Mallosi Vertanding voor ene zip ??

Zip078

Well-Known Member
Daag mensen,

Heb een zip type 3 en wil me vertanding gaan vernieuwen en d8 aan sec. en pri. van malossi.

Heeft iemand hier ervaring mee ?? goed of niet ??

En wat zijn de goede maten/tanden oid ??

Hoop dat ik antwoord krijg en dat dit geen domme vraag is.

Gr, Paul
 
Advertisement - register to remove this

Tja, zijn goede vertandingen dat zeker.

je kan met verschillende maten en combinaties van pri en sec, verschillende overbrengingsfactoren krijgen. Genaamd de RF (ratio-factor) Bij snelle scooters wil het nog wel eens het geval zijn dat de scooter uit de vario loopt omdat het toerental van de cilinder/krukas te hoog is en dat de CVT op z'n maximale versnelling zit en dat de cilinder de boel wil doordraaien. dan is het handig om een LANGERE/LAGERE rf te pakken. ook om wheelys te voorkomen. Wil je 'sneller optrekken heb je een KORTERE/HOGERE rf nodig.

maar de malossi setjes komen allemaal op een lagere RF uit dan het origineel. Dus of je moet het 'uit de vario lopen' geval hebben? en anders is het inprincipe nutteloos/nadeling.

Neem aan dat je een zo goed als standaard scooter hebt? Dan zou ik gewoon eerst een andere cilinder/uitlaat/carb/cvt/onsteking etc etc, en eigenlijk de vertanding pas als laatst. (of als het niet nodig is, niet eens)

mvg
 
Misschien een beetje topic-kaping, maar hoe weet je of je cilinder uit de vertanding loopt?
Ik heb namelijk een roze top met een shot en een 21mm, enige wat ik wel weet is dat als ik vol gas rijd (en dan rond de 80 - 100km/h) ik een geluid krijg dat op een soort van rond draaien lijkt dat steeds sneller gaat en dan weer langzamer word(wop.......wop.....wop..wop.wopwopwop.wop..wop....wop......wop) Het trilt ook enorm (uitlaat bouten trillen soms los).

Edit: minarelli blokje btw.
 
Ja dat ongeveer. maar moet je wel even zeker weten dat er niet te lichte rollen in zitten. ff ene streepje op t loopvlak van je vario met de huidige rollen en je weet het. is er nog veel van de streep over, dan zijn je roller te licht, is het weg, loopt ie idd uit de vario.
 
Hij maakt geen overtoeren, hij is (ofja, was, voor de los latende circlip, ligt nu bij dijkman om te laten honen) perfect afgesteld, dus overtoeren is geen sprake van. Na mijn nieuwe pc maar eens gaan sparen voor een setje vertanding. :)
Orginele as enzo kan ik gewoon behouden neem ik aan?
 
Welke as bedoel je?

primaire set bestaat uit: Primaire as (waar je koppeling, etc op gaat) + los tandwiel (voor op t kleine asje)
Secundaire set bestaat uit: klein asje met geintegreerd tandwiel + los tandwiel (voor op de originele wielas)
 
Hmmm dat zou ik zo niet weten :X
Vertanding weet ik geen drol van, weet alleen hoe je het uit en in elkaar draait :p
Stel ik wil een iets langere overbrenging, heb ik dan alleen aan primaire of secundaire vertanding voldoende, of moet je dan meteen beide kopen?

Meeste sprinters rijden allemaal met 13/44 toch? (aeroxjes iig)
Dat lijkt me te hoog gegrepen voor mijn setup iig.
 
14/14 dat betekend 2 sets met het kleine wieltje 14tandjes.

maar je kan of gewoon de primaire of secundaire kopen idd.

maar even terug naar de topicstarter. Als t echt zo ver is als je een vertanding wil kopen horen we t wel.
 
Back
Top