Folkert@MinaRally
Freude Am Fahren
Okay het is wel bekend dat de veren van Malossi gemodificeerde Paioli veren zijn.
Nu heb ik onlangs van Malle Neo's zijn CIF veer met losse gasbus overgenomen.
(linker)
Nu zat ik verder eens te kijken naar foto's van andere schokdempers en toen viel me ineens op dat de RS24 en RS24/10 veren van Malossi er exact hetzelfde uitzien. Alleen de (schroef)veer zelf is anders:
Zelfde "body" zelfde draaiknop onderaan voor de compressie en ook dat opvallende, dat de schokdemper op de onderste ophaning aan de linker kant erop zit gelast (mensen met zo'n veer weten wat ik bedoel) + zelde kleur "stop". bij volledig doorslaan veer. Voor de rest verschilt alleen de kleurstelling van de verschillende delen.
(nu weet ik alleen niet of bij de RS24-10 er ook nog een draaiknop op de gasbus zit, zoals (iig) bij de CIF).
en de Malossi RS24/10: (plaatje is van Piaggio, kon geen Minarelli vinden, die is gelijk aan plaatje van RS24 hierboven maar dan met losse bus, zoals bij de afgebeelde CIF. (bij piaggio hebje ook niet dat "scheve ophangpunt beneden)
Nu zag ik ook in een oude scootin' een foto van een RMS veer en deze zag er ook precies zo uit als de RS24 van Malossi.
Ik vroeg me dus af of iemand weet of deze merken allemaal afkomstig zijn uit de fabriek van Paioli (met ieder hun eigen specificaties, zoals soort olie etc.)
Want de prijzen verschillen nogal. Nu weet ik zo niet de prijs van een RMS, maar een RS24 betaal je (op scootparts) €229.95 voor o.a mina hor. en €269.95 voor o.a. mina vert. (beetje vaag, de 2 verschillende passen ook onder heel verschillende scooters, onderling ook tussen verschillende mina hor/vert dus waar verschil vandaan komt?)
een RS24-10 zal nog wel een flink stukje duurder zijn. Voor een ZIP voorkant iig meer dan €500.
Iemand enig idee?
PS: de CIF heeft een single rate schokdemper, de RS24(-10) een dual rate schokdemper (ook wel progressief, al heb ik me laten voorlichten door technici dat het eigenlijk helemaal niet zo echt progressief is, maar echt "dual rate". Dus meer voor mensen die extreem zwaar zijn/2 personen op scooter. Dan zal de lichte rate meteen volledig comprimeren en je dus het stugge deel overhoud, terwijl op de CIF met loss gasbus je alleen maar het hele stugge gedeelte hebt (over de hele veerweg dus) en deze dus nog meer dan de Malossi gericht is op "competitie" gebruik.
Nu heb ik onlangs van Malle Neo's zijn CIF veer met losse gasbus overgenomen.
(linker)
Nu zat ik verder eens te kijken naar foto's van andere schokdempers en toen viel me ineens op dat de RS24 en RS24/10 veren van Malossi er exact hetzelfde uitzien. Alleen de (schroef)veer zelf is anders:
Zelfde "body" zelfde draaiknop onderaan voor de compressie en ook dat opvallende, dat de schokdemper op de onderste ophaning aan de linker kant erop zit gelast (mensen met zo'n veer weten wat ik bedoel) + zelde kleur "stop". bij volledig doorslaan veer. Voor de rest verschilt alleen de kleurstelling van de verschillende delen.
(nu weet ik alleen niet of bij de RS24-10 er ook nog een draaiknop op de gasbus zit, zoals (iig) bij de CIF).
en de Malossi RS24/10: (plaatje is van Piaggio, kon geen Minarelli vinden, die is gelijk aan plaatje van RS24 hierboven maar dan met losse bus, zoals bij de afgebeelde CIF. (bij piaggio hebje ook niet dat "scheve ophangpunt beneden)
Nu zag ik ook in een oude scootin' een foto van een RMS veer en deze zag er ook precies zo uit als de RS24 van Malossi.
Ik vroeg me dus af of iemand weet of deze merken allemaal afkomstig zijn uit de fabriek van Paioli (met ieder hun eigen specificaties, zoals soort olie etc.)
Want de prijzen verschillen nogal. Nu weet ik zo niet de prijs van een RMS, maar een RS24 betaal je (op scootparts) €229.95 voor o.a mina hor. en €269.95 voor o.a. mina vert. (beetje vaag, de 2 verschillende passen ook onder heel verschillende scooters, onderling ook tussen verschillende mina hor/vert dus waar verschil vandaan komt?)
een RS24-10 zal nog wel een flink stukje duurder zijn. Voor een ZIP voorkant iig meer dan €500.
Iemand enig idee?
PS: de CIF heeft een single rate schokdemper, de RS24(-10) een dual rate schokdemper (ook wel progressief, al heb ik me laten voorlichten door technici dat het eigenlijk helemaal niet zo echt progressief is, maar echt "dual rate". Dus meer voor mensen die extreem zwaar zijn/2 personen op scooter. Dan zal de lichte rate meteen volledig comprimeren en je dus het stugge deel overhoud, terwijl op de CIF met loss gasbus je alleen maar het hele stugge gedeelte hebt (over de hele veerweg dus) en deze dus nog meer dan de Malossi gericht is op "competitie" gebruik.