mail van cda

berry

insane
Geachte heer, mevrouw,

Hartelijk dank voor uw mail.

Jaarlijks vallen er zo?n honderd doden onder brommer- en scooterrijders.
Het aantal ziekenhuisopnamen van bromfietsers is verhoudingsgewijs erg
groot: 3000. Jonge brom- en snorfietsers hebben de grootste kans op een
ongeluk. Het risico van bromfietsers in de leeftijdscategorie 16?17 jaar
op zwaar letsel als gevolg van een verkeersongeval is 22 keer zo hoog
als dat van fietsers in dezelfde leeftijdsgroep. Het het risico om
dodelijk te verongelukken in het verkeer is daar 11 keer zo hoog. Het
opvoeren van brom- en snorfietsen verhoogt de kans op ernstige
ongelukken voor de jonge bromfietser, maar ook voor andere
weggebruikers. Hoe hoger de snelheid, des te groter het risico op
ongelukken.

In het belang van de veiligheid van deze jongeren maar ook in het belang
van de verkeersveiligheid van anderen, heeft de CDA-fractie tijdens de
behandeling van het Actieplan Jonge Bromfietsers van minister Peijs, een
motie ingediend die het gemakkelijker maakt opgevoerde brommers en
scooters in beslag te nemen. Deze motie kreeg een meerderheid.

Onder opvoeren wordt verstaan het doelbewust en opzettelijk sneller
maken van de machine door het aanbrengen van technische wijzigingen. Dat
kan een opvoersetje zijn, maar ook het weghalen van een begrenzer. Als
een scooter of (schakel)brommer geen technische wijzigingen heeft
ondergaan en toch harder kan dan is toegestaan, is dat geen reden om
deze gelijk in beslag te nemen.
Het anti-opvoer beleid van de afgelopen 20 jaar heeft niet gewerkt,
bekeuren helpt niet. Ondanks het feit dat er meer gereden wordt daalt al
jaren het aantal verkeersongevallen, behalve bij bromfietsers/scooters.
Opvoeren schijnt voor sommige jongelui het mooiste te zijn wat er is.
Als je maar niet wil horen dat je levensgevaarlijk bezig bent, dan moet
je het maar voelen, vindt de CDA-fractie.

Waarom niet gewoon opvoersetjes verbieden?
Het opvoeren gebeurt niet alleen met opvoersetjes. Dat kan ook met
legale onderdelen van bijvoorbeeld motoren. Soms is alleen het weghalen
van een begrenzer al voldoende om de scooter sneller te laten lopen. Dan
gaat het vaak om scooters die in het buitenland wel harder mogen lopen,
maar ge-down-tuned zijn om hier ook verkocht te mogen worden. De
Nederlandse verkeerssituatie met veel fietsers, voetgangers en
dichtbevolkte gebieden is ongeschikt voor deze snelheden. Daarbij komt
dat de verkoop via internet en onder de toonbank moeilijk te bestrijden
is.

Het actieplan Jonge Bromfietsers breidt het huidige verplichte
theorie-examen voor brom- en snorfietsers uit met een
gevaarherkenningstoets en een intensieve veiligheidscursus. Bij het nog
in te voeren puntenrijbewijs heeft een ingenomen brommer ook gevolgen.
De strafpunten worden meegenomen en tellen mee bij het autorijbewijs.
Kentekening van brom- en snorfietsen zal de handhaving vergemakkelijken.

Door de scooter op de rijbaan nam het aantal ongeluk wel af maar het
snelheidsverschil tussen auto en bromfiets/scooter op dezelfde rijbaan
is te groot. Daarom wordt nu de maximumsnelheid voor de
bromfiets/scooter aangepast aan het overige verkeer op dezelfde weg. Dit
leidt tot twee wijzigingen:
? een verhoging van de maximumsnelheid van de bromfiets/scooter op de
rijbaan tot de constructiesnelheid, oftewel 45 km/h;
? een verlaging van de maximumsnelheid van de bromfiets/scooter op het
fietspad naar 30 km/h.

Met vriendelijke groet,

Annelies van Vark
CDA Publieksvoorlichting


CDA Tweede Kamerfractie
Publieksvoorlichting
Postbus 30805
2500 GV 's-Gravenhage
t 070 - 318 25 03
f 070 - 318 26 02
e cda.publieksvoorlichting@tweedekamer.nl
i www.cda.nl
 
Advertisement - register to remove this

cda schrijft ''als ze niet willen luisteren, moeten ze maar voelen''
dit is best agressief.

met name denk ik dat dit komt door t feit dat veel 16 jarige zonder helm rijden(zie ze zelf steeds meer) op ong 1 meter afstand achter een auto.
En dan ook nog een grote mond tegen de juten hebben.

denk dat deze het verpesten voor de rest..
ik steek iig mn middelvinger uit als ik iemand zonder helm zie rijden...
 
Zonder helm rijden is een eigen keuze, die de mensen maken het is levensgevaarlijk.
Maar wat wil je bereiken door je middelvinger op te steken?

Scooters die 1 mtr achter een auto zitten heb ik ook een hekel aan, maar je doet er simpelweg niks aan.

Je kan je wel druk gaan maken e.d maar je schiet er toch niks mee op, jongeren blijven dit gedrag vertonen, waarschijnlijk om zich zelf te bewijzen of grenzen te verleggen.

