Meerdere boxen + 2 accu's

Scarrie

ScaR ?
heujjjj,

Ik wil dit graag in m'n scoot bouwen.

-200watt versterkertje ( die van rond de 20 euro )
-2 JVC 100 watt boxjes
-Tweeter ( voor de hoge tonen )
-Basbox ( voor de lage tonen allicht)

hierbij wil ik ook 2 accu's op elkaar aansluiten zodat ik des te langer muziek kan luisteren.

om te beginnen: kan ik de 2 accu's gewoon op elkaar doorverbinden?
en laden ze dan ook nog op onder het rijen?

en hoe sluit ik 4 boxen op die versterker aan, want je kunt alleen maar links en rechts boxen aansluiten?
 
Advertisement - register to remove this

Scarrie said:
heujjjj,

Ik wil dit graag in m'n scoot bouwen.

-200watt versterkertje ( die van rond de 20 euro )
-2 JVC 100 watt boxjes
-Tweeter ( voor de hoge tonen )
-Basbox ( voor de lage tonen allicht)

hierbij wil ik ook 2 accu's op elkaar aansluiten zodat ik des te langer muziek kan luisteren.

om te beginnen: kan ik de 2 accu's gewoon op elkaar doorverbinden?
en laden ze dan ook nog op onder het rijen?

en hoe sluit ik 4 boxen op die versterker aan, want je kunt alleen maar links en rechts boxen aansluiten?

hoi

2 boxen per kanaal aansluiten kan gewoon

2 accu's kun je PARALLEL aansluiten maar beter hou je een aparte accu voor de scoot en koop je een kleine autoaccu (bij bijv de halfords) voor de audio

anders loop je het risico dat je je electra frituurd of dat accus elkaar plat trekken (scoot laad dit zowiezo niet bij acculader heb je nodig)

mvg

frank
 
2 boxen per kanaal kan wel, maar dat raad ik je echt niet aan. Ik heb ook zo'n versterkertje gehad, (xxl power) en daar moet je gewoon 2 speakers op aansluiten, en geen extra tweeters of subwoofers. Anders krijg je zeer slechte muziekkwaliteit, en hij is er gewoon simpelweg niet voor gemaakt. Als je dit wel wil, zal je toch een andere versterker moeten hebben. Ook kan deze versterker makkelijk op 1 accu draaien.

Die 200 watt is trouwens wel piek... rms staat er niet op, maar die waarde ligt tussen de 25-30 watt
 
2 boxen van 100w of hoger en een versterker van zo'n 300w is eigenlijk wel voldoende heb het ook in mijn scooter zitten alleen de versterker van me heb wel een hoog 300w voor zijn grootte maar wel een laag ehhh.. dinges hoe heet dat.

Ook goed kijken of de boxen en de versterker voor 12v zijn anders heb je er niks aan. :)
 
Erwin280 said:
2 boxen van 100w of hoger en een versterker van zo'n 300w is eigenlijk wel voldoende heb het ook in mijn scooter zitten alleen de versterker van me heb wel een hoog 300w voor zijn grootte maar wel een laag ehhh.. dinges hoe heet dat.

Ook goed kijken of de boxen en de versterker voor 12v zijn anders heb je er niks aan. :)

Sinds waarneer werken boxen op 12v dan?
 
crazybond700 said:
Volgens mij werken ze gewoon met een signaal draad en is het het wattage en de hoeveelheid Ohm belangrijk

of je vraagt gewoon bij de winkel of het boxen zijn voor in de auto, die werken altijd wel op je 12V accutje ( tenzij je zo'n dikke soundsystem in wilt bouwen)

maar wat voor een versterker raden jullie mij aan met 2boxen + tweeter + basbox?? want ik denk eerlijk gezegd dat 't ook moet lukken op die 200 Watt accu.

het geluid hoeft ook egt niet voluit te staan, als er maar een mooi geluidje uitkomt wat je tog wel redelijk hoort
 
Scarrie said:
of je vraagt gewoon bij de winkel of het boxen zijn voor in de auto, die werken altijd wel op je 12V accutje ( tenzij je zo'n dikke soundsystem in wilt bouwen)

maar wat voor een versterker raden jullie mij aan met 2boxen + tweeter + basbox?? want ik denk eerlijk gezegd dat 't ook moet lukken op die 200 Watt accu.

het geluid hoeft ook egt niet voluit te staan, als er maar een mooi geluidje uitkomt wat je tog wel redelijk hoort

Dan werkt je radio op 12v maar die speakers maakt volgens mij egt geen fuck uit:?
 
wel hoor probeer je boxen van je stereo met netstroom maar es op een 12v accu aan te sluiten dan doen ze het nie.

