This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Luchfilter in helmbak

ScooterDraz

Well-Known Member
Ik kon die ouwe topic hierover niet meer vinden, dan maar een nieuwe.

Ik heb dus plannen om een luchtfilter in mijn helmbak te maken.

Gisteren een ontwerp gemaakt:

Vanaf een 25 mm DO gaat (horizontaal) een alu buis met een oversizede diameter. Gewoon met een klem vastmaken. Geen PVC of shit, want dat wil nog weleens reageren met benzine, waardoor telkens je sproeier vol zit met van die sliertjes.
Dan een stuk slang, lekker flexibel, gewoon met slangklemmen vastmaken. Die slang maakt een bocht van 90 graden, geleidelijk natuurlijk.
Daaraan zit dan weer een alu buis (verticaal) die de helmbak inloopt. Die kan dan gewoon vast gemaakt worden met de gelijk met de bodem.
Daar kan dan altijd nog een filterelement over heen worden gelijmd.

Is dit een beetje een leuk ontwerp, gaat dit werken is dit schok/tril bestendig?
Zo nee, hoor ik graag reacties van de mannen die hier ervaring mee hebben.

Bvbd
 
Sorry:

Het is luch TTT filter.

En de verbinding tussen de carb en de eerste alu buis is wat ingewikkelder, met uitdraaien en zo.
 
Misshien weer eens een domme vraag van mij...maar waarom die alu buizen en niet gewoon 1 'lange' stofzuigerslang ofzo?
 
Ja en is dat stuk slang geen plastic dan?

Originally posted by ScooterDraz:
Dan een stuk slang, lekker flexibel, gewoon met slangklemmen vastmaken. Die slang maakt een bocht van 90 graden, geleidelijk natuurlijk.
 
Originally posted by Jeroen L:
Misshien weer eens een domme vraag van mij...maar waarom die alu buizen en niet gewoon 1 'lange' stofzuigerslang ofzo?

Stofzuigerslangen zijn geribbeld van binnen, dat geef ernorm veel weerstand
 

Let op AARS

Eerst een alu buis, dan een stuk rubberen slang (lijkt mij) en dan weer een stuk alu buis.
Aan de luchtfilterkant van je carb sproeit altijd wat benzine naar buiten, niet zo ver...alle benzine die erin komt, komt dus op de alu buis...

Maar, scooterdraz, wat voor scooter heb je dan? Bij piaggio gaat het makkelijk (moet je wel rechtspruitstuk hebben). Maar bij mina is het volgens mij ff ingewikkelder ivm frame buizen enzo...

Ik had dus eerst een kartfilter, maar toen ik deze eraf haalde kreeg ie veel meer lucht. Zo'n kartfilter bied toch iets teveel weerstand dus, maar dat komt omdat het niet direct op de carb zit.

Ik rijd nu dus zonder filter ofwat, en hij doet et nogsteeds

Ik zou trouwens wel wat gaten in je helmbak maken...
Of doe net als dit:
 
ik had ook een keer zo´n slang aan m´n carb, zwaar kut dus, bij mij liep die gelijk naar boven in de helmbak (aerox) in de bocht van die slang bleef alle benzine staan die uit de carb gestoten werd, hij verzoop dus continu, zal wel aan de slang hebben gelegen...maar het geluid was wel vet! lekker zwaar en diep...
 
Originally posted by ScooterDraz:

Is dit een beetje een leuk ontwerp, gaat dit werken is dit schok/tril bestendig?
Zo nee, hoor ik graag reacties van de mannen die hier ervaring mee hebben.
Bvbd

Ik denk dat als je gaat veren, dat je problemen krijgt, slang is altijd kwetsbaar. Als ie niet slap genoeg is geeft ie juist elke keer een ram op je spruitstuk.
 
Originally posted by tIM:

Ik had dus eerst een kartfilter, maar toen ik deze eraf haalde kreeg ie veel meer lucht. Zo'n kartfilter bied toch iets teveel weerstand dus, maar dat komt omdat het niet direct op de carb zit.


Dan vraag ik me af hoe je het had aangesloten en wat voor buizen je er in had zitten. Het is in iedergeval onzin...
 
Tja, daar zeg je wat...

Bij een benzinemengsel is er geen twijfel mogelijk dat de doorstroom wordt verhinderd door ribbels in een slang...

Voor uitlaatgassen geldt hetzelfde, slechtere prestaties door te dikke lasnaden in expansieuitlaten...

Maar of het voor lucht geldt, betwijfel ik...

Greetz.
 

Het beinvloed de prestaties wel, maar het heeft niets met weerstand te maken!
 
 
De buis en het filter zijn beide fout? Of bedoel je de combinatie ervan?

Zo'n kelkje = toch een venturi? Die zijn ook in verschillende maten te verkrijgen heh?
 
Originally posted by tIM:
De buis en het filter zijn beide fout? Of bedoel je de combinatie ervan?

Zo'n kelkje = toch een venturi? Die zijn ook in verschillende maten te verkrijgen heh?

Geen idee, het is van dell'orto voor de phbg, kost 13,- De buis is niet goed, filterhuis wel, maar de buizen niet!
 
Weerstand door ribbels: Steven zegt dat, en die heeft stromings leer...
 
Originally posted by Joor:
Dan vraag ik me af hoe je het had aangesloten en wat voor buizen je er in had zitten. Het is in iedergeval onzin...


Het is onzin? Waarom kon ik dan 3maten groter met me sproeiurd?
Bovendien had Arne hem gemonteerd...de buis die erop zat was bij het kartfilter geleverd door JPS.

Er liep gewoon een buis met een mooie ronding naar de helmbak, daar zat een gat in, waar die doorheen viel. Op die buis zat hij aangesloten...




[This message has been edited by tIM (edited 18 March 2001).]
 
Ik heb duz een Aerox. 25 DO en 25 mm recht spruitstuk.Ik denk dat het wel te fixen is met die buizen.

Bedankt voor het opletten TIM.

Verder, hoe zou ik die klappen op mijn spruitstuk kunnen dempen?

Bas den Breejen heeft ook met een kartfilter gereden, maar die vondt die hoek van 90 graden van die buis een beetje knudde. Daarom heeft ie nu weer gewoon een sponsfilter.

Maakt die hoek nix uit? En waarom zou een stofzuiger slang niet voor weerstand kunnen zorgen?