Luchtschroef en sproeiers Neos 50cc 2T

OnderOnsje

New Member
Beste allen,

Ik had een vraagje over de luchtschroef en sproeiers. Ik heb nu een Dell'orto 12mm carburateur met een 74 sproeier in mijn Yamaha Neos (2T 1997). Loopt prima, trekt redelijk op naar de 70 alleen in het middenstuk een dipje (30 - 50) maar zal de gasnaald eerdaags even verstellen. Met iemand achterop heeft ie vaak wel moeite boven de 40 te komen

Vraag is alleen: de luchtschroef zit nu voor minder dan een halve slag open. Verder dan een halve slag krijgen we de "BWAAAPPPP" bij optrekken en slaat hij heel snel af/gaat niet harder dan 30. Ik had al zo'n ellende met afstellen want ja dat doe je op anderhalve slag en dan start hij geeneens. Nu met de luchtschroef voor 1/3 slag open is de bougie prachtig koffiebruin.

Mijn plan is nu dus: grotere sproeier erin, en dan de luchtschroef verder open. Misschien loopt hij dan ook iets beter/sneller terwijl hij nog wel de juiste verhouding krijgt. Zou dit kloppen?
Ik heb nog een 17.5mm DMP carburateur. Zit nu een 95 sproeier in en dat werkt niet (start niet). Ik vraag mij af ook ivm mijn tijd: zal ik die 12mm gewoon opdirken met een grotere sproeier of die 17.5mm erin hangen met een kleinere sproeier? En voor beide opties geldt: met welke kan ik dan het beste beginnen, eerst maar 80 voor die 12mm? En zou die 17.5mm dan een kleinere sproeier moeten (76 ofzo) om op mijn setup te werken?

Ik vraag dit ivm welk setje sproeiers te halen, en ook een beetje ivm tijd. Dat aanzuigstuk van het luchtfilter bij de carburateur eraf krijgen kost veel moeite (ding is zo hard als steen, weet niet of dat zo hoort) en de buddy moet er ook steeds uit/in. En uni is weer begonnen, kerstvak zit erop...

Verdere specs:
- 50cc stock, een aftermarket zuigertje van de K-parts en heb de spoelpoorten van de cilinder iets uitgevijld
- Varioring eruit
- Prop uit standaard uitlaat
- Dat schoorsteentje in de inlaat vh luchtfilter heb ik er nog in, maar heb wel het vermoeden dat de vorige eigenaar er wel iets uitgedremeld heeft, zitten groffe randjes in
- 5.5G rollers
- Gele drukveer, geen flauw idee welk merk (zat er al in)
- Gasnaald clip staat één trede verder naar beneden dan het midden/standaard

Alvast ontzettend bedankt!
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

De luchtschroef hoort standaard 1.5 slag open dus dat zou ik eerst doen,
en van daar uit de sproeier af stellen.
Lukt dat niet dan zit er ergens valse lucht , sproeier rond de 74 - 76 zou goed moeten zijn voor de 12 mm Dellorto icm origineel luchtfilter en tuutje.
Als er zoals je zegt grove randjes bij dat tuutje zit dan zuigt hij daar in ieder geval valse lucht aan, dat zal je moeten fixen.

Die 17.5 dmp carb beter niet gebruiken als je nog meer aftselproblemen wilt vermijden,
die 12 mm Dellorto originele carb is stukken beter dan zon imitatie.
De gasnaald kan je op het midden laten staan.

Dan de gele drukveer die te sterk is, daar hoort een Malossi witte drukveer in en van daar uit de rollen af stellen.

Ik weet niet wie die scooter zo heeft afgesteld maar waarschijnlijk iemand die er niet veel van af weet want er is nogal wat aan de hand op deze setup.
 
De luchtschroef hoort standaard 1.5 slag open dus dat zou ik eerst doen,
en van daar uit de sproeier af stellen.
Lukt dat niet dan zit er ergens valse lucht , sproeier rond de 74 - 76 zou goed moeten zijn voor de 12 mm Dellorto icm origineel luchtfilter en tuutje.
Als er zoals je zegt grove randjes bij dat tuutje zit dan zuigt hij daar in ieder geval valse lucht aan, dat zal je moeten fixen.

Die 17.5 dmp carb beter niet gebruiken als je nog meer aftselproblemen wilt vermijden,
die 12 mm Dellorto originele carb is stukken beter dan zon imitatie.
De gasnaald kan je op het midden laten staan.

Dan de gele drukveer die te sterk is, daar hoort een Malossi witte drukveer in en van daar uit de rollen af stellen.

Ik weet niet wie die scooter zo heeft afgesteld maar waarschijnlijk iemand die er niet veel van af weet want er is nogal wat aan de hand op deze setup.
Super thanks! Ja ik had hem maar terug naar stock gebracht en ging bij het starten de luchtschroef langzaam van dicht naar open schroeven en daarom zitten we nu hier op 1/3 slag. Denk dat ik inderdaad maar die schroef verder open zet en de sproeiers wat varieer van die 12mm.

Gele drukveer wou ik er ook al graag uit en ook terug naar stock inderdaad (wit). Probleem is ik krijg zelfs met de grootste baco de moer van de koppeling er niet af, sloeg er deuken mee in de bankschroef. Is in geen jaren meer los geweest. Zou het heel erg zijn die veer te laten zitten?

Pijpje bij de inlaat van het filter is verder niet lek, maar zag eruit/voelde alsof er binnenin een schotje ofzo uit is gevreesd.

Hele ding is een beunding, heb hem voor niks gekregen á la succes ermee. Naja hij loopt ten minste wel nu haha maar kan beter.
 
Die gele drukveer moet er echt uit anders krijg je het nooit goed afgesteld.
Om de koppeling los te krijgen zijn er speciala koppeling blokkeersleutels,
voor je die besteld zou ik wel de maat even meten aangezien er 2 maten zijn 34 en 41 mm,
vaak is het 41 mm bij Minarelli hori zoals deze sleutel:

Altijd handig om te hebben , de mijne gebruik ik al 20 jaar .

Zelf zet ik die altijd op de koppelingmoer en tik met een hamer op de sleutel zodat de moer los schrikt en draai hem dan met de hand ingedrukt los,
ook draai ik hem op die manier weer vast met een paar tikken zodat de moer goed vast zit.
 
Back
Top