This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Loopt max 15kmu.

rottieark

Active Member
Mijn vriendin heeft sindskort een AGM VX50 Euro4 uit 2018 met 6K kilometers.

Bij aankoop was alles goed en liep die erg goed, maarja dat zijn korte test afstandjes dusja.

Nu rijd ze er al een tijdje op en merkt ze een heel groot probleem.

Als je n minuutje volgas rijdt (begrensd 32 dus) dan zakt die opeens heel hard in de toeren en daalt naar 15KMPU en gaat dan niet harder (stotterend geluid).
Pas als je de scooter uitzet en ff wacht doet die het weer. En dan gebeurd na n minuut weer hetzelfde.

Nu heb ik er dus een andere cdi op sinds vandaag (45 en onbegrensd) dit ivm omkeuren naar geel kenteken volgende week.
Nu tikt die de 40 rustig aan en krijgt dan hetzelfde probleem weer. Zelfs als die onbegrensd staat blijft het hetzelfde.

Hij geeft trouwens ook geen code aan via het motorlampje.


Heeft iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn?
 
er kan bij een cv carburateur meer aan de hand zijn dan een scheurtje in het membraam. Een carburateur is een preciesie instrument. maar als je je luchtfilter eraf haalt en je kijkt in de carburateur dan zie je de onderkant van de gasschuif. die voorzichtich naar boven duwen en voelen of dit soepel gaat. hierna loslaten en kijken of die rustig naar beneden zakt. is dit goed de gasnaald oed controleren op schade en of sdlijtage. dit ook met de main jet doen. Ook vlotternaald goed inspecteren vooral het rubberen puntje die wil nog wel is hard worden. maar kan je wel een stuk rijden als je niet vol gas geeft? zodat die goed warm wordt, want dan zou je cde bougie kleur kunnen checken dan krijg je een beter idee van in welke hoek je moet zoeken. het kan ook een verkeerde timing zijn.
 
Ik zie geen schade/viezigheid aan de sproeier gasnaald of gasschuif, gasnaald gaat ook soepel omhoog en omlaag. De vlotternaald ziet er ook nog goed uit, het zwarte laagje is nog hard en zit geen schade OID op. Bougiekleur heb ik al een foto van gepost in post #21. Timing lijkt mij sterk aangezien ik dit laatst allemaal heb nagekeken en omdat het probleem zich pas voordoet zodra het blok “warm” is.
 
Oke ik denk dat ik het probleem nog een keertje uitleg zodat het misschien iets duidelijker is.

Als je de scooter koud start rijdt die de eerste 5minuten goed, opgeven moment hapert die een keer en zakt dan in snelheid ookal geef je volgas (soort inhouden). Als je op dat moment gas los doet en dan weer gas geeft dan wilt die ook niet harder gaan en hoor je hem ook echt op toeren hangen en pruttelen.

Zodra je helemaal stil staat en de scooter aan en uit zet, dan rijdt die weer een minuutje normaal totdat die weer een keertje hapert en dan hetzelfde probleem weer krijgt.

Ik merk trouwens dat de scooter sinds de nieuwe ECU wel stuk sneller optrekt, alleen nogwel hetzelfde probleem geeft.

Hierbij een video waarin je het probleem aardig goed kan zien en horen

VIDEO

Is er iemand die mij hierbij kan helpen?
 
Ik loop ondertussen tegen een muur aan met dit probleem.

Hierbij onderdelen die vervangen zijn en dingen die ik heb gedaan:
filtertjes bij de kleppen (naam vergeten)
Luchtfilter
Bougie
Ecu
Speedconverter
Bobine
Bougiekabel en dop

Bedrading gecheckt op scheurtjes en schade rondom de carburateur en onsteking bobine etc
Kleppen gesteld 0.10 en 0.10
Choke getest en die werkt goed


Scooter geeft ook geen codes aan niks.
 
Hmmm leuk en vervelend probleem...

