening
 
Het gaat veelal om de toeren die een scooter moet draaien.

Als je dus constant vol gas rijd (of je nou 45 of 90 gaat), dan rijd je op volle toeren.
Dan heb je dus veel meer toeren en power nodig om de 90 te halen.
Als je dit dus constant rijd, zal dit sneller slijten.

Overigens, als jij standaard rijd, en je dus maar 45 kan gaan, dan rijd je eigenlijk altijd vol gas en slijt dit bijna net zo snel.

-

Je kan dus niet zeggen opgevoerd of standaard is beter, dat hangt van jou rij gedrag af.

Denk maar aan vol gas weg trekken en overal 80/90 blazen, of gewoon netjes met het verkeer mee rijden en achter een auto met 50-60 blijven rijden.

-

Dit geld dus voor laag toerige 70cc of normale 50cc.
Denk dat je zelf ook wel in kan vullen dat een MHR cillindertje die uiterst hoog toerig is veel en veel sneller slijt.
 
Als een scooter begrensd is op de uitlaat en je rijd vol gas slijt het echt niet even snel als een ontgrensde scooter hoor?
 
Wel als je je scooter ontgrensd, en dan netjes 60 blijft rijden.
Dan zal de begrensde scooter meer ze best moeten doen om de 60 te halen, als dat al lukt, en je dus constant vol gas rijd.

Of zit ik nou zo verschrikkelijk fout? O-)
 
jah dus conclusie is:

je kan best opvoeren maar dit op basis van een degelijk blok

je moet zoiezo goed onderhouden

niet altijd volgas

toch? dan zat ik al op alle drie de punten fout met me 70cc scooter =p maar ja toen kende ik er niks van en wilde ik alleen maar snel gaan.

ik hoop dat het voor veel mensen nu ook duidelijker is
 
Je scooter gaat het langste mee met een zo laag toerig mogelijk blok, en natuurlijk goed onderhoud.

Toeren = Omwentelingen/Min.

Onderdelen slijten dus omdat het allemaal draait, dus zal je met 10k toeren meer slijtage hebben dan 5k toeren.

Ook hangt het allemaal af van de materialen die je gebruikt, zo slijten bijvoorbeeld sommige merken sneller dan anderen. (kijk maar naar rolletjes)

En je rij gedrag.

-

Een 70cc hoeft dus niet persé sneller te slijten dan een 50cc.
 
Niet alleen toeren zijn verantwoordelijk voor slijtage, het vermogen/koppel zorgen voor het grootste slijtage.
 
Ja het is altijd een samenspel van he.

Een vermogens rijke setup zal (MEESTAL) veel toeren draaien een veel koppel hebben.
Terwijl een vermogens arme setup vaak niet zoveel toeren wilt draaien, en ook beduidend minder koppel heeft.
 
Ja het is altijd een samenspel van he.

Een vermogens rijke setup zal (MEESTAL) veel toeren draaien een veel koppel hebben.
Terwijl een vermogens arme setup vaak niet zoveel toeren wilt draaien, en ook beduidend minder koppel heeft.

de vraag is natuurlijk: moet je nu zoveel koppel hebben? ik vind dat een gewoon ontgrensde / goed afgestelde scooter toch goed meekan in het verkeer en zo en ook niet zo associaal is of veel werk is om alles netjes en "perfect" te krijgen. Persoonlijk vind ik dit toch een interessant topic ! want ik moet binnekort kijken voor iets om mijn "oldtimer" wat te ontlasten dus dan weet ik meteen hoe ver ik best ga om het een beetje betrouwbaar en slijtvast te houden
 
Meest betrouwebare is alleen ontgrenzen.

Zo komt het van de fabriek af aan.
Je zou wel een snelle pijp eronder kunnen zetten, maar met 70cc heb je toch veel sneller kans op gezeur.