Kortom ik maak me er totaal niet druk over je doet er gewoon helemaal niks aan...
 
maar wanneer gaat die regel nou in dat als je opgevoerde brommer heb dat ie in beslag wordt genomen en dat je em niet meer terug krijgt?? en is dat ook gelijk bij de eerste keer dat ze je aanhouden of krijg je eerst nog een kans om het af te voeren (soort van waarschuwing dus)

laters
 
bmxtreem said:
maar wanneer gaat die regel nou in dat als je opgevoerde brommer heb dat ie in beslag wordt genomen en dat je em niet meer terug krijgt?? en is dat ook gelijk bij de eerste keer dat ze je aanhouden of krijg je eerst nog een kans om het af te voeren (soort van waarschuwing dus)

laters


Dat was een wetsvoorstel van 1 persoon, dan moet het nog door heel wat mensen goedgekeurd worden, dat zal nooit erdoorheen komen.
 
in de mail staat dat de meerderheid van de kamer het er mee eens is...(is ook zo, sp btw niet TOPPIE)
dus t zal wel niet lang meer duren...
 
? een verhoging van de maximumsnelheid van de bromfiets/scooter op de
rijbaan tot de constructiesnelheid, oftewel 45 km/h;
? een verlaging van de maximumsnelheid van de bromfiets/scooter op het
fietspad naar 30 km/h.



maar waarom nou weer 45 km/h geen 50????

en wanneer word dat ingevoerd???

Tjeerd
 
scoop643 said:
? een verhoging van de maximumsnelheid van de bromfiets/scooter op de
rijbaan tot de constructiesnelheid, oftewel 45 km/h;
? een verlaging van de maximumsnelheid van de bromfiets/scooter op het
fietspad naar 30 km/h.



maar waarom nou weer 45 km/h geen 50????

en wanneer word dat ingevoerd???

Tjeerd

Omdat een scooter maximaal 45 kan/mag. Als ze dan de maximum snelheid gaan verhogen gaan ze opvoeren stimuleren, wat ze dus willen bestrijden.
 
berry said:
een verhoging van de maximumsnelheid van de bromfiets/scooter op de
rijbaan tot de constructiesnelheid, oftewel 45 km/h;QUOTE]

constructie snelheid is nog steeds 90km per uur.

De zin hoort te zijn:

een verhoging van de maximumsnelheid van de bromfiets/scooter op de
rijbaan tot de piesbakken snelheid die wij bereiken door er 100 verschillende begrenzingen op te zetten, oftewel 45 km/h;
 
niet bang worden jongens

Dit is inderdaad een (slecht) plan van het CDA. Alhoewel men daar zegt dat een kamermeerderheid voor is moet je dat niet geloven.

Waarom niet? Omdat het gewoon juridisch helemaal niet haalbaar is. Dit soort plannen is in het verleden wel vaker geoppert (ook voor auto's!) Zelfs is het een tijdje waarheid geweest. ( weet je hoe klein een scooter kan worden als je hem in elkaar perst?) :)

Maar ook toen is de wet veranderd omdat het simpelweg niet is toegestaan een heel voertuig te vernietigen omdat er enkele onderdelen niet deugen. Na een proces te hebben verloren heeft de staat toen bakzeil gehaald. Ik praat nu over +/- 20 jaar geleden.

Als de 2e kamer even zijn huiswerk maakt komen ze wederom tot deze conclusie en gaat er (weer) een idee de prullebak in. Kortom forummers; laat je niet bang maken.

Tot slot nog even de aanhef vd CDA brief over die 100 doden! Waanzin. iets van 20 zijn het er toch? En dan komt de meerderheid van die doden door stomme automobilisten die niet opletten en droeloe's die geen helm dragen. Nou die aantallen mag je dus niet meetellen want dat aantal doden blijf je houden; ook als ieder brommertje 45 zou rijden. Dus waar praten ze nog over?

Er vallen meer doden door huiselijk geweld onder babys en kinderen dan in het verkeer op scooters. Om maar eens een voorbeeld te geven........ Stuur dat maar naar die sukkels van het CDA!
 
berry said:
Dit leidt tot twee wijzigingen:
? een verhoging van de maximumsnelheid van de bromfiets/scooter op de
rijbaan tot de constructiesnelheid, oftewel 45 km/h;
? een verlaging van de maximumsnelheid van de bromfiets/scooter op het
fietspad naar 30 km/h.

Best krom, op de rijbaan moet je binnen de bebouwde kom rijden. Op het fietspad buiten de bebouwde kom. Dus zoals zij het stellen mag je buiten de bebouwde kom minder snel dan erin.
 
hm, strafpunten geven als je een regel overtreedt zou wel netjes zijn vind ik. Als je scooter dus harder loopt, moet dat geen probleem zijn, wordt je er mee aangehouden als je harder dan 45/50 rijdt, dan krijg je een strafpunt. Als je dan een bepaald aantal strafpunten hebt, krijg je bijv. een straf/boete voor je rijbewijs, bijvoorbeeld een half jaar later pas beginnen met lessen. Dat vind ik best een goed idee:)
 
ik ga me hier nieteens meer druk om maken...
nog 8 maandjes en ben klaar met scooter @ straat:)
mooi voor mij... kut voor mensen die nog scooter willen gaan rijden....
maar hoor ook van me pa de laatste tijd (werkt @ yamaha) dat de scooter handel flink op ze gat ligt...
jongeren die nu 16 worden kiezen er meerendeels voor om lkkr nog ff te fietsen ipv scooter aan te schaffen....

denk dat het cda zelf doorheeft dat het dreigen al redelijk veel helpt...
want de scoot verkoop is redelijk ingestort nadat deze voorstellen er zijn gekomen.
 
Back
Top