Als het probleem zich voordoet, merk jij dan bij vol gas dat het toerental anders wordt?
Uit jouw filmpje dacht ik te horen dat het toerental gelijk blijft namelijk.

maar verder,
- is de carburateur schoon van binnen inclusief de hoofdsproeier?
- aangezien het een carburateur is met ECU, zitten onder de helmbak bij de carb van die messing (goudkleurige) filtertjes? die zou je even schoon kunnen maken
- zoals iemand al eerder aangaf, misschien kijken of de kleppen nog goed zijn en goed afsluiten.
- compressie testen kan ook nooit kwaad
 
Klopt toerental blijft gelijk.
Die filtertjes ziin helemaal schoon
De kleppen zijn nog goed en komt geen lucht doorheen als ik ze test met water en of benzine.
Post automatically merged:

Heb trouwens geen compressie kunnen meten omdat k geen compressiemeter meer heb staan.
 
Last edited:
Nou ik heb eindelijk een soort doorbraak, op suggestie van de lokale scooterzaak heb ik een nieuwe carburateur geplaatst.

Het probleem van het inhouden als die warm is is weg, alleen trekt de scooter nu extreem langzaam op. Iemand een idee hoe dit opgelost kan worden?
 
Ik zie niks zitten.
Post automatically merged:

Heb net de sproeiers verwisseld van carbs.

Oude zat 82 in en nieuwe 80 dus heb dat verwisseld.

Dan krijgt die weer hetzelfde probleem als eerst mr trekt er dan ook nog langzaam mee op.
 

Attachments

  • IMG_9946.jpeg
    180.9 KB · Views: 5
  • IMG_9945.jpeg
    171.2 KB · Views: 5
Last edited:
De scooter loopt nu net na het starten goed en rijdt snel.

Zodra ze in een bocht gaat doet ze halfgas inplaats van volgas, op dat moment zakt de scooter natuurlijk in toeren en snelheid. Zodra ze uit de bocht is en gas wilt hernemen blijft de scooter op hetzelfde toerental en snelheid hangen als in de bocht. Pas als je de scooter uitzet en 1 minuut wacht kan je weer een stukje doorrijden.



Als je 1/2min rechtdoor rijdt volgas zakt die ook in snelheid zoals in de filmpjes die ik heb gestuurd, als je langer door rijdt zakt die tot max 10kmpu. Pas als je de scooter uitzet en 1 minuut wacht kan je weer een stukje doorrijden.

Scooter zakt niet persee in toeren als je rechtdoor rijdt maar begint wel te blubberen en soort “verzuipen/stikken”


Wie o wie kan mij helpen?
 
Okay ik ben net naar een scooterzaak gegaan, en die willen hun handen er niet aan branden. Dus ik sta dr alleen voor op het moment.


Heeft ook maar iemand iets waar ik nog naar kan kijken?
 
Heb ondertussen het gevoel dat het probleem niet elektronisch is.
Daar gaan mijn gedachte ook naar uit , zou toch een keer de compressie meten/ laten meten
Zodra je de scooter start gaat namelijk de choke in werking waardoor die een stuk lucht wegknijpt. Zodra hij warm is gaat de choke uitwerking waardoor die de “normale” hoeveelheid lucht binnen krijgt.
Zo werkt deze "choke" niet , als hij koud is , geeft hij een verrijkings kanaal vrij , waar extra benzine uitkomt , zodra de choke warm wordt , schuift de naald uit , en blokkeert dat kanaal , waardoor de scooter op het stationaire mengsel loopt . Met de hoeveelheid lucht gebeurt dus niets . Wel koud starten zonder gas te geven . De begrenzing van de gasschuif zit in het deksel , wat je eraf moet schroeven , om bij het membraam te komen , meestal is dit een schroef , waardoor de gasschuif niet verder omhoog kan .
Heb je al eens naar het luchtfilter gekeken , en zonder element , een stukje geprobeerd ?
 
Klopt het choke verhaal was ik idd ook al achter, alleen kan dit uitgesloten worden omdat er een volledig nieuwe carb opzit.

In de gasschuif heb ik nergens begrenzing kunnen vinden in beide carburateurs.

Ik heb nog niet geprobeerd om zonder luchtfilterelement te rijden, wel zonder compleet luchtfilter (geen verschil alleen een brommender geluid natuurlijk)


Ik ga zonder luchtfilter element zeker nog even proberen!