Mengsmering-pompje af te stellen?

  • Thread starter Deleted member 68514
  • Start date
D

Deleted member 68514

Guest
Ik verbruik echt serieus veel olie. Vivacity Classic, 2 takt bromscooter uit 2000, 12.000km.

Ik vind dat mijn Viva wel veel mengolie verbruikt. Ik heb hem laatst het oliereservoir helemaal af getapt, 1 liter nieuwe full synthetic erin gegooid, en de capaciteit is geloof ik 1,3liter.
Dus bij de 2e fles olie heb ik wel meteen t oliereservoir vol gedaan. Zo zie ik bij elke tankbeurt of mijn pompje nog werkt.

Ik las dat de mengverhouding op de 1:100 zou moeten kunnen zijn.
Maar ik zat vroeger, bij de tijd nadat je mengsmering bij de pomp kon tanken, 1 op 50 te mengen.
En dat is wat de Viva ook doet 1:40 om exact te zijn.

Kon ik alleen berekenen omdat ik hem had afgetapt.
Is dat normale mengverhouding?
Hij rookt wel, mooi blauw, maar als ik 2 minuten stationair laat draaien en dan volgas optrek zie ik in mijn spiegel zo'n blauwe walm.
Ik denk dat t gewoon een 20 jaar oude scooter is, 2 takt, en zich zo ook gedraagt.

Of is de mengverhouding echt ineens 1:100?
 
Advertisement - register to remove this

De oudere peug blokken verbruiken naar mijn ervaring meer.
De sf1 van broertje doet dat ook.
Ik heb een 05 en 08 sf2 en die verbuiken echt minder.

Afstellen kan niet echt je hebt een mechanische pomp deze draait mee op de krukas en als je dus harder gaat gooit hij dus ook meer olie en benzine mee.

Om even te checken of het echt buitensporig veel is. Hoeveel tank beurten kun je doen voor je de olie moet bijvullen.

Ik heb ongeveer na 5/6 tankbeurten een nieuw litertje nodig. En rij met 68 sproeier.
Blauwe walm kan ook zo komen omdat er nog veel troep in de uitlaat zit.

Oude olie en vieze delen worden warm en verbranden dit zie je dan ook weer.
Je kan ook altijd even de slangen na lopen op scheurtjes.
Na zoveel jaar warm en koud worden kunnen ze wijd worden of scheuren en zo dus ook lekken.

Kwestie van schoonmaken en af en toe kijken en het wijst zich van zelf.
 
De oudere peug blokken verbruiken naar mijn ervaring meer.
De sf1 van broertje doet dat ook.
Ik heb een 05 en 08 sf2 en die verbuiken echt minder.

Afstellen kan niet echt je hebt een mechanische pomp deze draait mee op de krukas en als je dus harder gaat gooit hij dus ook meer olie en benzine mee.

Om even te checken of het echt buitensporig veel is. Hoeveel tank beurten kun je doen voor je de olie moet bijvullen.

Ik heb ongeveer na 5/6 tankbeurten een nieuw litertje nodig. En rij met 68 sproeier.
Blauwe walm kan ook zo komen omdat er nog veel troep in de uitlaat zit.

Oude olie en vieze delen worden warm en verbranden dit zie je dan ook weer.
Je kan ook altijd even de slangen na lopen op scheurtjes.
Na zoveel jaar warm en koud worden kunnen ze wijd worden of scheuren en zo dus ook lekken.

Kwestie van schoonmaken en af en toe kijken en het wijst zich van zelf.
Ja idd
Ben veel punten eens met je;

Als 2 takt 2 minuten stationair loopt en niet een blauwe wolk uitpuft, klopt er iets niet.

De vorige eigenaar had er kettingzaag olie in zitten, afgetapt dus.

Ik rij ook met de v power van voor de wisseling vd pomp, uit mijn Xpro af getapt.
Half om half met nieuwe v power.

Dus denk ik de uitlaat nog schoon te maken..hoe gaat dat tegenwoordig? Vroeger uitbranden..

Ik heb gisteren 600 liter water vd bovenbuurman gekregen, lekkende leiding!

Dus als ik niet meteen antwoord. Is dat de reden
 
Back
Top