Sproeier 50cc 2t /luchtschroef

DirtyFrog

Member
Hallo, ik heb een Piaggio Zip 50cc 2t. Toen ik hem kocht maakte hij een bwap geluid en kon niet met volgas wegrijden. Toen ik keek waren alle lucht begrenzers er al uit (plaatje in carb) en buisje in luchtfilter huis. De sproeier daarentegen was wel origineel. Toen heb ik verschillende maten sproeiers geprobeerd, maar na lang proberen kwam ik er echt niet uit.

Setup:
Uitlaat - Sito plus ontgrens
Polini high speed vario
6,3gram rollen blauwe polinidrukveer
Witte trekveren malossi
Carb 17,5

Bij sproeier 70, maakte hij nogsteeds het geluid en ging hij sneller als ik langzaam gas gaf ipv ineenkeer volgas. Hij liep telkens een stukje beter als ik de luchtschroef met de klok mee draaide alleen zat die op een moment helemaal vast

Bij sproeier 74 liep hij heel goed, alleen was het probleem dat de luchtschroef bijna helemaal dicht zat (kwart tot halfslag linksom) Maakt dat wat uit? Las vaak dat deze 1,5 slagen open moest staan.

Heb nu sproeier 76 erin en moet hem nogsteeds enorm ver met de klok meedraaien omvolgas te kunnen geven zonder het geluid.

Is het dan logisch om een veel grotere sproeier erin te doen zodat de schroef mogelijk op 1,5slag open kan staan? Voor mijn gevoel is 80-90 veel te groot voor een opgevoerde 50cc? Of weet iemand een andere oplossing?

Alvast bedankt!
 
Advertisement - register to remove this

Hou sproeier 74 er eens ff in.
Draai vervolgens de luchtschroef helemaal in en dan 1.5e slag eruit draaien. Probeer het dan eens, als dat nog niet voldoende is kun je er gewoon aan blijven draaien tot ie steeds beter loopt. Al zou 1.5 slag vaak al redelijk in de buurt moeten zitten hoor
 
Hou sproeier 74 er eens ff in.
Draai vervolgens de luchtschroef helemaal in en dan 1.5e slag eruit draaien. Probeer het dan eens, als dat nog niet voldoende is kun je er gewoon aan blijven draaien tot ie steeds beter loopt. Al zou 1.5 slag vaak al redelijk in de buurt moeten zitten hoor
Beste Bart, ik heb het geprobeerd maar het probleem is er juist wanneer hij op 1,5slag staat, Op dat moment kan ik beter langzaam gas geven dan in een keer vol gas. (loopt hij sneller/beter met een goed geluid ipv meer geluid zonder resultaat) hoe meer ik naar rechts draai met de luchtschroef, hoe beter hij loopt. Nu heb ik ook maatje 70 geprobeerd op 1,5 slag, Deze liep veel te arm, wederom het zelfde probleem alleen kon ik deze niet goed maken omdat tegen de tijd dat hij lekker liep de luchtschroef al volledig ingedraaid zat. Toen maatje 76 maar deze krijg ik helemaal niet goed lopend, ook niet als hij bijna helemaal dicht zit of op 1,5.
 
Heb je al eens getest op valse lucht?
Wat zit hier voor een luchtfilter op want het lijkt wel of er helemal geen op zit.
 
Wat gebeurd er met Hoofdsproeier 72 ?
Wat is de stand van de gasnaald ?
Ik heb de carburateur nu helemaal uit elkaar gehaald om schoon te maken. En ik zie dat de stand van de gasnaald bovenaan staat? Moet deze in het midden staan of is dit origineel?
 

Attachments

  • 3F9EC60E-E3E4-4D99-B546-220AEF6416FA.jpeg
    3F9EC60E-E3E4-4D99-B546-220AEF6416FA.jpeg
    191.9 KB · Views: 16
Normaal gesproken zit het c-clipje altijd in het midden.
Tenminste ik ben het nog nooit anders tegengekomen op een scooter af fabriek.
Net rondje gedaan met c-clipje in het midden, en nogsteeds het zelfde probleem, alleen als ik nu gas los laat blijft hij heel hoog in zijn toeren en valt hij niet echt terug. Hij rijd wel dus goed met sproeier 74 met luchtschroef helemaal dicht en het clipje helemaal bovenaan. Wat kan er gebeuren als ik de luchtschoef helemaal dicht hou?
 
Net rondje gedaan met c-clipje in het midden, en nogsteeds het zelfde probleem, alleen als ik nu gas los laat blijft hij heel hoog in zijn toeren en valt hij niet echt terug. Hij rijd wel dus goed met sproeier 74 met luchtschroef helemaal dicht en het clipje helemaal bovenaan. Wat kan er gebeuren als ik de luchtschoef helemaal dicht hou?
Niks, ik heb hem ook dicht.
 
c clip in midden , lleen als ik nu gas los laat blijft hij heel hoog in zijn toeren
Komt dit niet omdat je de naald dus hoger hebt gezet , deze geeft dus een grotere opening aan de hoofd sproeier , en heb je dan genoeg ruimte in je gas kabel ? , Niet dat je schuif niet verder naar beneden kan zakken , en je dus zo meer toeren maakt.
 
Sproeier 80 zit er nu in samen met het clipje bovenaan de naald.
clipje in de bovenste stand is dus naald in de laagste stand.
Dus de naald zit heel diep in de mengbuis en de brommer loopt daarmee het armst.
Het geluid duidt erop dat het mengsel te arm is, maw te veel lucht of te weinig benzine.
Ik zou dus op z'n minst het clipje in de middelste stand zetten en mede omdat je ook nog ergens schreef dat je de luchtschoef helemaal dicht hebt staan en de motor in toeren blijft hangen, op zoek gaan naar valse lucht.
 
Als de standaard sproeier van de originele carburateur maat 53 heeft met de gasnaald in de de armste stand, heeft het niet zoveel zin om ruim 8 maten groter te gaan! Als de genoemde begrenzers inderdaad verwijdert zijn kom je met sproeier 60/62/64 al aardig in de buurt i.c.m. de standaard uitlaat en cilinder met de gasnaald hoogte in het midden afgesteld!

Anderhalve slag v.w.b. het luchtmengkanaal is een standaard afstelling waarbij de motor behoort aan te slaan en/of te starten.
Het kan zijn dat zodra de motor warm is, dit nog even fijn afgesteld dient te worden zodat de motor voldoende lucht krijgt op elk toerengebied.
Kan dus zijn dat het juiste piekpunt bijvoorbeeld op 1,8 staat i.p.v. 1,5 slag!

Bovenstaande is gewoon een kwestie van testen en uitproberen helaas.
 
En met zo'n setup hoef je niet eens aan dat clipje te zitten. Ding in het midden zetten. Luchtschroef 1.5 open en ff kijken wat het doet. Dit is puur proberen met sproeiers en luchtschroef
 
Uiteindelijk na lang proberen is het eindelijk zo ver, de scooter loopt echt goed. Heb uiteindelijk het lucht begrens buisje terug in de luchtfilter huis gezet, in combinatie met de gasnaald clip op de 4e stand, luchtschroef staat nou op 1.5 met sproeier 76. Bedankt allemaal voor de tips en het meedenken. En fijne dagen alvast! Groetjes
 
Back
Top