berry
insane
Geachte heer, mevrouw,
Hartelijk dank voor uw mail.
Jaarlijks vallen er zo?n honderd doden onder brommer- en scooterrijders.
Het aantal ziekenhuisopnamen van bromfietsers is verhoudingsgewijs erg
groot: 3000. Jonge brom- en snorfietsers hebben de grootste kans op een
ongeluk. Het risico van bromfietsers in de leeftijdscategorie 16?17 jaar
op zwaar letsel als gevolg van een verkeersongeval is 22 keer zo hoog
als dat van fietsers in dezelfde leeftijdsgroep. Het het risico om
dodelijk te verongelukken in het verkeer is daar 11 keer zo hoog. Het
opvoeren van brom- en snorfietsen verhoogt de kans op ernstige
ongelukken voor de jonge bromfietser, maar ook voor andere
weggebruikers. Hoe hoger de snelheid, des te groter het risico op
ongelukken.
In het belang van de veiligheid van deze jongeren maar ook in het belang
van de verkeersveiligheid van anderen, heeft de CDA-fractie tijdens de
behandeling van het Actieplan Jonge Bromfietsers van minister Peijs, een
motie ingediend die het gemakkelijker maakt opgevoerde brommers en
scooters in beslag te nemen. Deze motie kreeg een meerderheid.
Onder opvoeren wordt verstaan het doelbewust en opzettelijk sneller
maken van de machine door het aanbrengen van technische wijzigingen. Dat
kan een opvoersetje zijn, maar ook het weghalen van een begrenzer. Als
een scooter of (schakel)brommer geen technische wijzigingen heeft
ondergaan en toch harder kan dan is toegestaan, is dat geen reden om
deze gelijk in beslag te nemen.
Het anti-opvoer beleid van de afgelopen 20 jaar heeft niet gewerkt,
bekeuren helpt niet. Ondanks het feit dat er meer gereden wordt daalt al
jaren het aantal verkeersongevallen, behalve bij bromfietsers/scooters.
Opvoeren schijnt voor sommige jongelui het mooiste te zijn wat er is.
Als je maar niet wil horen dat je levensgevaarlijk bezig bent, dan moet
je het maar voelen, vindt de CDA-fractie.
Waarom niet gewoon opvoersetjes verbieden?
Het opvoeren gebeurt niet alleen met opvoersetjes. Dat kan ook met
legale onderdelen van bijvoorbeeld motoren. Soms is alleen het weghalen
van een begrenzer al voldoende om de scooter sneller te laten lopen. Dan
gaat het vaak om scooters die in het buitenland wel harder mogen lopen,
maar ge-down-tuned zijn om hier ook verkocht te mogen worden. De
Nederlandse verkeerssituatie met veel fietsers, voetgangers en
dichtbevolkte gebieden is ongeschikt voor deze snelheden. Daarbij komt
dat de verkoop via internet en onder de toonbank moeilijk te bestrijden
is.
Het actieplan Jonge Bromfietsers breidt het huidige verplichte
theorie-examen voor brom- en snorfietsers uit met een
gevaarherkenningstoets en een intensieve veiligheidscursus. Bij het nog
in te voeren puntenrijbewijs heeft een ingenomen brommer ook gevolgen.
De strafpunten worden meegenomen en tellen mee bij het autorijbewijs.
Kentekening van brom- en snorfietsen zal de handhaving vergemakkelijken.
Door de scooter op de rijbaan nam het aantal ongeluk wel af maar het
snelheidsverschil tussen auto en bromfiets/scooter op dezelfde rijbaan
is te groot. Daarom wordt nu de maximumsnelheid voor de
bromfiets/scooter aangepast aan het overige verkeer op dezelfde weg. Dit
leidt tot twee wijzigingen:
? een verhoging van de maximumsnelheid van de bromfiets/scooter op de
rijbaan tot de constructiesnelheid, oftewel 45 km/h;
? een verlaging van de maximumsnelheid van de bromfiets/scooter op het
fietspad naar 30 km/h.
Met vriendelijke groet,
Annelies van Vark
CDA Publieksvoorlichting
CDA Tweede Kamerfractie
Publieksvoorlichting
Postbus 30805
2500 GV 's-Gravenhage
t 070 - 318 25 03
f 070 - 318 26 02
e cda.publieksvoorlichting@tweedekamer.nl
i www.cda.nl
Hartelijk dank voor uw mail.