Ik raad je gewoon aan die versterker die je nu in gedachten heb en dan 2 boxen van minimaal 100w. Tweeters zijn niet persee nodig ik merk er niet echt veel verschil van. Je hebt trouwens ook boxen waar een tweeter boven de box zit in het midden moet je maar es naar vragen.
 
Erwin280 said:
wel hoor probeer je boxen van je stereo met netstroom maar es op een 12v accu aan te sluiten dan doen ze het nie.

Ik raad je gewoon aan die versterker die je nu in gedachten heb en dan 2 boxen van minimaal 100w. Tweeters zijn niet persee nodig ik merk er niet echt veel verschil van. Je hebt trouwens ook boxen waar een tweeter boven de box zit in het midden moet je maar es naar vragen.
Hoe wil je boxen aansluiten dan? Via een radio of ander apparaat ja. Volgens mij is alleen Ohm belangrijk maja het zal wel.
 
Erwin280} Ik raad je gewoon aan die versterker die je nu in gedachten heb en dan 2 boxen van minimaal 100w. Tweeters zijn niet persee nodig ik merk er niet echt veel verschil van. Je hebt trouwens ook boxen waar een tweeter boven de box zit in het midden moet je maar es naar vragen.[/QUOTE said:
gwoon een box met tweeter ingebouwd en 1 basbox, dat zou dan wel moeten lukken en heb je ook nog sjiek geluid
alleen wel geen links en rechtsgeluid, zouden er geen boxen zijn met bas ingebouwd?
 
Nee ik heb ook boxen in mijn scooter zitten en daarop zitten dan in het midden een tweeter wacht ik zal ff een plaatje ervan neerzette dat is wat duidelijker.
 
GTO936E.jpg

Heb je 2 speakertjes voor 95 euro. Maar dan heb je wel redelijke kwaliteit.
 
crazybond700 said:
Hoe wil je boxen aansluiten dan? Via een radio of ander apparaat ja. Volgens mij is alleen Ohm belangrijk maja het zal wel.

Je hebt compleet gelijk, je boxen thuis hebben een impedantie van 8 ohm en die van een autoradio maar 4 ohm.
 
Erwin280 said:
wel hoor probeer je boxen van je stereo met netstroom maar es op een 12v accu aan te sluiten dan doen ze het nie.

QUOTE]


ehhh

ik denk niet dat je weer waarover je het hebt

ik kan mijn sub uit de auto gewoon op 220 gebruiken (ook gebruik ik hem op 380) (wel opletten dat het aantal ohm met de versterker overeen komt of meer is)
mb115.jpg

noref.gif

en mijn oude zuilen uit de woonkamer heb ik ook weleens in de auto gebruikt bij een feestje @ bos

dus het kan gewoon wel

enige waarmee je op moet letten is dat auto speakers vaak 4 ohm zijn en dat deze dus zeer gevoelig reageren op een thuisinstallatie + dat je huisversterker oververhit kan raken door te lage weerstand

huis speakers zijn vaak 6 of 8 ohm deze werken ook in de auto alleen moet je je volumeknop verder open draaien dit heeft geen nadelige gevolgen voor de installatie behalve stroomverbruik

thuis heb ik nu 12ohm zuilen op mijn installatie hier valt in de auto alleen geluid uit te krijgen via de versterker

ook heb ik wel eens dmv speakers in serie te zetten een speakerpaneel gemaakt voor binnen met autospeakers (16 ovaaltjes van 300W (piek wss))

deze werkten op een 8 ohm versterker prima
 
Als je 2 boxen van 8 ohm hebt en je schakelt ze parralel dan spelen ze op 4 ohm.

Zoals de TS ook van plan was, de 2 gewone boxen op 1 kanaal, sub op het andere kanaal.
 
De versterker levert gewoon maximaal 200 watt. Als je dit over meerdere speakers/woofers/tweeters gaat verdelen, gaat de kwaliteit van de muziek sterk achteruit. Het is niet zo "hoe meer speakers ik aansluit, hoe meer geluid ik krijg" Je krijgt 200 watt van de versterker, en er is absoluut geen manier om daar nog meer geluid uit te krijgen. behalve met een andere versterker. Het beste is om gewoon 2 speakers op dat ding aan te sluiten, en niet meer. Wil je dat wel, moet je gewoon een andere versterker hebben. een 3 kanaals bv. 2 voor speakers, en 1 voor een sub.
 
Back
Top