Jaarlijks vallen er zo?n honderd doden onder brommer- en scooterrijders.
Het aantal ziekenhuisopnamen van bromfietsers is verhoudingsgewijs erg
groot: 3000. Jonge brom- en snorfietsers hebben de grootste kans op een
ongeluk. Het risico van bromfietsers in de leeftijdscategorie 16?17 jaar
op zwaar letsel als gevolg van een verkeersongeval is 22 keer zo hoog
als dat van fietsers in dezelfde leeftijdsgroep. Het het risico om
dodelijk te verongelukken in het verkeer is daar 11 keer zo hoog. Het
opvoeren van brom- en snorfietsen verhoogt de kans op ernstige
ongelukken voor de jonge bromfietser, maar ook voor andere
weggebruikers. Hoe hoger de snelheid, des te groter het risico op
ongelukken.
In het belang van de veiligheid van deze jongeren maar ook in het belang
van de verkeersveiligheid van anderen, heeft de CDA-fractie tijdens de
behandeling van het Actieplan Jonge Bromfietsers van minister Peijs, een
motie ingediend die het gemakkelijker maakt opgevoerde brommers en
scooters in beslag te nemen. Deze motie kreeg een meerderheid.
Onder opvoeren wordt verstaan het doelbewust en opzettelijk sneller
maken van de machine door het aanbrengen van technische wijzigingen. Dat
kan een opvoersetje zijn, maar ook het weghalen van een begrenzer. Als
een scooter of (schakel)brommer geen technische wijzigingen heeft
ondergaan en toch harder kan dan is toegestaan, is dat geen reden om
deze gelijk in beslag te nemen.
Het anti-opvoer beleid van de afgelopen 20 jaar heeft niet gewerkt,
bekeuren helpt niet. Ondanks het feit dat er meer gereden wordt daalt al
jaren het aantal verkeersongevallen, behalve bij bromfietsers/scooters.
Opvoeren schijnt voor sommige jongelui het mooiste te zijn wat er is.
Als je maar niet wil horen dat je levensgevaarlijk bezig bent, dan moet
je het maar voelen, vindt de CDA-fractie.
Waarom niet gewoon opvoersetjes verbieden?
Het opvoeren gebeurt niet alleen met opvoersetjes. Dat kan ook met
legale onderdelen van bijvoorbeeld motoren. Soms is alleen het weghalen
van een begrenzer al voldoende om de scooter sneller te laten lopen. Dan
gaat het vaak om scooters die in het buitenland wel harder mogen lopen,
maar ge-down-tuned zijn om hier ook verkocht te mogen worden. De
Nederlandse verkeerssituatie met veel fietsers, voetgangers en
dichtbevolkte gebieden is ongeschikt voor deze snelheden. Daarbij komt
dat de verkoop via internet en onder de toonbank moeilijk te bestrijden
is.
Het actieplan Jonge Bromfietsers breidt het huidige verplichte
theorie-examen voor brom- en snorfietsers uit met een
gevaarherkenningstoets en een intensieve veiligheidscursus. Bij het nog
in te voeren puntenrijbewijs heeft een ingenomen brommer ook gevolgen.
De strafpunten worden meegenomen en tellen mee bij het autorijbewijs.
Kentekening van brom- en snorfietsen zal de handhaving vergemakkelijken.
Door de scooter op de rijbaan nam het aantal ongeluk wel af maar het
snelheidsverschil tussen auto en bromfiets/scooter op dezelfde rijbaan
is te groot. Daarom wordt nu de maximumsnelheid voor de
bromfiets/scooter aangepast aan het overige verkeer op dezelfde weg. Dit
leidt tot twee wijzigingen:
? een verhoging van de maximumsnelheid van de bromfiets/scooter op de
rijbaan tot de constructiesnelheid, oftewel 45 km/h;
? een verlaging van de maximumsnelheid van de bromfiets/scooter op het
fietspad naar 30 km/h.
Met vriendelijke groet,
Annelies van Vark
CDA Publieksvoorlichting
CDA Tweede Kamerfractie
Publieksvoorlichting
Postbus 30805
2500 GV 's-Gravenhage
t 070 - 318 25 03
f 070 - 318 26 02
e cda.publieksvoorlichting@tweedekamer.nl
i www.cda.nl